2011-11-23, 19:59
Medlem
Dr.Grorrs avatar
Ofta ropas det argument om att Sverige behöver arbetande folk som ska kunna ersätta den stora pensionsavgången efter 40-talisterna. Andra hävdar att det finns en del hål i argumentet, en dels för att många 40-talister redan blivit pensionerade - och var är jobben?

Det är två argument som säger emot varandra, men jag har aldrig sett någon konkret beräkning som styrker detta.

Jag har sammanställt en graf som illustrerar 40-talisternas utveckling de senaste åren. Hur många som arbetar och hur många som har pensionerats.
Finnes här: http://bayimg.com/baLMpaaDa

Som synes så hade de flesta 40-talister pensionerats vid 2010. 2011 finns inte med då den inte sammanställts ännu. Data är hämtat från www.scb.se

Det finns alltså stor anledning och tro att de som är pensionerade idag är ungefär 100 000 högre och således är arbetande 40-talister 100 000 lägre.

Antaganden och felkällor finns i spoiler

Diskussionsunderlag
-Vet inte politikerna om att de flesta 40-talister är borta från arbetsmarknaden?
-Varför är arbetslösheten så hög trots att de flesta är borta från arbetsmarknaden?
-Varför nämner inte media det här?
-Ljuger media och politiker för oss?

Kritik mot beräkningar och antaganden välkomnas.
Senast redigerad av Dr.Grorr 2011-11-23 kl. 20:01.
Citera
2011-11-23, 20:57
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Tror det har att göra med att företagen inte anställer en ny medarbetare när personen gått i pension utan de som jobbar kvar får även göra den pensionerades jobb.
Citera
2011-11-23, 21:16
Medlem
Jag får också intrycket av att 40-talisternas jobb i stor utsträckning rationaliseras bort eller bara läggs ner. Ok betalda jobb med trygg anställning försvinner och ersätts med korta osäkra jobb som arbetskraftsinvandrare delvis tar över.
Citera
2011-11-23, 21:17
Medlem
Kanske beror på att jobb försvinner i samma takt som de öppnas upp.
Citera
2011-11-23, 21:37
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Jag får också intrycket av att 40-talisternas jobb i stor utsträckning rationaliseras bort eller bara läggs ner. Ok betalda jobb med trygg anställning försvinner och ersätts med korta osäkra jobb som arbetskraftsinvandrare delvis tar över.
Men samtidigt så kan man inte rationalisera bort allt. Nu behövs det en massa busschaufförer och Arbetsförmedlingen betalar D-kortet.
Citera
2011-11-23, 21:44
Medlem
tcfmogs avatar
Många av de jobb som 40-talisterna har eller hade är jobb som egentligen inte behövs och inte har behövts på många år. Så när de går i pension så försvinner helt enkelt dessa jobb då de inte behöver ersättas.
Citera
2011-11-23, 21:52
Medlem
Dr.Grorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Många av de jobb som 40-talisterna har eller hade är jobb som egentligen inte behövs och inte har behövts på många år. Så när de går i pension så försvinner helt enkelt dessa jobb då de inte behöver ersättas.

Jag har också den uppfattningen, men leder ändå till två följdfrågor av denna slutsats:
1) Jag har en personlig uppfattning (har inte kollat upp detta) av att många 40-talister ändå har industrijobb. Om så är fallet, så borde de väl behöva ersättas?
2) Varför säger politiker i så fall att vi kommer få en kris och många kommer behöva arbeta? De flesta 40-talisterna är ju uppenbarligen redan borta och arbetslösheten är ett faktum.
Senast redigerad av Dr.Grorr 2011-11-23 kl. 22:07.
Citera
2011-11-23, 22:05
Medlem
Dr.Grorrs avatar
Jag uppdaterar figuren med en prognos för 2011,
http://bayimg.com/JalmLaaDA

enligt den så kommer vi 2011 ha 66 % av alla 40-talister pensionerade. Prognosen ligger i underkant och antagligen kommer det vara ungefär 20 000 till som blir borta från arbetsmarknaden detta år.
Citera
2011-11-23, 22:07
Medlem
Statistik över pensionsavgångar inom statsförvaltningen visar tydlig trend att allt fler senarelägger sin pension till efter 65:

Citat:
2005 tog en av fyra ut sin ålderspension efter 65 år och 2010 tog drygt fyra av tio ut sin ålderspension efter 65 år.

2010 var första året då de flesta, oavsett kön, valde att ta ut sin pension efter 65-årsmånaden.

http://www.spv.se/PageFiles/533/statistik-pensionsavgangar-inom-statstforvaltningen-2010.pdf
Citera
2011-11-23, 22:09
Bannlyst
Tro inte MENA-folk är gjorda för att fylla upp arbetslösheten. Dessa kommer inte vara rymdforskare, ingenjör, ekonom eller liknande proffs-jobb. Dom kommer starta upp en pizzeria eller kiosk.
Citera
2011-11-23, 22:25
Medlem
skolmatsals avatar
De rekryterare jag pratat med (mestadels inom myndigheter, tjänstemän...) har sagt att man har ett återrekryteringsmål på 50%. Dvs. för varje 20 personer som går i pension så kommer de att anställa 10. Med andra ord så kommer antalet jobb inom myndigheterna minska. Trenden lär inte vara annorlunda inom den privata sektorn. Jag tycker synd om de 80 och 90 talister som sprang ut med orden "den ljusnande framtid är vår" klingandes i öronen... Sicken chock de kommer att få... Man pratar om en ungdomsarbetslöshet som är hög, och lägre lär den inte bli...

Varför ska arbetslösheten finnas då?
http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/novemberrevolutionen.html
http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/det-stora-svaret-pa-allt.html
Senast redigerad av skolmatsal 2011-11-23 kl. 22:29.
Citera
2011-11-23, 22:30
Medlem
Dr.Grorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentatonic
Statistik över pensionsavgångar inom statsförvaltningen visar tydlig trend att allt fler senarelägger sin pension till efter 65:

http://www.spv.se/PageFiles/533/statistik-pensionsavgangar-inom-statstforvaltningen-2010.pdf

Visst, men samma undersökning säger att majoriteten av alla inom statsförvaltningen har tagit ut sin pension innan 65, se exempelvis diagram 3.1. Att fler idag av de som är 65 väljer att fortsätta är en droppe i havet jämfört med de som förtidspensionerar sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in