2011-11-22, 10:59
Medlem
Rollokolas avatar
Hej befinner mig i ett dåligt förhållande som håller på att ta slut!

Mamman till mitt barn hotar att flytta till Stockholm ca 12mil bort, och ta med vårt barn.
Vi har gemensam vårdnad idag och är sambos.
Kan hon göra det om jag motsätter mig att hon tar med vårt barn.

Jag älskar min grabb och kan inte tänka mig att inte kunna träffa honom regelbundet.
och det borde väl vara lättare om vi bor i samma stad, för pojkens bästa.
vilka rättigheter har jag som pappa?

Pojken går på dagis i vår nuvarnade stad där vi bott sedan han föddes.
vi är båda normala och ostraffade, och älskar vår son.
Båda har jobb jag jobbar dagtid, hon jobbar inom vården med både kvällar, helger...

Vore tacksam för råd och tips
Citera
2011-11-22, 11:06
Medlem
micro113s avatar
Här är lite vägledning - svaret på din fråga är kort; nej, hon kan inte flytta om du motsätter dig detta, då kan du få boendet.

Citat:
Eftersom ni har gemensam vårdnad skulle pappan även kunna sätta sig emot själva flytten av barnen. Vid gemensam vårdnad är nämligen huvudregeln att föräldrarna skall fatta alla beslut rörande barnen gemensamt, speciellt när det gäller beslut av särskilt ingripande betydelse för barnen. Detta uttrycks i föräldrabalken 6:13 som kan hittas http://www.lagen.nu/1949:381#K6P13 . Var, alltså vilken geografisk plats, ett barn skall bo är ett sådant beslut av särskilt ingripande betydelse för barnet där båda föräldrarnas samtycke krävs vid gemensam vårdnad. Nås inte enighet har man sagt att de rådande förhållandena måste bestå, det vill säga att en förälder inte får flytta med barnet. Även byte av grundskola anses vara ett sådant beslut som föräldrarna måste enas om vid gemensam vårdnad. Enligt uttalande av JO ska ett barn inte kunna tas emot i en ny grundskola utan att skolan har informerat sig om bägge vårdnadshavarnas inställning.

För att kunna flytta med barnen om pappan motsätter sig detta kan du bli tvungen att söka ensam vårdnad om barnen. Domstolen kan döma i frågor om vårdnad, boende och umgänge. När det gäller frågan om boende handlar det om hos vem barnet skall bo, inte var någonstans. En domstol kan i en vårdnadstvist besluta om gemensam vårdnad mot en förälders vilja men inte mot bådas vilja. I ett sådant fall måste vårdnaden ges till en av dem. Det kan vara svårt att få ensam vårdnad om barn i domstol, om det inte finns mycket starka skäl som talar emot gemensam vårdnad.
http://lawline.se/answers/6441

Se till att redan tidigt skaffa dig ett juridiskt ombud som kan råda dig om du tror att det kommer att bli strid om saken - vänta inte med att vidta åtgärder, det förlorar du bara på.
Citera
2011-11-23, 16:30
Medlem
Se till att du omgående skaffar ett juridiskt ombud!
Kontakta ditt hemförsäkringsbolag, du har troligen rätten till att få rättshjälp till en advokat.

Det är oerhört själviskt av mamman att rycka upp barnet från sin trygga miljö och byta dagis i en redan så jobbig situation, riktigt fult gjort, vilket också kommer att vara negativt för henne om och när ni hamnar i rätten gällande boendet och umgänget.
Hon arbetar oregelbundna tider och natt, och kan inte ge barnet en stabil vardag som du kan som arbetar dagtid. Dessutom kan barnet gå kvar på samma trygga dagis om han bor med dej, vilket är oerhört viktigt!

Se till att du bor kvar i ert hem om du kan, och kämpa för din son.
Familjerätten kommer att se till vem av er som kan ge er son bästa vardag som barnet är van vid och vem av er som är mest samarbetsvillig gentemot den andra föräldern.

Lider med dig, det är ett helvete att gå igenom det du gör och än har "er riktiga juridiska strid" inte ens börjat.
Senast redigerad av Gaveln 2011-11-23 kl. 16:33.
Citera
2011-11-24, 11:50
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaveln
Kontakta ditt hemförsäkringsbolag, du har troligen rätten till att få rättshjälp till en advokat..

I skrivande stund måste jag få flika in att just detta med rättshjälp i familjetvister är snårigt. Mitt försäkringsbolag har en så luddigt formulerad paragraf att varken de själva, min advokat eller Nämnden för Rättsskyddsfrågor kunde utröna vad som egentligen gäller, inte gäller och/eller krävs för att uppfylla villkoren.
Med detta vill jag säga att du behöver få tydliga besked av ditt försäkringsbolag vad som gäller, samt se till att du själv har de förutsättningarna att uppfylla villkoren.
Min juridiska process mot mitt ex blir dyr. Advokaterna är bra på att ta betalt för minsta lilla arbete och det slantar kvickt ihop till +10k bara för att skriva lite brev och förhandla med en motpart.

Citat:
Det är oerhört själviskt av mamman att rycka upp barnet från sin trygga miljö och byta dagis i en redan så jobbig situation, riktigt fult gjort, vilket också kommer att vara negativt för henne om och när ni hamnar i rätten gällande boendet och umgänget.
Hon arbetar oregelbundna tider och natt, och kan inte ge barnet en stabil vardag som du kan som arbetar dagtid. Dessutom kan barnet gå kvar på samma trygga dagis om han bor med dej, vilket är oerhört viktigt!

Citat:
Se till att du bor kvar i ert hem om du kan, och kämpa för din son.

Väl talat !

Citat:
Familjerätten kommer att se till vem av er som kan ge er son bästa vardag som barnet är van vid och vem av er som är mest samarbetsvillig gentemot den andra föräldern.

Jag måste protestera lite mot detta uttalande. Familjerätten är ingalunda på pappans sida bara för att han har t ex fast jobb, rutinmässiga tider och stadigt boende i närheten av barnets vardag. Tyvärr är många av landets FamRätter fortfarande lika insnöade som Socialtjänsten på att mamman är den viktigaste vuxne. Man är mer benägen att ha överseende med en mammas ev brister än en pappas. vad jag säger i rena ord är att det är oklart hur deras slutliga bedömning blir även om förutsättningarna innan för att få rätt tycks vara glasklara.

Citat:
Lider med dig, det är ett helvete att gå igenom det du gör och än har "er riktiga juridiska strid" inte ens börjat.

Indeed...
Citera
2011-11-24, 19:14
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Kontakta ditt hemförsäkringsbolag, du har troligen rätten till att få rättshjälp till en advokat.

Tala först med familjerätten i din stad/stadsdel. Där träffas ni och skall försöka komma fram till ett beslut. Kan ni då inte enas får hon i sådana fall skaffa sig en advokat. För det är ju hon som vill flytta. Hon kan inte flytta som nämnts tidigare utan ditt godkännande.

Går det då så lång att hennes advokat kontaktar dig så får du se till att skaffa dej en bra sådan själv.
Advokaten får du betala själv. Men går det så långt att ni fortfarande inte enas eller kommer fram till ett beslut så får en domstol avgöra vart barnet skall bo. Här kommer rättshjälpen in.

Men om ni tillsammans med era ombud kommer fram till en lösning så kallas detta för familjerådgivning och täcks inte av rättshjälpsskyddet i hemförsäkringen (i mitt fall). Det är först när det dras till domstol.

Att ha en bra advokat är dyrt. 1000-2000kr i timmen är inte att ta i.

Eller så räcker det med att familjerätten löser situationen o talar vett med henne och att oddsen inte är på hennes sida i detta fallet. Familjerätten är ju gratis. Går ni dit så se till att det kommer 2 st därifrån en av varje kön. Det kan ibland kännas att om det är en kvinnlig sådan att hon tar parti med mamman.

Det är en knivig sits detta och inte helt glasklart vem som kommer få rätt. Vet hur det känns! Lider med dig.
Citera
2011-11-24, 21:50
Medlem
Rollokolas avatar
Tack för era tips och support!

Känns mycket bättre när jag vet att hon inte kan ta min pojke långt bort från mig.
Det vore en mardröm att inte ofta kunna träffa honom.
Det materiella känns inte viktigt i detta sammang.
Jag har anmält oss till en familjeterapeut så vi får chans att prata ut lite där framöver.

Jag har inga problem med att separera från mamman, men att vara utan min son skulle vara outhärdligt.

Tack igen för alla råd, det känns redan bättre!
Citera
2011-11-24, 22:36
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokola
Jag har anmält oss till en familjeterapeut så vi får chans att prata ut lite där framöver.

Det är inte Dag Refsnes i serien "Dag" på svt du skall gå i terapi hos väl? Eller han kommer kanske med bra och förnuftiga råd. http://www.youtube.com/watch?v=z74yGKas9Yc&feature=related

Skämt åsido.

Det är egentligen inte hur långt bort hon skall flytta som avgör om hon får eller inte. Hon kan inte ens flytta till huset bredvid erat eller i uppgången på andra sidan gården utan ditt godkännande vid gemensam vårdnad.

Hoppas det löser sig på enklast möjliga sätt.
Citera
2011-11-24, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokola
Tack för era tips och support!

Känns mycket bättre när jag vet att hon inte kan ta min pojke långt bort från mig.
Det vore en mardröm att inte ofta kunna träffa honom.
Det materiella känns inte viktigt i detta sammang.

Jag har inga problem med att separera från mamman, men att vara utan min son skulle vara outhärdligt.

Tack igen för alla råd, det känns redan bättre!
Släpp taget gossen, det är kört. Hon flyttar å ungen med. Inom 4 veckor så har han en ny pappa. En blatte pappa som är så skoj (enligt mamman)......
Citera
2011-11-25, 01:17
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Varför ska sonen bo hos henne? Är ni inte överens så ska sonen stanna där han är skriven tills vidare. Men många mammor gör som ditt ex. De tar barnen och flyttar. Pappan kanske vägrar skriva under flyttanmälan men då utreder folkbokföringen var barnet tillbringar sin dygnsvila och det är ju hos mamman som tagit barnet, utan pappans godkännande. I och med att barnet är mest hos henne så blir barnet skriven där. Först i det skedet vaknar vissa pappor. Då kontaktar de ett ombud för att ansöka om stämning. Innan de kommer till tingsrätten har barnet hunnit rota sig och ofta anser tingsrätten det som lämpligast att låta boendet kvarstå hos mamman för att barnet inte ska behöva rivas upp igen.

Är du taktisk så hinner mamman inte göra detta. Antingen vägrar du låta henne ta med barnet eller så skyndar du dig att kontakta ett ombud för att få iväg en ansökan med interimistiskt yrkande om boendet. Då bör ni vara uppe i en muntlig förhandling inom några månader och du har mycket större chans att få boendet.
Citera
2011-11-28, 13:10
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Det är inte Dag Refsnes i serien "Dag" på svt du skall gå i terapi hos väl? Eller han kommer kanske med bra och förnuftiga råd. http://www.youtube.com/watch?v=z74yG...eature=related

Skämt åsido.

Det är egentligen inte hur långt bort hon skall flytta som avgör om hon får eller inte. Hon kan inte ens flytta till huset bredvid erat eller i uppgången på andra sidan gården utan ditt godkännande vid gemensam vårdnad.

Hoppas det löser sig på enklast möjliga sätt.

Jo, det får hon visst. Hon får dock inte flytta till en annan kommun utan pappans godkännande.

Men ibland kanske man måste "tillåta" det. Om mamman (eller pappan, vi säger väl den ene föräldern för enkelhetens skull) får ett nytt jobb i en annan kommun och är tvungen att flytta för försörjningens skull är det väl oerhört småsint att vägra gå med på en flytt. 12 mil är ju inte så hemskt långt ändå, varför inte köra med 14-dagars boende så blir det inte så "tvära kast" för barnet?

Men allra bäst är det förstås om ni löser detta till bådas belåtenhet. det tjänar både ni och barnet på.

Lycka till!

EDIT:
Förlåt, missade att barnet bara är 6 år. Då är 12 mil lite väl långt.
Citera
2011-12-09, 21:59
Medlem
Rollokolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JennyP26
Släpp taget gossen, det är kört. Hon flyttar å ungen med. Inom 4 veckor så har han en ny pappa. En blatte pappa som är så skoj (enligt mamman)......

Du var tamefan den största idiot jag sett lämna ett inlägg!
Sådana som dig som borde vara skottpengar på!

Hoppas du får uppleva ett liknande helvete och går förlorande ur striden.
Det förtjänar en usel människa som du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in