2011-11-28, 16:51
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Tjenare!

Har sommarförvarat min dubbdäck och skulle kränga på de idag. Noterar att två däck har tryck om ca 2,0, rimligt efter förvaring. 1 däck ligger på ca 1,0 och ett däck som även saknade ventilhatten är helt tomt. Är detta något jag bör göra något åt? Minns inte att det läckte det minsta luft från något av däcken innan (ventilhatten sitter på sommardäcken/vinterdäcket och flyttas så att det är på det däcket som just nu är på bilen, dvs jag har bara 7 ventilhattar och 8 däck sammanlagt men borde behövt 8 ventilhattar).

De har förvarats så att de två däcken med ca 2,0 låg överst och det utan ventilhatt som var tomt därunder och det med 1,0 underst i stapeln.

Måste något/några däck lagas?
Citera
2011-11-28, 16:58
Medlem
pumpa upp till rätt tryck, och kolla trycket efter en dag eller två, tappat tryck i något däck brukar de oftast bara vara ventilen som kan behövas att bytas.

om inte fälgarna e rostiga i kanten intill däcket, då kan de vara där de läcker.
Citera
2011-11-28, 16:59
Medlem
Charles.Bronsons avatar
Nej du behöver inte laga ,det händer ofta att luften minskas faktiskt i förråd och källare så ingen fara alls ,har hänt mig ofta och därför ska man kolla att man får rätt lufttryck efter skiftning jämnt.
Citera
2011-11-28, 17:11
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Men såpass mycket att det tappat trycket helt respektive halvt i två av däcken? Påverkade ventilhatten tror ni?
Citera
2011-11-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Men såpass mycket att det tappat trycket helt respektive halvt i två av däcken? Påverkade ventilhatten tror ni?

de e vanligt de där, pumpa upp bara, säkert inge fel
Citera
2011-11-28, 19:17
Medlem
Pre 1914s avatar
Bytte till vinterhjul idag. 2 bar i varje däck som det ska vara.
Däck läcker måste rimligen tappa mindre luft när de ligger stilla så var ett däck helt tomt lär du få fylla det då och då under vintern.
Citera
2011-11-28, 20:43
Medlem
Prostreet32s avatar
Pumpa i luft. Blanda diskmedel och vatten i en sprayflaska. Spraya över hela däcket och avvakta lite.
Bildas det massa bubblor på ett ställe, läcker det där.
Senast redigerad av Prostreet32 2011-11-28 kl. 20:45.
Citera
2011-11-29, 00:19
Medlem
Har hänt ibland att man har ca: 1 kg luft i däcket efter vinter/sommarförvaring, men aldrig att det varit helt tomt, då läcker det för mycket.
Troligtvis ventilen eller som någon påpekade, mellan däck och fälg. Ventilhatten har inget med det att göra.
Citera
2011-11-29, 00:35
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Kanske, kanske inte. Det har definitivt blivit smutsigt i ventilens mynning utan hatt. Det trycktes kanske in smuts i samma ventil när du fyllde på någon gång. Det kanske är smuts som hindrar ventilstiftet att täta riktigt.
Isf, köp en ny ventilnål för ett par kronor plus ett ventilnålsverktyg för någon femtiolapp. Skruva ur stiftet (gärna med däcket hårt pumpat så det blåser lite inifrån och ut), och sätt i den nya nålen (dra åt lagom hårt). Pumpa upp igen, kolla trycket ofta närmsta dagarna.

Annars var ju tipset ovan att spraya diskmedel eller pensla såpvatten bra.
Citera
2011-12-18, 14:57
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suicidal1
de e vanligt de där, pumpa upp bara, säkert inge fel

Grattis! Du hade rätt! Drygt 3 veckor senare så har inte något av däcken läckt ett jotagram luft från något av de 4 däcken, /har inte gjort något mer än att slänga på dom och pumpa upp de och kontrollerat de en gång /v utan något luftläckage.

Kontrollerade däcken/fälgarna innan ordentligt med rikligt med såpavatten och ventilerna bildade inga luftbubblor heller.
Citera
2011-12-18, 15:42
Medlem
zorb89s avatar
Mina däck brukar ligga på 1bar också. Ibland tappar de även tryck när man satt på de men bara trycka i extra mycket luft så ventilerna tätas till. 2bar i däck ska man inte köra med som det står på bilarna. I med 2.5-2.8bar
Citera
2011-12-20, 20:13
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Mina däck brukar ligga på 1bar också. Ibland tappar de även tryck när man satt på de men bara trycka i extra mycket luft så ventilerna tätas till. 2bar i däck ska man inte köra med som det står på bilarna. I med 2.5-2.8bar

Nja, kör med 2.4. Det är en bra balans för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in