Jag har märkt att jag är riktigt dålig på intonation då jag talar. Skulle påstå att jag talar relativt monotont, ingen man somnar till men ingen man dras in i samtalet med heller. Samtidigt kan jag erkänna att jag är rätt blyg. Folk som talar med inlevelse och intonerar tillsynes perfekt brukar jag ofta karaktärisera som rätt extroverta medan jag skulle beskriva mig som mer introvert.
När jag läser en bok intonerar jag mer än när jag talar. Ska jag ha högläsning blir det ofta, jag läser vad som står men skiter i att intonera. Så jag skulle nog inte passa som en föreläsare som använder boken som minnesanteckning så att säga.
Skådespelarna på Dramaten är ju riktiga jäklar på sånt här. Däremot kan jag tänka mig att jag är mer lik en matematikprofessor på KTH
Är detta en övningsfråga eller har det med att göra hur man är som person, t.ex extrovert eller introvert?
EDIT: Kan tilläggas att jag är 20 år, har märkt att vuxna tenderar att intonera bättre. Därav frågan om det även kan vara en övningsfråga och inte bara något man föds med.