Citat:
Ursprungligen postat av aftonlusen
Hej,
Håller på att sätta mig in i wronskideterminanten och blir inte riktigt klok på mina böcker.
Bok 1 säger: om funktionerna f1, f2 är i C^1 på I=(-inf,inf) och om wronskideterminanten inte är identiskt 0 på I så bildar f1 och f2 en linjärt oberoende mängd i C^1(-inf,inf).
Bok 2 säger: f1 och f2 är två lösningar till y''+p(t)y'+q(t)y=0 på I=(-inf,inf). Om wronskideterminanten är 0 i någon punkt på I så är f1 och f2 linjärt beroende på I.
Skillnaden mellan dessa två är då att Bok 2 bara behandlar fallet med lösningar till differentialekvationer, så dessa är inte motsägelser?
Det finns också en mycket större skillnad, i att satserna i bok 1 och 2 går åt helt olika håll.
Låt villkoren benämnas
A: Wronskideterminanten är identiskt 0.
B: f1 och f2 är linjärt beroende.
C: Wronskideterminanten är 0 i någon punkt.
D: f1 och f2 löser en diffekvation på formen y'' + p(t)y' + q(t)y = 0.
Bok 1 säger att B implicerar A.
Bok 2 säger att C implicerar B, under förutsättning att D gäller.
Det är uppenbart att A implicerar C, så om vi kombinerar Bok 1 och Bok 2 så får vi att A, B och C är ekvivalenta,
under förutsättning att D gäller.
Om D inte gäller är det inte ens sant att A implicerar B.
Citat:
Ursprungligen postat av aftonlusen
Sen är jag kanske inte heller riktigt på det klara om varför wronskideterminanten verkligen fungerar. Om f1 och f2 är linjärt beroende så är också f'1 och f'2 linjärt beroende eftersom derivering är en linjär operator och då kommer kolonnvektorerna i wronskimatrisen att vara linjärt beroende och då är determinanten 0?
Ja, detta förklarar varför satsen i Bok 1 fungerar. Varför satsen i bok 2 fungerar är en annan historia.