2012-01-26, 21:46
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det enda du och andra idioter tänker på är din egna plånbok som ska fyllas med skattesubventioner.
Kärnkraften har en mycket stor utvecklingspotential och vi har uran för att hålla oss med energi i ett par hundra år.
Vindkraft kan aldrig bli annat än ett opålitiligt och dyrt komplement och i takt med allt fler av de där jävla monstern byggs så minskar deras miljövänlighet och miljöpåverkan ökar.

En närmast löjeväckande beskyllning från en som förespråkar en energiform som redan svarat för allvarliga och närmast helt oöverskådliga skador på vår jord. Hur fan kan du med?

En ändlig energikälla har aldrig samma utvecklingspotential som en oändlig, det torde minsta barn förstå.
Citera
2012-01-26, 22:03
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
En närmast löjeväckande beskyllning från en som förespråkar en energiform som redan svarat för allvarliga och närmast helt oöverskådliga skador på vår jord. Hur fan kan du med?

En ändlig energikälla har aldrig samma utvecklingspotential som en oändlig, det torde minsta barn förstå.
Har du sett någon dokumentär från området runt Pripjat? Om du har gjort det så kan du väl svara på om du tycker att djur och växtlivet verkar ha tagit skada?
Citera
2012-01-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Det skrev jag, forskning om framtida långsiktiga lösningar, t.ex utveckling av minikraftverk som kan monteras på t.ex dagvattenledningar och på vågenergi etc.
Menar du att det ska byggas anläggningar som är subventionerade bara för att det är vågenergi? Vem ska bestämma vem som ska får pengar från den fonden? Är det inte bättre att marknaden får bestämma, vad som är lönsamt?
Dagvatten kan väl inte ge någon energi alls. Hur ska det kunna funka? Har du någon källa på att det kan fungera med dagvatten.
Citera
2012-01-26, 23:18
Medlem
Vågkraft är betydligt bättre, vatten är flera ggr enerigtätare än luft och den är dessutom mer pålitlig eftersom det inte behöver blåsa där kraftverken finns.

Vindkraft är bara en populistisk floskel.
Citera
2012-01-27, 07:45
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Menar du att det ska byggas anläggningar som är subventionerade bara för att det är vågenergi?
Har jag skrivit det?
Citat:
Vem ska bestämma vem som ska får pengar från den fonden? Är det inte bättre att marknaden får bestämma, vad som är lönsamt?
eftersom jag inte skrivit något utav ditt tidigare påstående så faller detta också... dessutom så om vi hade låtit marknaden bestämma så hade inga vindkraftsverk byggts.

Citat:
Dagvatten kan väl inte ge någon energi alls. Hur ska det kunna funka? Har du någon källa på att det kan fungera med dagvatten.
Jasså, kan det inte det?
snabbt exempel: Villa på ca 150 kvm har en takyta på ca 200kvm, vi räknar med en fallhöjd på 3m (det är lågt) och 1mm regn på 1 timme (200m3)
P = Q x g x H x η

Q = vattenflöde i liter/sekund (ca 55,6 l/s)
g = 9,81 m/s²
H = fallhöjd i meter (3)
η = verkningsgrad (turbin/vattenhjul + generator och växel) vi tar 0,6 men det går att få bättre

55,6x9,81x3x0,6 = 982W

så visst finns det möjlighet att utnyttja dagvatten men det krävs ju naturligtvis forskning om hur detta ska utnyttjas på bästa vis och hur man kan få fram billiga och driftsäkra minikraftverk, detta i kombination med solceller och solpaneler tror jag är framtiden
Citera
2012-01-27, 08:05
Medlem
blowns avatar
Citat:
Om vi gör en energiomställning till förnybar energi, så har vi energi i 6-7miljarder år.
Varför måste vi göra slut på allt som icke är förnybart innan vi gör det enda rätta?

Det finns ju diverse galningar som påstår att kärnkraft har mer utvecklingspotential, det skulle vara intressant att höra hur dom tänker, eller snarare hur dom inte tänker kanske.

Vi har ju redan grävt upp den uranen som behövs för dessa hundratals år. De ligger i efterförvaring och kommer inte innebära att vi behöver utvinna mer uran.

Kärnkraft är framtiden. Tänk kall fusion. Även Thorium är ett rysligt intressant förslag.
Citera
2012-01-27, 08:07
Medlem
blowns avatar
Citat:

Hur bygger du vindkraftverk då? Ett tips. Uran bryts samtidigt.
Citera
2012-01-27, 08:51
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Har du sett någon dokumentär från området runt Pripjat? Om du har gjort det så kan du väl svara på om du tycker att djur och växtlivet verkar ha tagit skada?

Ja, det har jag gjort. Stället ser ut som man tänker sig efter en neutronbomb eller en holocaust film ungefär. En hel del växter och djur verkar frodas.

Man jobbar med att täcka över ground zero och om jag inte missminner mig pågår ett sådant projekt nu.

Hur mycket och vilka typer av skador området kommer att få/redan har är svårt att säga.
Idag på P1 var det ett program om skador av ct-undersökningar på människor. Där brukar man oftast räkna med att mutationer av joniserande strålning får genomslag efter ungefär 40 år eller så. Det är på mänskligt DNA. Det är svårt att se hur det blir med växter, djursorter som inte lever så länge etc.

Hela platsen kan ju faktiskt ses som ett stort experiment, som kan förväntas pågå i många tusen år.
Det är förvisso intressant, men förvänta dig inte att jag tänker bosätta mig där.
Citera
2012-01-27, 08:55
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Vi har ju redan grävt upp den uranen som behövs för dessa hundratals år. De ligger i efterförvaring och kommer inte innebära att vi behöver utvinna mer uran.

Kärnkraft är framtiden. Tänk kall fusion. Även Thorium är ett rysligt intressant förslag.

Den skall vi värna. Det kan i framtiden visa sig att rymdindustri och koloniserande av andra världar kräver slikt högkvalitativt bränsle, att idag av ren bekvämlighet använda det till att koka vatten, eller värma huset är sinnessjukt dålig resurshantering.

Jag håller med att kärnkraft hör till framtiden, därför skall den sparas till mer riktat energinyttjande.

Jag har redan i tråden, eller om det var någon annan tråd(?) hävdat att bekymmret med att inte använda kärnkraften idag, är att det kan hämma våran kunskapsutveckling avseende atomer och dess uppbyggnad/manipulation.
Citera
2012-01-27, 09:01
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Hur bygger du vindkraftverk då? Ett tips. Uran bryts samtidigt.

Nå, nu handlar ju tråden om vindkraft, vilket ju är lite synd, då förnybar energi är så mycket mer och mer variationer på detta blir det nog med tiden, om man väljer den vägen(vilket jag hoppas).

Vindkraft har många nackdelar, men också en del fördelar.

Fördelarna som jag ser det är att det är lättillgänglig energi. Så lättillgänglig att den kunde användas för över 1000 år sedan.
Den är inte känslig för krig eller oroligheter på samhällsnivå.
Medger viss energiautonomi.

Nackdelarna har ju påtalats här flera gånger. Vindkraft är ingen lösning för ett lands energiproblem, utan ett mindre komplement.
Citera
2012-01-27, 09:06
Medlem
blowns avatar
Citat:
Den skall vi värna. Det kan i framtiden visa sig att rymdindustri och koloniserande av andra världar kräver slikt högkvalitativt bränsle, att idag av ren bekvämlighet använda det till att koka vatten, eller värma huset är sinnessjukt dålig resurshantering.

Jag håller med att kärnkraft hör till framtiden, därför skall den sparas till mer riktat energinyttjande.

Jag har redan i tråden, eller om det var någon annan tråd(?) hävdat att bekymmret med att inte använda kärnkraften idag, är att det kan hämma våran kunskapsutveckling avseende atomer och dess uppbyggnad/manipulation.

Där går åsikterna ganska tydligt isär. Självklart ser jag fördelarna med att lära sig om atommanipulation/uppbyggnad, men jag hävdar också att det är ett slöseri med jordens resurser att bygga vindkraftverk som inte kan och inte kommer kunna tillgodose oss med den energi som behövs, och framförallt kommer behövas när oljan gör sitt uttåg.
Citera
2012-01-27, 17:28
Medlem
Citat:
en energiform som redan svarat för allvarliga och närmast helt oöverskådliga skador på vår jord.
Ah, du har också läst den här listan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dam_failure
Miljontals hemlösa. Och detta är bara de stora olyckorna.
Vad händer om Ajaure går sönder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in