2019-02-27, 21:52
Medlem
Hej ! Har en 407 V6 håller på att skall byta termostat ! Hur gör jag ? Ser krångligt ut !?
Gärna länkar på bilder om du vet att det finns någon stans?
Tackar på för hand . För söte skriva i forumet men gick inte eller så fattade jag inte hur man gör🙃
//Leif
Citera
2019-02-28, 05:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leifhaf
Hej ! Har en 407 V6 håller på att skall byta termostat ! Hur gör jag ? Ser krångligt ut !?
Gärna länkar på bilder om du vet att det finns någon stans?
Tackar på för hand . För söte skriva i forumet men gick inte eller så fattade jag inte hur man gör🙃
//Leif

Termostaten ser ut så här om bilen är en PEUGEOT 407 SW (6E_) 3.0 (211Hk)
https://www.mister-auto.se/vattentermostat/peugeot/407/407-sw-6e-3-0-211hk-2004/

Ser lite ovanlig ut men det finns bilar där man måste köpa ett stort "hus" i plast.
Kolla där övre kylarslangen går in i motorn.
Citera
2019-02-28, 08:20
Medlem
Ja, den här förb¤#&%ade ABS:en då...
Jag börjar med att citera mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Med risk för att bli tjatig, fortfarande flickvännens 406 kombi från 2003...
Var sitter den förbannade kontaktdosan där kabeln från ABS:en bak ansluter då? Jag lyfte på baksätet och trodde de var smarta nog att placera den där, men nej, hittade bara luckan till tankarmaturen...
Delningen med skarvkontakt sitter helt enkelt fäst under bilen. Hissa upp på riktig lyft. Eller åtminstone en bra bit med domkraft och lägg dig på rygg under och följ kabeln! Egentligen ganska bra upplagt system för att byta sensorn lite smidigt!

Så långt så gott. Se´n började det krångla... Mätte höger bak med multimeter till 1,6 kohm. Ca 1605 på vanliga 2000-skalan på mätaren. Det är alltså ungefär vad det brukar vara på vanliga bilar enligt bekanten vars prylar jag lånade. (Han är också orsaken till att vi körde på kohm-skalan, det var tydligen det han brukar mäta i och kände igen när det gäller de här felen. Jag såg någon youtube-video där de mätte i området <2000 ohm och ville köra på det eftersom det blir ett noggrannare värde då... Men, ja, ni kommer att fatta ändå... )
Vilket var en smula oväntat. Jag trodde sensorn skulle visa helt bort i tok på värdet. Vi mäter sensorerna fram eftersom de sitter riktigt bekvämt till i motorrummet och får 1,5 kohm på bägge. Tar till slut även loss vänster bak och får på den 1,55 kohm...
Jag hade fått för mig att så små variationer i värdet var OK och inte skapade ett fel i systemet? Någon som har bättre kunskap på området?

Så vi stod där och kliade oss i skägget och eftersom bekanten faktiskt har ett ordentligt testinstrument och inte bara någon enkel tjingtjong-grej från Ebay så kopplar han upp det och mycket riktigt; "sensor höger bak". Som alltså andra bekanten med bilverkstad fick fram, fast det där stod orimlig signal istället.
Nu är bekants utan bilverkstad analysinstrument tillräckligt avancerat för att kunna redovisa vad de enskilda sensorerna visar, även under körning! Alltså kör vi en bit och kollar skärmen! Det ger vid handen att just höger bak visar orimliga värden. När de andra visar ca 30 km/h står det och slår mellan 30 och 70, när de övriga visar 40 slår höger bak mellan 40 och 80 osv... Lustigt nog stabiliseras värdet i högre hastighet och när man kör 90 rakt fram i lugn takt visar alla fyra sensorerna just 90...
Någon som känner igen det felet på ABS-system / sensorer? Funderar också på om det trots allt kan vara kransen bak eller något annat fel i kablaget / anslutningarna någonstans?
För visst kan jag köpa en sensor på tyskesidorna för ett par hundra och byta på vinst och förlust. Men det känns ju onödigt om det inte är det som är felet. Sensorn ger ju trots all ungefär samma ohm-värde som de andra som visar rätt hastighet?
Citera
2019-02-28, 10:12
Medlem
PeterNosters avatar
Har grävt lite men det finns så många olika avkännare:

https://www.mister-auto.se/sensor-hjulvarvtal/bosch/0-265-006-206/

Kan du kanske skifta avkännare för att se om felet flyttar sig.

Videos på Youtube. På en del hjälper med rengöring:
https://www.google.com/search?q=peugeot+406+abs&rlz=1C1ASUM_enSE702SE702& source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=0ahUKEwjo7svoid7gAhVM K5oKHVL4BHUQ_AUIDygC&biw=1920&bih=937

För 307 men bra video:
https://www.youtube.com/watch?v=I_tOj2InGXo
Senast redigerad av PeterNoster 2019-02-28 kl. 10:20.
Citera
2019-02-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har grävt lite men det finns så många olika avkännare:

https://www.mister-auto.se/sensor-hjulvarvtal/bosch/0-265-006-206/

Ja..., alltså... Olika märken och tillverkare menar du, eller? De tekniska specifikationerna på en sensor som passar just på den här bilen måste ju vara samma antar jag.
Menar du däremot hur den specifika sensorn vi talar om här och hur den fungerar så är den mycket riktigt den du länkar till. Frågan är väl om det går att googla fram om 1605 ohm är ett felaktigt eller inom marginalen. Tycker liksom att 1,55 kohm och 1,6 inte skiljer sig särskilt mycket åt... Det känns som att det inte borde vara sensorn om man bara går på ohm-värderna. Men men...

Citat:
Kan du kanske skifta avkännare för att se om felet flyttar sig.
Ja det är en idé. Det blir lite bökigt när man måste hålla på att störa folk och låna deras grejer för att mäta bara...

Citat:
Videos på Youtube. På en del hjälper med rengöring:
https://www.google.com/search?q=peugeot+406+abs&rlz=1C1ASUM_enSE702SE702& source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=0ahUKEwjo7svoid7gAhVM K5oKHVL4BHUQ_AUIDygC&biw=1920&bih=937

För 307 men bra video:
https://www.youtube.com/watch?v=I_tOj2InGXo

Har faktiskt också grävt och sett dem redan. Videon om 307:an var den jag fick det där med att mäta på <2000 ohmskalan på!
Där i videorna det räcker med rengöring är ju fram det. Där hade jag också misstänkt att drivaxlar och bilens rörelse stänkt upp skit på sensorn, men nu är det ju bak där den borde sitta förhållandevis trygg på navet i trumman.
Citera
2019-02-28, 14:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja..., alltså... Olika märken och tillverkare menar du, eller? De tekniska specifikationerna på en sensor som passar just på den här bilen måste ju vara samma antar jag.
Menar du däremot hur den specifika sensorn vi talar om här och hur den fungerar så är den mycket riktigt den du länkar till. Frågan är väl om det går att googla fram om 1605 ohm är ett felaktigt eller inom marginalen. Tycker liksom att 1,55 kohm och 1,6 inte skiljer sig särskilt mycket åt... Det känns som att det inte borde vara sensorn om man bara går på ohm-värderna. Men men...

Ja det är en idé. Det blir lite bökigt när man måste hålla på att störa folk och låna deras grejer för att mäta bara...

Har faktiskt också grävt och sett dem redan. Videon om 307:an var den jag fick det där med att mäta på <2000 ohmskalan på!
Där i videorna det räcker med rengöring är ju fram det. Där hade jag också misstänkt att drivaxlar och bilens rörelse stänkt upp skit på sensorn, men nu är det ju bak där den borde sitta förhållandevis trygg på navet i trumman.

Nja, det finns olika system med olika typer av avkännare.
Som det verkar har du ett Bosch system.
Ett magnetfält inducerar en ström i en spole.
Andra system använder ett Hall-element som är en elektronisk komponent som känner av magnetism. Då blir det lika stora pulser oavsett varvtal.

Du skrev något om att det blev skillnad i olika farter. Med det system du har så varierar frekvensen med farten men även amplituden ändras med farten, alltså svagare pulser vid låg fart.

Som jämförelse, en cykeldynamo ger mindre styrka vid låg fart.

Pulserna ska ju sen detekteras av din elektronikbox. Antingen blir pulserna för svaga från spolen eller mottagaren klarar inte nivåerna.
Citera
2019-02-28, 17:52
Medlem
Citat:
Nja, det finns olika system med olika typer av avkännare.
Som det verkar har du ett Bosch system.
Ett magnetfält inducerar en ström i en spole.
Andra system använder ett Hall-element som är en elektronisk komponent som känner av magnetism. Då blir det lika stora pulser oavsett varvtal.

Ok, då är jag med. Ja, det här är väl Bosch, ja.

Citat:
Du skrev något om att det blev skillnad i olika farter. Med det system du har så varierar frekvensen med farten men även amplituden ändras med farten, alltså svagare pulser vid låg fart.

Som jämförelse, en cykeldynamo ger mindre styrka vid låg fart.

Pulserna ska ju sen detekteras av din elektronikbox. Antingen blir pulserna för svaga från spolen eller mottagaren klarar inte nivåerna.

Du menar att pulserna blir starkare vid högre farter och därför visar rätt då? Kan man dra några slutsatser om vad som är fel utifrån det resonemanget? Alltså om felet troligtvis ligger i sensorn eller boxen? (Eller rent av kransen ändå...)
Citera
2019-03-01, 16:56
Medlem
Har en Expert 09 som gått 18t mil som jag tycker är slö på låga varv. Har pratat med en verkstad om det och dom föreslog motorrengöring med vätgas. Någon som gjort sådan rengör och märkt någon skillnad på sin bil? Eller är det något dom bara vill sälja på mig.
Citera
2019-03-01, 17:04
Medlem
ikaros2008s avatar
När jag låser upp förardörren så öppnar sig bakluckan. Bakluckan öppnas även när jag öppnar förardörren (Ibland de andra dörrarna också) inifrån.

307 från 2005.
Citera
2019-03-01, 22:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ok, då är jag med. Ja, det här är väl Bosch, ja.

Du menar att pulserna blir starkare vid högre farter och därför visar rätt då? Kan man dra några slutsatser om vad som är fel utifrån det resonemanget? Alltså om felet troligtvis ligger i sensorn eller boxen? (Eller rent av kransen ändå...)

Preciiiis så menar jag.

Jag har Haynes reparationshandbok för min 306. Det står inget om felsökning utan bara demontering/montering.

Det finns två olika system:
2-hjuls system från Bendix.
4-hjuls system från Bosch.

Några slutsatser kan jag tyvärr inte ge dig annat än det där med att växla kablarna för att se om felet flyttar sig.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-03-01 kl. 23:01.
Citera
2019-03-02, 11:32
Medlem
Citat:
Jag har Haynes reparationshandbok för min 306. Det står inget om felsökning utan bara demontering/montering.

Några slutsatser kan jag tyvärr inte ge dig annat än det där med att växla kablarna för att se om felet flyttar sig.

Lustigt att det inte står något om det i en ordentlig Haynes? Sådant borde de ta upp tycker jag.

Nå, jag har goda nyheter. Felet är fixat!
Det gick till som så att jag faktiskt tänkte försöka det där med att byta mellan högre och vänster sida.
Det innebar att låna min bekants prylar igen..., och eftersom han har ett välfyllt garage så passade jag på och tog tummen ur röven och plockade först av trumman för att inspektera den där kransen och givaren från det hållet.
Då visar det sig att en av "pinnarna" (kommer inte ihåg den korrekta termen) som fixerar bromsbackarna hade ramlat bort och böjt sig i mer än 90 graders vinkel och låg och skramlade på botten av trumman... Men värst av allt var att fjädern som sitter på pinnen hade krånglat sig fast på själva sensorn! Jag var medveten redan från början att de ev kunde vara strul med det efter att ha sett den här videon https://www.youtube.com/watch?v=d_JFFerCzEM där snubben runt 6.30 nämner att de kan ramla av, men nu såg jag det med egna ögon. (Jag funderar btw starkt på att börja uttala Peugeot som han gör i början på videon! pjuschåå )

Hur som helst. Vi konstaterar att kransen guskelov ser ok ut. Jag tar bort fjädern, smörjer upp justeringen, gör ett sådant där hemmapul med "bromsbackspinnen" liknande det han beskriver i videon, (Pjuuuschåååå! ), sätter tillbaka allt. Bekanten tar fram instrumentet och nollar felkoderna och tamedalern, det funkar klockrent igen!
Enda problemet jag har nu är att någon förmodligen kopplat ur själva lampan för ABS-symbolen på instrumentbrädan...
Ev har den gått sönder av att stå och lysa?

Kan man dra någon slutsats angående felets art då? Tja, just Peugeot kanske man ska börja med att ta av trumman när det gäller ABS-problem bak så man utesluter att pinnhelvetet inte ramlat av...
Att det skulle gå att mäta upp att fjädern kilat fast sig på sensorn kan man väl inte utgå ifrån. Ett sådant knepigt fel ger nog inte likartade värden varje gång.

Men stort tack för hjälpen!
Citera
2019-03-03, 09:21
Medlem
Har en Peugeot 308 1,6 Bensin -08 där AC kompressorn går hela tiden. Vet någon om det ska vara en magnetkoppling som ska stänga av och på kompressorn eller styrs det på något annat vis på just denna bil? För jag hittar ingen direkt kabel som går till hjulet på kompressorn.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in