2011-11-23, 14:04
Bannlyst
Är det bara jag som tycker champinjoner är godare än kantareller? ni svamp-älskare?

Smörstekta champinjoner med lök.. nom nom
Citera
2011-11-23, 14:08
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HallKaften
Är det bara jag som tycker champinjoner är godare än kantareller? ni svamp-älskare?

Beror ju naturligtvis hur man tillagar svampen.
Citera
2011-11-23, 14:13
Medlem
Fickludds avatar
Det finns rätter där champinjoner passar bättre än kantareller. Några exempel är ädelostfyllda, smörkokta champinjoner och i en gryta eller hot pot. Annars tycker jag att kantarellen vinner. Jag skulle inte komma på tanken att ha champinjoner till renskav och potatismos.
Citera
2011-11-23, 14:14
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HallKaften

Jag älskar båda fast på olika sätt. Lite som öl o vin, ibland är man sugen på det ena i bland det andra.

Gör jag mer kryddstark mat älskar jag champinjoner medans en toast ska i min värld vara med kantareller.
Citera
2011-11-23, 14:26
Medlem
champinjoner och kantareller har ju ganska olika karaktär. Men jag tycker nog mest om kantareller. De har mer konsistens och betydlig smakrikare. Fast det är ju inte bra till alla rätter. Champinjoner är däremot ganska menlösa i smak och konsistens och passar därför till det mesta. Därför vinner kantareller om man vill ha en tydlig svampsmak.
Citera
2011-11-23, 14:40
Medlem
rayraviolis avatar
Jag kan på rak arm inte komma på nån situation då jag skulle välja champinjoner framför kantareller. Men då har jag bara ätit de odlade smaklösa champinjoner man köper i närmaste livsmedelsbutik. Vilda kanske smakar mer?
Citera
2011-11-23, 16:44
Medlem
ja det är nog du i hela världen
Citera
2011-11-23, 16:53
Medlem
Nabokis avatar
Man tröttnar på kantareller efter ett tag, har ätit båda hela mitt liv och kantarellar är alldeles för slemmiga för att jag ska kunna uppskatta de längre. Det är bara de första på sommaren som är ätbara, champinjoner däremot är alltid gott
Citera
2011-11-23, 17:19
Medlem
Fickludds avatar
Trattkantareller och trumpetsvamp som man torkar och maler blir en väldigt god krydda som passar till mycket.
Citera
2011-11-23, 17:28
Medlem
klybans avatar
Som att jämföra Kyckling med någon mustigt härlig nötkötts bit.
Är ju totalt skilda saker, så i någon vs. kamp kommer dom inte här, någonsin.
Citera
2011-11-23, 17:54
Medlem
Finns ju inget som är godare än en kantarelltoast som förrätt. Gula är mycket godare än tratt-. Stekta med hackad lök i smör på en rostad macka. Hade det som förrätt till kalkonen förra nyår.
Citera
2011-11-23, 19:35
Medlem
christerys avatar
Försöker man jämföra två olika saker med varann så blir det inte bra. Speciellt inte smaker... Vad är bättre äpplen eller päron, typ. Ska jag göra äppelkaka så är det ganska enkelt.

Gör champinionsoppa på kantareller så blir det kantarellsoppa. Enkelt va? vilken som smakar bättre är ju beroende på vad man gillar.

Jag gilllar både strömming och surströmming. Vissa gillar bara strömming (stekt eller så). Samma råvara, men olika tillredning. Samma igen, ingen har ju rätt.

Tycka kan man, men få 100% rätt tror jag inte går. Jag tyckte inte om surströmming när jag var mindre. Så det ändrar sig dessutom över tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in