Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag vet inte hur off-topic det är.
Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/PKK
Där får man snarast intrycket att PKK är nästan helt borta idag.
Visst är det osmakligt av turkisk tv att skämta om ett angrepp. Men det rör sig om en terroristorganisation. Jag var själv i medborgarhuset 2 november 1985 - på en annan förenings möte - när en avhoppad PKK:are mördades. Någon som helst berättigande för en sådan organisation kan vi inte ha. Inom hela EU är de stämplade som terrorister. Även i Sverige.
Förlita dig inte på en text från Wikipedia. Jag är väl insatt inom PKK och jag kan säga till dig att PKK idag är starkare och större än någonsin. PKK må vara terrorstämplade av EU och USA, men det är inget deras sympatisörer lägger vikt på med tanke på att stämplingen är baserade på ländernas relationer till Turkiet. Om jag nu kommer ihåg rätt så är PKK inte terrorstämplade av Norge och flera andra länder, inklusive FN.
PKK är svaret på Turkiska statens förtryck. Så länge förtrycket finns så kommer PKK existera. Värt att nämna att PKK haft tiotals ensidiga vapenvilor sedan i slutet av 80-talet och påpekat vikten av att lösa kurdiska frågan fredligt via dialog, men Turkiet har aldrig respekterat det och gång på gång valt att attackera PKK istället. Trots allt detta så är det PKK som blir terrorstämplade av USA och EU år 2001. Komiskt, men det är väl så politik fungerar.
Jag vill avsluta mitt inlägg här och hoppas att vi inte går off-topic mer. Vill du diskutera PKK får du gärna skriva ett PM till mig så kan vi ta det där.
Ha en trevlig kväll!