2019-03-09, 21:59
Medlem
PeterNosters avatar
Återkallninmgsstatistik EU för 2018.
Första siffran är antal återkallelser och andra hur många modeller det gäller.

1 Mercedes-Benz 36 17
2 Volkswagen 25 18
3 Peugeot 23 12
4 Opel 20 11
5 Citroën 17 13
6 Toyota 14 16
7 Mitsubishi 14 6
8 Ford 13 13
9 Renault 9 5
10 BMW 8 10

Premiummärket MB i topp. Resten av tyskarna med i 10 i topp.
Frågan är om det är positivt eller negativt att de rättar sina fel.
Hade de inte gjort några fel så hade det inte behövts några återkallelser.

https://car-recalls.eu/2018-the-most-recalled-cars-in-europe/
Senast redigerad av PeterNoster 2019-03-09 kl. 22:02.
Citera
2019-03-11, 18:34
Medlem
Fick reda på vad det rör sig om nu. Lite vagt bara. Tydligen något med bränsletillförseln. Mer än så vet dom inte än. Kan vara bränsleslangar, bränslepump eller liknande som ska kollas upp.
Citera
2019-03-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonniebravo
Har en Peugeot 308 1,6 Bensin -08 där AC kompressorn går hela tiden. Vet någon om det ska vara en magnetkoppling som ska stänga av och på kompressorn eller styrs det på något annat vis på just denna bil? För jag hittar ingen direkt kabel som går till hjulet på kompressorn.

Tack på förhand!

Hej,

Fick ingen respons på mitt tidigare inlägg så väcker det till liv igen i hopp om att försöka få lite information.

Tack!
Citera
2019-03-23, 23:17
Medlem
Citat:
Har en Peugeot 308 1,6 Bensin -08 där AC kompressorn går hela tiden. Vet någon om det ska vara en magnetkoppling som ska stänga av och på kompressorn eller styrs det på något annat vis på just denna bil? För jag hittar ingen direkt kabel som går till hjulet på kompressorn.

Tack på förhand!

Citat:
Hej,

Fick ingen respons på mitt tidigare inlägg så väcker det till liv igen i hopp om att försöka få lite information.

Tack!

Jag har egentligen ingen aning..., men googlade fram det här:
https://www.autodoc.se/reservdelar/magnetkoppling-13022/peugeot/308/308-4a-4c/30846-1-6-16v
Gissade då på att du har en "hatchback" med det motoralternativet, och det verkar ju vara någon slags magnet-apparatur på klimatanläggningen? Blev du (eller någon mer insatt) klokare av det?
Citera
2019-03-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jag har egentligen ingen aning..., men googlade fram det här:
https://www.autodoc.se/reservdelar/magnetkoppling-13022/peugeot/308/308-4a-4c/30846-1-6-16v
Gissade då på att du har en "hatchback" med det motoralternativet, och det verkar ju vara någon slags magnet-apparatur på klimatanläggningen? Blev du (eller någon mer insatt) klokare av det?

Tack! Då verkar det som att det sitter en magnetkoppling på denna bilen ändå, och i så fall borde ju hjulet frisläppa emellanåt. Det finns inget direkt elanslutning fram till själva hjulet utan det sitter en elanslutning i bakre delen av kompressorn, kan den styra magnetkopplingen tros?
Citera
2019-03-24, 16:38
Avslutad
Hej!. Tänkte kolla här innan det blir genomgång på verkstad.

Jag har en Peugeot 308 (II) 1.6 -14.

Den har tappat, säg 2/3 av motorkraften. Men jag kan komma upp i 6-7000 rpm så den har inte gått in i limp mode men något konstigt är det...

Men det går knappt att accelerera längre. Ingen motorlampa, inga felkoder med en vanlig obd2 skanner. Dock hittar den troligtvis inte alla felkoder som en peugeot skanner gör.

Jag tror dessutom att det är luft i bromsarna och den gick in i det här läget när jag satt och pumpade på bromsen med bilen igång för att känna efter. Säkert osammanhängande men..

Någon som har en vildaste gissning?

Det hände dagen efter jag hämtade hem den från försäkringsärende på stötfångaren bak.

Vad kan orsaka en bil att tappa 2/3 av prestandan utan motorlampa?
Citera
2019-03-25, 02:40
Medlem
Citat:
Tack! Då verkar det som att det sitter en magnetkoppling på denna bilen ändå, och i så fall borde ju hjulet frisläppa emellanåt. Det finns inget direkt elanslutning fram till själva hjulet utan det sitter en elanslutning i bakre delen av kompressorn, kan den styra magnetkopplingen tros?

Det måste den ju göra om man tänker logiskt. Någon form av ström aktiverar ju magneten, och strömmen går naturligtvis genom anslutningen. Exakt hur det är kopplat INUTI kompressorn och tillhörande styrsystem i resten av bilen är en knepigare fråga... Men om jag förstått saken rätt (återigen, jag kan egentligen ingenting om AC:er, men jag kan googla... ) så är ju problemet att AC:n går hela tiden och det innebär att det kan vara lite vad som helst som är fel. Hade den inte gått kunde man ju fundera om magnetkopplingen eller strömmen till den vore paj.

Apropå googla, så sitter jag för det här ändamålet och läser i den här tråden: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=24640&highlight= Där ser man elanslutningen till magneten på bilderna i TS:en.
Är bara halvvägs, men man blir ju bara stärkt i sin övertygelse att man ska ge fan i att skruva på AC-system och istället för en gångs skull kunna glädjas åt att vi lever i ett land där AC egentligen bara behövs ett par dagar i Juli och Augusti.....
Senast redigerad av Gissa vem 2019-03-25 kl. 02:48.
Citera
2019-03-27, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Hej!. Tänkte kolla här innan det blir genomgång på verkstad.

Jag har en Peugeot 308 (II) 1.6 -14.

Den har tappat, säg 2/3 av motorkraften. Men jag kan komma upp i 6-7000 rpm så den har inte gått in i limp mode men något konstigt är det...

Men det går knappt att accelerera längre. Ingen motorlampa, inga felkoder med en vanlig obd2 skanner. Dock hittar den troligtvis inte alla felkoder som en peugeot skanner gör.

Jag tror dessutom att det är luft i bromsarna och den gick in i det här läget när jag satt och pumpade på bromsen med bilen igång för att känna efter. Säkert osammanhängande men..

Någon som har en vildaste gissning?

Det hände dagen efter jag hämtade hem den från försäkringsärende på stötfångaren bak.

Vad kan orsaka en bil att tappa 2/3 av prestandan utan motorlampa?

Kamkedjan var skadad om någon undrar. Går på försäkringen.
Citera
2019-03-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Kamkedjan var skadad om någon undrar. Går på försäkringen.

Jasså defekt kamkedja redan efter 5år? Det måste ändå vara ovanligt?
Citera
2019-03-27, 11:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Inte om det är den BMW-konstruerade motorn som satt i vissa Peugeotmodeller från 2007 och ett tag framåt. Kamkedja har oförtjänt bra rykte, många dyra reparationer har skett på bilar med kamkedja, från många olika märken. Särskilt hårt drabbat är ju VAG. Men även en del andra tyskar har haft stora problem med vissa motorfamiljer.
Citera
2019-03-27, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Inte om det är den BMW-konstruerade motorn som satt i vissa Peugeotmodeller från 2007 och ett tag framåt. Kamkedja har oförtjänt bra rykte, många dyra reparationer har skett på bilar med kamkedja, från många olika märken. Särskilt hårt drabbat är ju VAG. Men även en del andra tyskar har haft stora problem med vissa motorfamiljer.

De på Peugeotverkstaden sa att det är ganska vanligt förekommande att kamkedjorna är överspända, därav sprickbildningen. Förskäringsbolaget tror att Peugeot tar det på goodwill.

Tur att inte kedjan gick av dock, kan gissa vilka skador det skulle blivit.
Citera
2019-03-27, 13:21
Medlem
hej har köpt en peuget boxer och undrar var högtryckspumpen sitter för jag hittar inte den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in