2012-03-12, 16:28
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
84% verkningsgrad är hur mycket som helst jämfört med reaktorernas ålder!
2004 var verkningsgraden uppe närmare 94% och Oskarshamn har ju trimmats rejält. Så över livstiden kan man räkna med något över 80% i tillgänglighet. Kan du vänta 30 min så kommer världens snyggaste diagramporr.
Citera
2012-03-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Ok, vad är nedanstående och därmed senare inlägg om inte saker du skrivit till mig? Jag har uteslutande argumenterat med källor, fakta och siffror. Den som kommit med rent dravel är faktiskt du.
Peka ut var felen ligger, du ligger i farozonen för att rapporteras för nonsens och postcount-horning.
Det beror väl på hur länge politiker drar ut på det? Byggnationen kan ta allt mellan 2-10 år, helt beroende på om politiker vill ändra överenskommelsen efter byggstart eller ej.

Vilket typ av verk tar 2 år från planering/beslut till kritisk verksamhet?

Det har ju enbart två år att göra betongfundament och reaktorinneslutning...
O2 (väljer O2 då O3 och F3 försenades pga omröstningen) som är en Gen 2 reaktor tog ju med dåtidens teknik 8 år på sig att bli kritisk.
Citera
2012-03-12, 17:02
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Vilket typ av verk tar 2 år från planering/beslut till kritisk verksamhet?
Beror på vad man räknar in och vilken teknik som används. Små kärnkraftverk som de flytande ryska versionerna kommer dock gå rätt fort, uppskattningsvis kan dessa pressas ner till 2 år om verksamheten kommer igång ordentligt. Stora byggnader för även i framtiden ta minst det dubbla i tid.
Citera
2012-03-12, 17:06
Medlem
Citat:
2004 var verkningsgraden uppe närmare 94% och Oskarshamn har ju trimmats rejält. Så över livstiden kan man räkna med något över 80% i tillgänglighet. Kan du vänta 30 min så kommer världens snyggaste diagramporr.

Jo, men vilken verkningsgrad pratar vi om här.

Effektiviteten och själva verkningsgraden när det gäller omsättning från ånga till elenergi, eller verkningsgraden på driften.

Jag menade att verkningsgraden på driften har minskat pga ålder. Dvs man får fler stopp och fler "oplanerade" revisioner (ja de kan aldrig vara oplanerade, jag vet) än ett nytt verk behöver.

Ser nu att samtliga av Orskarshamns O1 och O3 skall tas ur drift i april för revision. Dock inte samtidigt.

Nu när jag tittar så är ju O1 utslagen och stoppad pga ett slarvigt turbinbyte :P
och O3 har en bränsleskada (ska nog inte säga det här för högt för då får väl trädkramarna hybris)

Frågan är ju varför de inte tar revisionen på O1 nu när den ändå har stått still i 3 månader och skall åter stå still 3 månader om en månad (då revisionen är planerad).

Att verkningsgraden på energin har ökat är ju för att de har installerat lågtrycksturbiner av mer modernt slag. Men man kan självfallet aldrig komma upp i 100% verkningsgrad.

Citat:
Beror på vad man räknar in och vilken teknik som används. Små kärnkraftverk som de flytande ryska versionerna kommer dock gå rätt fort, uppskattningsvis kan dessa pressas ner till 2 år om verksamheten kommer igång ordentligt. Stora byggnader för även i framtiden ta minst det dubbla i tid.

Jo, MBR och breederversionen av MBR lär ju ta mycket kortare tid att bygga än en PWR/BWR.

hur går det med diagramporret?
Citera
2012-03-12, 17:10
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildegorm
Vattenkraft

Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Vattenkraft, kärnkraft har en stor möjlighet att bli oerhört driftsäker om man sköter underhållet

Vattenkraft torde ju vara det bästa vi har med bred marginal. Överhuvud taget är naturligtvis tillämpningar på solenergi överlägset då det har utvinningspotentiall på 7000 miljoner år. Slå det kärnkraft!
Vad gäller tillförlitlighet så är ju problemet att vattnet är slut, så fort dom tre stora vill ha in mer pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendroppe
det finns ett visst värde i småskalighet.

Jag håller helt med. Hur många kärnkraftverk kommer att vara igång i orostider? Enda sättet för svensson att känna sig trygg i tillgång på energi i framtiden kommer att bli att ordna det själv.
Själv är bäste dräng.
Citera
2012-03-12, 18:27
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Jo, MBR och breederversionen av MBR lär ju ta mycket kortare tid att bygga än en PWR/BWR.

hur går det med diagramporret?
Det går inte jättebra. Fick inte ens utlösning när jag blev klar.
Det ljusblå strecket är lönsamhetsnivån runt 60 öre/KWh.

http://www.filedump.net/dumped/krnkraftvsvindkraft1331573017.png - Jämförelse med olika kalkylräntor och perioder

http://www.filedump.net/dumped/krnkraftvsvindkraft21331573017.png - Komponenter i priset vid 20 års finansiering

http://www.filedump.net/dumped/krnkraftvsvindkraft31331573728.png - Över längre tidsperiod

Den 60-åriga finansieringen räknas ut genom att alla lån amorteras på 20 år men och att det under slutet av livstiden bara är driften som kostar. I kärnkraftens fall har man bevisligen råd att kosta på sig mer underhåll vartefter kraftverken blir gamla.

EDIT, kan maila iväg excellfilen om du vill ha den. Skicka PM med din slaskmail i sådant fall.

EDIT2, Tillgängligheten låg på 94%, verkningsgraden vet jag inte vad den var men den regleras ju via behov. Oskarshamn däremot är mycket intressant som anläggning.
Citat:
Ursprunglig max.effekt var 1050 MW vilket nåddes annandag pingst 27 maj 1985. Redan fyra år senare höjdes max.effekten till 1200 MW... ...Under rekordåret 2006 producerade O3 9,5 TWh.
Detta innebär maxeffekt under 90,1% av året!
Senast redigerad av Dr.Spin 2012-03-12 kl. 18:59.
Citera
2012-03-12, 19:11
Medlem
Offsures avatar
Ändrad åtgärd: tre trådar om vindkraft skapade av samma person sammanfogade.
/mod
Senast redigerad av Offsure 2012-03-12 kl. 20:18.
Citera
2012-03-12, 20:31
Medlem
Citat:
Det går inte jättebra. Fick inte ens utlösning när jag blev klar.
Det ljusblå strecket är lönsamhetsnivån runt 60 öre/KWh.

http://www.filedump.net/dumped/krnkraftvsvindkraft1331573017.png - Jämförelse med olika kalkylräntor och perioder

http://www.filedump.net/dumped/krnkraftvsvindkraft21331573017.png - Komponenter i priset vid 20 års finansiering

http://www.filedump.net/dumped/krnkraftvsvindkraft31331573728.png - Över längre tidsperiod

Den 60-åriga finansieringen räknas ut genom att alla lån amorteras på 20 år men och att det under slutet av livstiden bara är driften som kostar. I kärnkraftens fall har man bevisligen råd att kosta på sig mer underhåll vartefter kraftverken blir gamla.

Om det där stämmer så ska du ju skicka det till politikerna tillsammans med ett förslag på ett MBR.
Citera
2012-03-12, 20:42
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Om det där stämmer så ska du ju skicka det till politikerna tillsammans med ett förslag på ett MBR.
Tyvärr så resonerar 98% av politikerna precis som användaren SVT här, dvs bestämmer sig för en åsikt innan de har läst ett enda ord om ämnet...
Citera
2012-03-12, 20:48
Medlem
Ja, tyvärr är det väl så. Det blir ju inte lättare av att det också finns sk "experter" som framhäver att kärnenergi är farlig, fast den inte är. Professorer som nog måste läsa några kurser till i didaktik för att kunna förklara att mätbara mått strålning inte alltid är farligt.
Citera
2012-03-12, 21:32
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Oj.. jag är inte först med detta. Elforsk var före mig med liknande resultat. Den dagen politiker läser och förstår sina egna myndigheters rapporter är sannerligen en upplysningens dag. Skulle de läst BRÅs och AVs rapporter om brottslighet resp löneskillnader mellan män och kvinnor så skulle politiken låta helt annorlunda än idag...

Här är uträkningar och källor http://www.2shared.com/file/QTLy6XCE/Krnochvindkraft.html
Utgångspunkten är verkliga byggen. Vissa konstanter kan kännas lite spontana med bl.a 39,42 är kärnkraftens driftkostnader i miljoner under 20 år. 22,5 öre per KWh, 8760 timmar per år, 20 år. För vindkraften är konstanten 30,66. Konstanten 2,666... är antalet gånger vindkraftverk behöver byggas under ett kärnkraftverks livstid (22,5 år vs 60 är utgångspunkten).

Har du frågor på innehållet så skjut.
Citat:
Ja, tyvärr är det väl så. Det blir ju inte lättare av att det också finns sk "experter" som framhäver att kärnenergi är farlig, fast den inte är. Professorer som nog måste läsa några kurser till i didaktik för att kunna förklara att mätbara mått strålning inte alltid är farligt.
Men det strålar, då måste det vara farligt! Det bara måste det!
Citera
2012-03-12, 21:36
Medlem
Vildegorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Ändrad åtgärd: tre trådar om vindkraft skapade av samma person sammanfogade.
/mod

Ingen av mina trådar handlar om samma sak.

Jag får en kuslig känsla att den mäktiga vindkraftsbranschen t o m försöker styra i detta forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in