Citat:
Ursprungligen postat av estone
Menar du att det ska byggas anläggningar som är subventionerade bara för att det är vågenergi?
Har jag skrivit det?
Citat:
Vem ska bestämma vem som ska får pengar från den fonden? Är det inte bättre att marknaden får bestämma, vad som är lönsamt?
eftersom jag inte skrivit något utav ditt tidigare påstående så faller detta också... dessutom så om vi hade låtit marknaden bestämma så hade inga vindkraftsverk byggts.
Citat:
Dagvatten kan väl inte ge någon energi alls. Hur ska det kunna funka? Har du någon källa på att det kan fungera med dagvatten.
Jasså, kan det inte det?
snabbt exempel: Villa på ca 150 kvm har en takyta på ca 200kvm, vi räknar med en fallhöjd på 3m (det är lågt) och 1mm regn på 1 timme (200m3)
P = Q x g x H x η
Q = vattenflöde i liter/sekund (ca 55,6 l/s)
g = 9,81 m/s²
H = fallhöjd i meter (3)
η = verkningsgrad (turbin/vattenhjul + generator och växel) vi tar 0,6 men det går att få bättre
55,6x9,81x3x0,6 = 982W
så visst finns det möjlighet att utnyttja dagvatten men det krävs ju naturligtvis forskning om hur detta ska utnyttjas på bästa vis och hur man kan få fram billiga och driftsäkra minikraftverk, detta i kombination med solceller och solpaneler tror jag är framtiden