2011-11-25, 00:56
Medlem
darksmurfs avatar
Jag är med i en grupp studenter vid LTH som precis blivit klara med att bygga ett lifesize minesweeper, där man programmerar en 10x10 plattor stor spelplan (ungefär 25 m2) där man trampar på plattorna kopplade till knappar (ungefär som en stor touchpad) för att öppna dem och sätter flaggor och liknande, allt integrerat i egenskriven programvara.

Även om jag kan programmera lite grann kan inte mycket om denna teknik, med blev sjukt inspirerad att bygga något liknande själv där man kombinerar elektronik med programmering, givetvis i mindre skala och med helt andra användningsområden för produkten.

Någon som vet var man ska vända sig för att lära sig något om detta på egen hand, tex en guide eller liknande?

Alla relevanta svar uppskattas.
Citera
2011-11-25, 00:59
Medlem
Kolla upp Arduino.
Citera
2011-11-25, 01:21
Medlem
darksmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kolla upp Arduino.
Jo vi var ett gäng för ett par år sen som höll på lite med det. Men vad jag har förstått får man typ bara den kretsen att leka runt med och vill man använda det man gjort måste man integrera den kretsen. Det är dock inte intressant då den är svindyr. Jag vill kunna integrera program på ett eget kort genom att köpa lösa komponenter, löda ihop allt själv och fixa programmet i typ c eller java.
Citera
2011-11-25, 01:59
Medlem
valter-eggons avatar
Kanske ett sånt här?
AVR utvecklingsmiljö, STK300ICE-PS
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-219-88&toc=20985

Själv har jag byggt en del med STK500
http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=2735

Bara för att förtydliga lite: Man programmerar kretsen och sen kan man flytta över den till ett kopplingsdäck där man har allt inkopplat under utvecklingsfasen.
Senast redigerad av valter-eggon 2011-11-25 kl. 02:01.
Citera
2011-11-25, 10:12
Medlem
fixiefyllas avatar
vill man komma undan billigt för programmerare och ett par mindre processorer är Texas Instruments MSP430 Launchpad ett tips, köpte ett par från mouser ifjol. en rejäl kopplingsplatta är bra att ha också, kan bli så tråkigt om man etsar och löder innan man vet om det fungerar
Citera
2011-11-25, 13:26
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Kanske ett sånt här?
AVR utvecklingsmiljö, STK300ICE-PS
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-219-88&toc=20985

Själv har jag byggt en del med STK500
http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=2735

Bara för att förtydliga lite: Man programmerar kretsen och sen kan man flytta över den till ett kopplingsdäck där man har allt inkopplat under utvecklingsfasen.
AVR Dragon är ett annat, lite billigare, alternativ till programmerare och debugger: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-219-41&toc=0

Vad gäller utveckling så är det AVR Studio, en gratis IDE från Atmel, som gäller. Koden skrivs i ASM eller C och kompileras till maskinkod som bränns direkt via ditt IDE och programmerare till processorn (som du antingen flyttat till programmeraren, eller som sitter kvar på ditt kopplingsdäck och programmeras via några kablar från programmeraren - In-Circuit Serial Programming).

AVR Studio har nu kommit i version 5, men jag har inte hittat någon plugin för v5 till mitt förträffliga tips #2:

Proteus VSM, http://www.labcenter.com/index.cfm, är en elektroniksimulator komplett med kretsschema-CAD och möjlighet att inte bara simulera analog+digital elektronik, utan även PIC/AVR-kretsar där du laddat in din egen kod. Förutom en hel jättedrös med komponenter finns även virtuella signalgeneratorer, logikanalysatorer och oscilloskop m.m. att tillgå. Det hänger även med en plugin till AVR Studio 4, för att integrera de bägge miljöerna - debugga koden med breakpoints och line-stepping i AVR Studio, samtidigt som Proteus simulerar det elektriska. Hyfsat ballt, och finns som torrent
Citera
2011-11-25, 13:43
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
AVR Dragon är ett annat, lite billigare, alternativ till programmerare och debugger: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-219-41&toc=0

Vad gäller utveckling så är det AVR Studio, en gratis IDE från Atmel, som gäller. Koden skrivs i ASM eller C och kompileras till maskinkod som bränns direkt via ditt IDE och programmerare till processorn (som du antingen flyttat till programmeraren, eller som sitter kvar på ditt kopplingsdäck och programmeras via några kablar från programmeraren - In-Circuit Serial Programming).

AVR Studio har nu kommit i version 5, men jag har inte hittat någon plugin för v5 till mitt förträffliga tips #2:

Proteus VSM, http://www.labcenter.com/index.cfm, är en elektroniksimulator komplett med kretsschema-CAD och möjlighet att inte bara simulera analog+digital elektronik, utan även PIC/AVR-kretsar där du laddat in din egen kod. Förutom en hel jättedrös med komponenter finns även virtuella signalgeneratorer, logikanalysatorer och oscilloskop m.m. att tillgå. Det hänger även med en plugin till AVR Studio 4, för att integrera de bägge miljöerna - debugga koden med breakpoints och line-stepping i AVR Studio, samtidigt som Proteus simulerar det elektriska. Hyfsat ballt, och finns som torrent
Haha! Jag måste vara skadad eller så blev det plötsligt kallt här. Jag fick nämligen rysningar!

Hade jag vetat om det där när jag höll på som mest så hade utvecklingen av det jag höll på med gått mycket snabbare.
Citera
2011-11-25, 17:01
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Haha! Jag måste vara skadad eller så blev det plötsligt kallt här. Jag fick nämligen rysningar!

Hade jag vetat om det där när jag höll på som mest så hade utvecklingen av det jag höll på med gått mycket snabbare.
Japp, mycket trevliga grejer det där! Jag insåg dock precis just nu att det inte direkt behövs någon Proteus-plugin för AVR Studio 5 - har man sparat kretsschemat i samma mapp som .c-filerna, och laddar in den färdigkompilerade objektfilen (.elf) i den virtuella AVR:en, så kan man step-debugga source och kolla på register och variabler etc lokalt i Proteus

Det är bara att pausa simulationen så ploppar debugläget inkl c-source upp - sätt t.ex. en breakpoint i en PCINT-ISR och tryck play igen. Nästa gång pin change-interruptet triggas så kommer simulationen pausas och du kan steppa igenom källkoden =)

Det är lite faktiskt.
Citera
2011-11-29, 18:54
Medlem
darksmurfs avatar
Har kollat igenom era inlägg och läst mycket på annat håll, och det här med AVR verkar ju verkligen vara att satsa på, det är precis vad jag letar efter!

Men allt det här är en djungel för någon som är så grön som mig, och det är jättesvårt att bestämma sig för vad som är mest relevant, då pratar jag mest om vilket utvecklingssystem (som vad jag har förstått programmerar mikrokontrollerna) man bör välja.

Vad rekommenderar ni är bra grejer att börja leka runt med?
Citera
2011-11-29, 19:08
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darksmurf
Har kollat igenom era inlägg och läst mycket på annat håll, och det här med AVR verkar ju verkligen vara att satsa på, det är precis vad jag letar efter!

Men allt det här är en djungel för någon som är så grön som mig, och det är jättesvårt att bestämma sig för vad som är mest relevant, då pratar jag mest om vilket utvecklingssystem (som vad jag har förstått programmerar mikrokontrollerna) man bör välja.

Vad rekommenderar ni är bra grejer att börja leka runt med?
Det fanns förut och säkert även nu PIC-processorer som jag tror var lite lättare att komma igång med. gadzoox har säkert en uppfattning kring det.

Annars så tycker jag rent initialt att du kan börja skriva din kod för AVR processorerna med hjälp av den simulatormiljö som gadzoox skrev om.

Sen kan du införskaffa eventuell hårdvara.
Citera
2011-11-29, 19:31
Medlem
gadzooxs avatar
Nu vet jag iofs inte särskilt mycket om PIC, men att de skulle vara lättare att komma igång med är inte någon uppfattning jag fått. Är de inte rätt likvärdiga med AVR?

Jag håller med, börja med en simulator. Kostar gratis på närmsta piratbukt, sök på Proteus 7.6
Den klarar för övrigt även att simulera PIC och en hel bunt andra arkitekturer.
Citera
2011-12-06, 04:06
Medlem
darksmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Nu vet jag iofs inte särskilt mycket om PIC, men att de skulle vara lättare att komma igång med är inte någon uppfattning jag fått. Är de inte rätt likvärdiga med AVR?

Jag håller med, börja med en simulator. Kostar gratis på närmsta piratbukt, sök på Proteus 7.6
Den klarar för övrigt även att simulera PIC och en hel bunt andra arkitekturer.
Tack för tipset, det ska helt klart undersökas närmare!

Hoppas nu bara det finns en bra guide eller hjälpforum, verkar vara mycket att bita i..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in