Som rubriken lyder vill jag alltså gå ned i kroppsfett utan att förlora muskler, då jag styrketränar samtidigt.
Vad jag gör just nu:
Jag tränar gym 4 gånger i veckan och försöker springa 3-4 gånger i veckan. Jag springer ca 6-7 km och det tar ungefär 40 min, har ganska lågt tempo.
Det jag är osäker på är om jag springer för länge, eller om det finns någon annan mer effektiv metod för att gå ned i kroppsfett utan att förlora alltför mycket muskler. Jag har pratat med två gyminstruktörer som har en ganska odelad syn på saken.
Instruktör 1 tyckte att man ska gå i högt tempo i 20min efter varje gång man tränar, eftersom att man efter det börjar bränna muskler.
Instruktör 2 tyckte att man ska variera detta med intervaller och gå i högt tempo men och småjogga lite då och då. Man ska hålla på i ungefär 40-60 min.
Kost: Jag försöker äta så mycket proteiner som möjligt, det blir mest kött/fisk osv och sallad. Försöker undvika kolhydrater så mycket som möjligt men på lunchen brukar det bli lite potatis/pasta/ris, men inte så mycket.
Äter frukost (någonting i form av ägg), lunch (valfritt kött med sallad, ev. lite potatis/pasta/ris, middag (valfritt kött med sallad) och en proteinshake efter träning och på kvällen.
Tacksam för hjälp och tips.