2011-11-26, 00:42
Medlem
Hej! Fick idag hem en beg. dator och skulle installera om XP men datorn vägrar att starta från cd skivan vid bootning. CD stationen går upp i varv o surrar så det verkar som om den försöker läsa av men inget händer utan datorn går vidare och startar upp det gamla xp som finns sedan förut på disken.

Jag har varit inne flera gånger i bios o kollat så startsekvensen är satt att boota från cdrom så det borde inte vara det som är felet. Prövade också att lagra standard o fabriksinställningar men det hjälpte inte heller.

cdskivan kan det inte heller vara fel på. Testade nyss i en annan dator och där lästes skivan av normalt och det gick att starta installationen.

Har installerat xp i många datorer förut men aldrig varit med om att en dator vägrar starta från cdrom.

Hur skall jag göra nu?
Citera
2011-11-26, 00:58
Medlem
refrs avatar
Att köra en usb install lär väl vara det snabbaste och enklaste att pröva.
Citera
2011-11-26, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av refr
Att köra en usb install lär väl vara det snabbaste och enklaste att pröva.

menar du att jag skall kopiera xp skivan till ett usb minne och försöka få datorn att starta inst. från det?
Citera
2011-11-26, 01:34
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grefve
Hur skall jag göra nu?
Kan vara värt som andra ha sagt att testa från USB. Men för att eliminera andra fel så testa att radeta hårddisken så den är nyformaterad. Om det inte funkar pröva att köra t.ex. Ubuntu från sticka och kolla att datorn är ok - dvs att diskarna inte innehåller fel m.m..
Citera
2011-11-26, 02:02
Medlem
swebarbs avatar
Har du satt dvdn som boot prio 1? konstigt dom gånger den har failat mig har det varit en kass bränd skiva helt enkelt.
Citera
2011-11-26, 15:10
Medlem
refrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grefve
menar du att jag skall kopiera xp skivan till ett usb minne och försöka få datorn att starta inst. från det?
Inte precis.

Du vet väl att windows har program för att convertera iso filerna ifrån win 7 till en boot install på usb?

Finns liknande program/metoder för att skapa en usb med installerbart windows xp.
Det var så jag fick göra på min gamla burk då jag inte hade någon cd drive.
Citera
2011-11-26, 15:55
Medlem
Hej på er!

Nu har det löst sig! problemet var oväntat skärmen som jag hade anslutit till datorn det är egentligen en lcd tv som jag änvänder till datorn via vga. Av någon orsak kunde inte tvn visa materialet från xpskivan det står för ett ögonblick "no support" i skärmen när skivan startas och då skall man ju trycka enter för att installationsprogrammet skall starta. Eftersom jag inte såg denna information så hoppade datorn över innehållet på cdrommen och bootade istället upp det gamla xpt som fanns på disken från förr. När jag anslöt datorn till en vanlig dataskärm kunde jag läsa allt normalt. Konstigt nog klarar Tvn att visa innehållet i Bios precis vid start så om det är problem med upplösningen som tvn inte klarar att återge så förstår jag ändå inte riktigt men något med upplösningen måste det vara i kombination med just den här datorn för jag har installerat om op på andra datorrer och använt samma tv som skärm och inte då haft någrra problem som det var nu. Men som sagt det löste sig. Tack ni som svarade o försökte hjälpa. Alltid lär man sig något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in