Citat:
Ursprungligen postat av Martin.F
Jag har använt agar en del, främst till gelé som ska klara värme. Jag tror det ska fungera i fransk maräng, men du måste hetta upp agar rätt rejält för att den ska smälta. I vissa marängrecept talas om 65 grader i sockerblandningen och det räcker inte för att smälta agar. Sedan är väl frågan om vispad grädde i moussen verkligen klarar värmen från fransk maräng som inte stelnat, eller har du tänkt köra med ovispad grädde i sifon?
/Martin
Jag brukar ta upp sockerlagen i dryga 120 grader så det borde väl gå att värma upp agarn däri kanske? Problemet uppstår ju som sagt om man ska ner med vispad grädde i marängen sen. Nu funderar jag på om man skulle kunna bara ha ovispad grädde som man värmer upp till kanske 50-60 grader för att få de att gå ihop.
Jag förstår ju att det kan bli svårt att hinna hälla upp det i formar innan det hunnit ner i temperatur men det får bli ett senare problem. Är det någon som vet hur grädde-/mousse beter sig vid högre temperaturer? Alltså om man blandar en varm "agar-maräng" med varm grädde...?