Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
2004 var verkningsgraden uppe närmare 94% och Oskarshamn har ju trimmats rejält. Så över livstiden kan man räkna med något över 80% i tillgänglighet. Kan du vänta 30 min så kommer världens snyggaste diagramporr.
Jo, men vilken verkningsgrad pratar vi om här.
Effektiviteten och själva verkningsgraden när det gäller omsättning från ånga till elenergi, eller verkningsgraden på driften.
Jag menade att verkningsgraden på driften har minskat pga ålder. Dvs man får fler stopp och fler "oplanerade" revisioner (ja de kan aldrig vara oplanerade, jag vet) än ett nytt verk behöver.
Ser nu att samtliga av Orskarshamns O1 och O3 skall tas ur drift i april för revision. Dock inte samtidigt.
Nu när jag tittar så är ju O1 utslagen och stoppad pga ett slarvigt turbinbyte :P
och O3 har en bränsleskada (ska nog inte säga det här för högt för då får väl trädkramarna hybris)
Frågan är ju varför de inte tar revisionen på O1 nu när den ändå har stått still i 3 månader och skall åter stå still 3 månader om en månad (då revisionen är planerad).
Att verkningsgraden på energin har ökat är ju för att de har installerat lågtrycksturbiner av mer modernt slag. Men man kan självfallet aldrig komma upp i 100% verkningsgrad.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Beror på vad man räknar in och vilken teknik som används. Små kärnkraftverk som de flytande ryska versionerna kommer dock gå rätt fort, uppskattningsvis kan dessa pressas ner till 2 år om verksamheten kommer igång ordentligt. Stora byggnader för även i framtiden ta minst det dubbla i tid.
Jo, MBR och breederversionen av MBR lär ju ta mycket kortare tid att bygga än en PWR/BWR.
hur går det med diagramporret?