2011-11-25, 18:13
Medlem
Islam har som ni nog vet fem pelare: trosbekännelsen, allmosan, vallfärden, tidebönen och fastan. Jag kom och tänka på en sak häromdagen. Ifall kristendomen skulle ha fem pelare varje trogen kristen ska följa vilka "pelare" skulle det då vara?
Citera
2011-11-25, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av elrelompagoblanco
Islam har som ni nog vet fem pelare: trosbekännelsen, allmosan, vallfärden, tidebönen och fastan. Jag kom och tänka på en sak häromdagen. Ifall kristendomen skulle ha fem pelare varje trogen kristen ska följa vilka "pelare" skulle det då vara?

Gud, kyrkan, dopet, eukaristin och bikten.
Senast redigerad av Tubbo 2011-11-25 kl. 18:34. Anledning: Formulering.
Citera
2011-11-25, 18:34
Medlem
Chopinowskis avatar
Ptja, pelare och pelare. Sakramenten finns ju och sen finns det ju allsköns dogmer.
Citera
2011-11-25, 19:08
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
Ptja, pelare och pelare. Sakramenten finns ju och sen finns det ju allsköns dogmer.

Glöm inte även kollekten för helsike!
Citera
2011-11-25, 23:30
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Gud, kyrkan, dopet, eukaristin och bikten.
Gud får vi väl se som tämligen övergripande, så han behöver nog inte vara med. Jag 'köper' din lista, men skulle vilja byta ut Gud mot trosbekännelsen.

EDIT: och som protestant så väljer jag termen syndabekännelse istället för bikt.
Senast redigerad av kairos 2011-11-25 kl. 23:32.
Citera
2011-11-26, 09:08
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elrelompagoblanco

bön, läsa skriften och leva efter den, lita på Gud, gemenskap med andra kristna

bra grejer om man vi ha att göra med bibelns Gud.
Citera
2011-11-26, 12:32
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Kristendomen har bara en pelare, att förlita sig på Guds nåd. Vi kan inget göra för vår frälsning det är Guds verk. Sen är det givetvis bra att be, ge till de fattiga och fasta. En trosbekännelse har väl de flesta kristna och åka på pilgrimsfärder kan man väl göra om man känner för det, men Gud älskar dig oavsett.
Citera
2011-11-26, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Gud får vi väl se som tämligen övergripande, så han behöver nog inte vara med. Jag 'köper' din lista, men skulle vilja byta ut Gud mot trosbekännelsen.

EDIT: och som protestant så väljer jag termen syndabekännelse istället för bikt.

Jag förstår, och jag kan också köpa ditt argument att att byta ut Gud mot trosbekännelsen, men mitt syfte var att betona att utan Gud har vi ingenting, inte heller någon trosbekännelse.
Citera
2011-11-27, 13:18
Medlem
tack för alla förslagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här