2011-11-25, 13:26
Medlem
Daschniels avatar
Hejsan alla audiofiler, nu har det hänt något väldigt märkligt...

Har känt förut en lätt stickande doft av "bränd elektronik" när jag spelat musik.. Men nu är den så igenkännande och illaluktande så jag vet inte vad jag ska göra! Förstärkaren är en gammal jävel (Technichs SA-5560K ) och högtalaren som spelas från denna är ett hemmabygge som består av en Bumper 400watts 15" och ett 3,5" horn. Hursom, när man spelar hög musik, så börjar det lukta bränt om förstärkaren (som även blir förfärligt varm) och högtalaren när man går upp över kanske 25% av volymknappen börjar den typ... Alla vokaler låter "robotaktigt" det låter som en gröt eller som när ZERG i gamla toy story filmer pratar, ungefär så. I t.ex. hardstyle låtar hör man hur själva musiken blir "grötigare" också. Mina vänners funderingar var någonting med talspolen.

Så, kära flashback, vad tror ni? Nyligen bytt säkringarna i stärkaren då jag brände av dom för ett tag sen.

Är kopplat såhär: dator > mixerbord > 2 förstärkare > högtalare

Högtalaren ifråga sitter med högkvalitets kablar innuti talaren till en kontakt som ser ut som TELE (kanske är tele..) som sedan går till en hona tele som går till vanliga 'skruv kontakter' i stärkaren.
Citera
2011-11-25, 13:32
Medlem
porterpottys avatar
fel elkabel? jag lyckades elda upp mitt ljudsystem pga det
Citera
2011-11-25, 13:35
Medlem
För höga watttal eller fel ohm på högtalarna, en förstärkare som säger ifrån för att den blivit för gammal..
Ledsen att säga min vän men när något luktar bränt och inte funkar som det ska så har den troligtvis faktiskt bränt. Begrav den med heder och köp en ny...
Citera
2011-11-25, 15:42
Medlem
Daschniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortFri
För höga watttal eller fel ohm på högtalarna, en förstärkare som säger ifrån för att den blivit för gammal..
Ledsen att säga min vän men när något luktar bränt och inte funkar som det ska så har den troligtvis faktiskt bränt. Begrav den med heder och köp en ny...

Finns det inget sätt att fixa den? Är ganska kär i den faktiskt, varit i familjens ägo sen release dag.

Högtalaren är på 400w och stärkaren ska ligga på 108w har jag för mig. Har även en Technics SA-400K som är på 50W, ska man testa den kanske? Även en Pioneer SX-757 på 60w har jag för mig.

Lukten är så stark så det sprids i hela rummet där det spelas, har aldrig legat något ovanför stärkaren.

Stärkaren spelar dock UTMÄRKT med ett par gamla JAMO D375 högtalare eller vad dom heter. Iallafall gjorde den det förut. Skall jag switcha förstärkare mot min 250Wattare och se om det rullar på bättre där? Eller testa den på 50/60 wattaren och kika om den fortfarande låter skumt efter man vridit upp lite?
Citera
2011-11-25, 16:12
Medlem
Byt högtalare och kolla om det låter bra fortfarande.
Låter ganska troligt att du har bränt ditt hemmabygge, eller ditt hemmabygge har bränt förstärkaren.

Är bygget bara ihopsatt lite si o så eller är det en uträknad och genomtänkt konstruktion?
Citera
2011-11-25, 16:56
Medlem
Daschniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Byt högtalare och kolla om det låter bra fortfarande.
Låter ganska troligt att du har bränt ditt hemmabygge, eller ditt hemmabygge har bränt förstärkaren.

Är bygget bara ihopsatt lite si o så eller är det en uträknad och genomtänkt konstruktion?

Ska vara genomtänkt, beställde av en polare.. 562mm hög 493mm bred 346mm djup

Diskanthorn: "A125" baselement: bumper 400watt pro series..

har 2 st utblås på 140x120mm ...

testade på andra stärkaren (Pioneer A-858)

Och där vred jag upp tills jag inte kunde lyssna högre (öronen gjorde ont..) utan något som helst missljud - dock mycket mindre bas där fast den är 250W eller vad sjuttsingen den ligger på.

Any ideas?
Citera
2011-11-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daschniel
Ska vara genomtänkt, beställde av en polare..
Any ideas?

Om den är det så borde du veta vilken kännslighet och impedans högtalaren har.

Vild gissning är att Technichen blir överbelastad och spikar därav att det låter helvete.

Men allt detta är totalt onödig att ens diskutera.

1: prova andra högtalare på Technich förstärkaren
2: prova hemmabygget på en annan förstärkare.. (gjort)

Måste ju utesluta vart felet är!
Citera
2011-11-25, 18:26
Medlem
DrBums avatar
Har du fel impedans på högtalaren som du kopplar in så blir stärkaren överlastad och det skapar ökad värmeutveckkling som i sin tur ger missfärgningar samt kan skada elektroniken..

Låter som att det är pasta eller värmetape som ligger och pyr..
Citera
2011-11-26, 01:21
Medlem
Daschniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Har du fel impedans på högtalaren som du kopplar in så blir stärkaren överlastad och det skapar ökad värmeutveckkling som i sin tur ger missfärgningar samt kan skada elektroniken..

Låter som att det är pasta eller värmetape som ligger och pyr..

Impedansen är 8 ohm..

Har bara 120W högtalare och de andra längre bort.. vågar inte spela den stärkaren på 120wattarna... Och de andra Jamorna står i ett annat rum så blir mycket att kånka runt på då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in