2011-11-26, 23:47
Medlem
Jag prövade ikväll worcestershiresås på (köpt) klyftpotatis och det var grymt, efter att jag läst på lite fattade jag att den är baserad på maltvinäger som är det man traditionellt har på pommes frites i England. Nu undrar jag om det går att få tag på i Sverige, tror verkligen det är nåt jag skulle gilla.

Jag har varit på jakt efter smaken av vinäger på potatis sen jag smakade det i England i tioårsåldern men jag har inte fattat förrän nu varför jag inte får till det med vanlig vinäger
Citera
2011-11-26, 23:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Jag prövade ikväll worcestershiresås på (köpt) klyftpotatis och det var grymt, efter att jag läst på lite fattade jag att den är baserad på maltvinäger som är det man traditionellt har på pommes frites i England. Nu undrar jag om det går att få tag på i Sverige, tror verkligen det är nåt jag skulle gilla.

Jag har varit på jakt efter smaken av vinäger på potatis sen jag smakade det i England i tioårsåldern men jag har inte fattat förrän nu varför jag inte får till det med vanlig vinäger
Brukar finnas på Lidl när de har sina "Engelska veckor". Brukar själv använda maltvinäger i bearnaisesås.
Citera
2011-11-26, 23:53
Medlem
Bor du Malmö, Göteborg eller Stockholm kan du köpa det på English Shop, annars via deras hemsida: http://www.englishshop.se/Search.asp?searchFor=malt+vinegar. Jag har köpt det själv där, riktigt gott till fish and chips.
Citera
2011-11-27, 10:25
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:

Jag har ett tips till dig om du gillar engelsk matlagning
http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=606866

Har själv aldrig använt den men har en kär vän som fick den utav sin kusin i julklapp ett år för länge sen. han säger att den är väldigt bra för de som gillar engelsk mat.
Citera
2011-11-27, 13:17
Medlem
Tack för tipsen, English Shop låter ju fantastiskt. PG Tips, Marmite...till och med spam Jag kanske var ett konstigt barn men Marmite är också nåt som jag blev såld på när jag var liten och inte har ätit sen dess. Kommer vara i Stockholm över jul så dit blir det definitivt ett besök. Kanske får ta och önska mig boken i julklapp också.. Last Night of the Proms igår gjorde mig extra sugen på allt brittiskt.

Smoke me a kipper, I'll be there for breakfast!
Citera
2011-11-27, 22:22
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Tack för tipsen, English Shop låter ju fantastiskt. PG Tips, Marmite...till och med spam Jag kanske var ett konstigt barn men Marmite är också nåt som jag blev såld på när jag var liten och inte har ätit sen dess. Kommer vara i Stockholm över jul så dit blir det definitivt ett besök. Kanske får ta och önska mig boken i julklapp också.. Last Night of the Proms igår gjorde mig extra sugen på allt brittiskt.

Smoke me a kipper, I'll be there for breakfast!

Hur kan du ens vara så mycket för engelsk mat? :P
Citera
2011-11-28, 11:42
Medlem
Hahaha, ja när man tittar på tråden så ser det rätt perverst ut =) Egentligen är jag nog bara överförtjust i engelsk kultur och vissa av de här matvarorna väcker en massa minnen eftersom vi bodde utomlands när jag var liten. Till mitt försvar ser jag spam mer som engelsk humor än som något jag faktiskt skulle vilja äta..men tänk vad grymt att bjuda nån på frukost, ställa fram en burk och börja sjunga spam spam spam spam spam spam spam spam, wonderful spam..
Citera
2011-11-28, 17:24
Medlem
Citat:
Hahaha, ja när man tittar på tråden så ser det rätt perverst ut =) Egentligen är jag nog bara överförtjust i engelsk kultur och vissa av de här matvarorna väcker en massa minnen eftersom vi bodde utomlands när jag var liten. Till mitt försvar ser jag spam mer som engelsk humor än som något jag faktiskt skulle vilja äta..men tänk vad grymt att bjuda nån på frukost, ställa fram en burk och börja sjunga spam spam spam spam spam spam spam spam, wonderful spam..
Jag gillar också engelsk mat faktiskt. Jag älskar speciellt haggis och alla brittiska korvarna. Afternoon te är mycket gott och mysigt och många engelska marmelader är mycket goda.
Citera
2011-11-30, 11:54
Medlem
Lys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag gillar också engelsk mat faktiskt. Jag älskar speciellt haggis och alla brittiska korvarna. Afternoon te är mycket gott och mysigt och många engelska marmelader är mycket goda.

Ja, afternoon Tea är mycket gott och trevligt. Det bästa Afternoon Tea jag upplevt var på ett litet hotell i Dartmoor där jag gick in för att fika. Engelsk marmelad håller jag också med om. Riktigt flottiga Fish & Chips ( helst inslagna i tidningspapper, köpta från nån obskyr hål-i-väggen-kiosk ) kan också vara härligt gott...och onyttigt. Annars har jag förträngt det mesta av den mat jag åt i England och Wales. Minns lite scrambled eggs, stekta korvar, trekantigt rostat bröd också...annars är minnet blankt. Vilket nog är lika bra, för engelsk mat i stort är väl ingen höjdare direkt. Snarare känt för att inte vara gott, vara konstig, oaptitlig, ful mm. Engelsk mat som Njurpaj, och flera rätter jag inte minns namnen på är inget jag vill prova igen. Dock är Shepherd´s Pie gott, så det är inte helt kört för engelsk mat.

Men Haggis? Du äter alltså Haggis? Och gillar det! Wow. Du är tuffare än mig, helt klart.
Har bara sett bilder på Haggis och läst receptet. Det verkar rätt frånstötande, tycker jag. Men du som gillar det: hur smakar det? Påminner det om nån smak man som skandinav kan tänkas känna till? Brukar du laga egen Haggis eller köpa färdig?

För er som inte känner till Haggis: gå till denna sida och kolla Haggis under "extreme recept". www.extremefood.se
Citera
2011-11-30, 11:56
Medlem
dePauls avatar
Haggis är kanongott. Det vill säga om man får nöjet att äta den äkta varan lagad av experter. Det påminner lite om pölsa fast med något annorlunda konsistens.

~Paul~
Citera
2011-11-30, 13:20
Medlem
Spännande, jag skulle gärna prova!

Jag har inte ätit tillräckligt mycket engelsk mat för att ha en tydlig åsikt, men jag tror det är alldeles för lätt att döma ut andra länders mat som konstig och oaptitlig samtidigt som man glömmer lutfisk, pölsa, surströmming, svartsoppa och så vidare. Det här är ju husmanskost, inte det enda man äter och jag tror många rätter kan behöva mer än ett försök.
Citera
2011-11-30, 13:47
Medlem
Fickludds avatar
Maltvinäger kan köpas här:Maltvinäger Sarson's

Zilverbiz English Treats tar 20 kronor för en kvarts liter och de levererar från England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in