2011-11-26, 18:00
Medlem
Jag krökade igår och vaknade upp idag med ett smärtande rött öga. Det gör mer och mer ont och jag orkar snart inte hålla det uppe. Försökte skölja ur skiten som hamnat där i när jag duschade men det hjälpte inte.

Ska man bara wait it out eller finns det några metoder man kan använda sig av för att hjälpa sitt stackars öga? Tackar för svar.
Citera
2011-11-26, 18:04
Medlem
rullstolsbundens avatar
Det är bara fortsätta skölja och ge fan i att försöka klia ut skiten
Citera
2011-11-26, 18:27
Medlem
Nu börjar jag gråta ur det också. Fitt jävla hor fitt öga. Aaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh.
Citera
2011-11-26, 18:28
Medlem
Flytande_argots avatar
Om du ställer dig framför en spegel och ser till att du har ordentlig belysning: Kan du se nåt skräp då? Kolla så att inte någon ögonfrans har vikt sig och åkt in.

Ska du skölja ögat så ta och gör iordning vatten med lite salt i. Det ska inte vara speciellt mycket salt utan nån tesked i en liter. Bästa förklaringen (trots att det blir lite Eric Cartman-varning) jag kan ge är att du ska ha i så mycket salt att det smakar som tårar!

Eller så köper du en flaska saltlösning för ögonsköljning på nån butik. Är ju receptfritt och finns lite överallt numera.
Citera
2011-11-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Om du ställer dig framför en spegel och ser till att du har ordentlig belysning: Kan du se nåt skräp då? Kolla så att inte någon ögonfrans har vikt sig och åkt in.

Ska du skölja ögat så ta och gör iordning vatten med lite salt i. Det ska inte vara speciellt mycket salt utan nån tesked i en liter. Bästa förklaringen (trots att det blir lite Eric Cartman-varning) jag kan ge är att du ska ha i så mycket salt att det smakar som tårar!

Eller så köper du en flaska saltlösning för ögonsköljning på nån butik. Är ju receptfritt och finns lite överallt numera.

Såg inget i ögat men känner ju att något är där. Skall testa saltförslaget.
Citera
2011-11-26, 19:00
Medlem
TheKickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen

Om det känns som att du har ngt i ögat fast ingenting syns plus att det är rött och gör ont så kan du ha fått en ögoninflammation.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ogoninflammation/
Citera
2011-11-26, 19:01
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Kan vara så att du fått ett jättelitet sår på ögat av någon anledning. Då känns det som om det är något där eftersom hornhinnan är extremt smärtkänslig.

Kolla också så att det inte sitter nånting på insidan av ögonlocket. Låter lite brutalt men du lär helt enkelt vända ut och in på det och kika. Om du inte hittar nåt så är det bästa du kan göra att låta ögat vila. Tragiskt nog innebär det att du går och lägger dig och blundar. Eller så tejpar du igen ögat (alltså blunda med det och sätt en tejpbit där).
Citera
2011-11-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKicks
Om det känns som att du har ngt i ögat fast ingenting syns plus att det är rött och gör ont så kan du ha fått en ögoninflammation.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ogoninflammation/

Knas..

Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Kan vara så att du fått ett jättelitet sår på ögat av någon anledning. Då känns det som om det är något där eftersom hornhinnan är extremt smärtkänslig.

Kolla också så att det inte sitter nånting på insidan av ögonlocket. Låter lite brutalt men du lär helt enkelt vända ut och in på det och kika. Om du inte hittar nåt så är det bästa du kan göra att låta ögat vila. Tragiskt nog innebär det att du går och lägger dig och blundar. Eller så tejpar du igen ögat (alltså blunda med det och sätt en tejpbit där).

Ja, känns nästan som det. Känns som att jag har en glasbit i ögat typ. Jag styrde upp saltblandningen och hällde i det i ögat, det blev bättre men nu börjar det göra lika ont igen. Känns helt messed up. Kan inte göra det då jag ska jobba men tack iaf...
Citera
2011-11-26, 20:27
Medlem
TheKickss avatar
Citat:
Knas..

Ja, känns nästan som det. Känns som att jag har en glasbit i ögat typ. Jag styrde upp saltblandningen och hällde i det i ögat, det blev bättre men nu börjar det göra lika ont igen. Känns helt messed up. Kan inte göra det då jag ska jobba men tack iaf...

Vad är knas?
Citera
2011-11-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKicks
Vad är knas?

Ögoninflammation.
Citera
2011-11-26, 20:54
Medlem
TheKickss avatar
Citat:
Ögoninflammation.

Nej det är faktiskt väldigt logiskt...
Citera
2011-11-26, 21:05
Medlem
doms avatar
Jag fick en glasbit i ögat efter att någon tappade ett glas i baren.

Först märkte jag ingenting, det var först dagen efter..

Så jag känner igen mig i din beskrivning lite, efter 2 dagar gav jag upp och åkte in till sjukhuset.

Väl där plockade de ut världens minsta glasbit.. omöjligt att se/ta ut själv, så åk och få det kollat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in