2011-11-22, 11:49
Medlem
Modelsandbottless avatar
Hej,

För en tid sedan flyttade jag utomlands, varpå jag blev avskriven från folkbokföringen i Sverige.
Ca en månad senare hade jag oturen att bli bestulen på min iPhone av en ficktjuv. Tyvärr hade jag då inte hunnit skaffa någon hemförsäkring i landet jag bor i, men jag har ännu inte heller sagt upp min svenska hemförsäkring efter flytten.

Tror ni det är möjligt för mig att få ersättning på min svenska försäkring eller kommer dom att göra en sökning i folkbokföringen och se att jag inte längre bor på adressen och neka? Finns det någon risk med att skicka in en anmälan på vinst och förlust eller kan dom vidta några åtgärder om dom ser att jag har försökt "lura" dom? Jag betalar fortfarande för försäkringen via autogiro.
Citera
2011-11-22, 12:48
Medlem
Conceptions avatar
Varför riskera att åka på bedrägeri om de nu skulle kolla upp din folkbokföringsadress?

Försäkringen gäller garanterat inte om du är bosatt utanför Sverige.
Citera
2011-11-22, 13:49
Medlem
Modelsandbottless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför riskera att åka på bedrägeri om de nu skulle kolla upp din folkbokföringsadress?

Försäkringen gäller garanterat inte om du är bosatt utanför Sverige.

I fall de enbart avslår ansökan om de ser att jag inte bor i Sverige längre tänkte jag att jag kunde prova på vinst och förlust, men om det är stor risk att dom polisanmäler mig för bedrägeri är det givetvis inte värt det.
Citera
2011-11-22, 14:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modelsandbottles
I fall de enbart avslår ansökan om de ser att jag inte bor i Sverige längre tänkte jag att jag kunde prova på vinst och förlust, men om det är stor risk att dom polisanmäler mig för bedrägeri är det givetvis inte värt det.

Ja du, hur svarar man på det?

Det är ungefär lika enkelt som du skulle gå in och sno valfri sak inne i en affär och sen fråga hur stor risken är att butiksinnehavaren skulle polisanmäla dig. Det är nog skillnad från fall till fall.

Men om det är värt att chansa vet bara du.
Citera
2011-11-22, 15:21
Medlem
Modelsandbottless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ja du, hur svarar man på det?

Det är ungefär lika enkelt som du skulle gå in och sno valfri sak inne i en affär och sen fråga hur stor risken är att butiksinnehavaren skulle polisanmäla dig. Det är nog skillnad från fall till fall.

Men om det är värt att chansa vet bara du.

Hoppades att någon som har insikt i hur försäkringsbolag arbetar kunde svara. Tycker det låter lite väl häftigt att de skulle göra en polisanmälan om bedrägeri för en mobiltelefon om dom får in anmälan och direkt kan se att jag har flyttat i stället för att bara avskriva ärendet. Men men, är väl bättre att bita i det sura äpplet och köpa en ny än att chansa
Citera
2011-11-22, 15:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modelsandbottles
Hoppades att någon som har insikt i hur försäkringsbolag arbetar kunde svara. Tycker det låter lite väl häftigt att de skulle göra en polisanmälan om bedrägeri för en mobiltelefon om dom får in anmälan och direkt kan se att jag har flyttat i stället för att bara avskriva ärendet. Men men, är väl bättre att bita i det sura äpplet och köpa en ny än att chansa

http://m.nyhetskanalen.se/1.2162291/forsakringsbolag-anmaler-inte-bedragerier

Dock är det i ditt fall ganska enkelt att bevisa då du trots allt själv vet om att du bor utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in