Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Det är andningen.
Jag hade samma problem, speciellt vid tyngre benpress. Var som att bli slagen med en stekpanna i bakhuvudet och höll fan på att svimma innan jag började leta information om saken och det visade sig att det var andningen.
Var noga med att andas ordentligt in och ut under övningarna så försvinner problemet. Förmodligen gör du vad jag gjorde som gröngöling vilket var att hålla andan under tyngre övningar
Om vi säger att du kör lastdrag till bröst och kör 3x10 och är på det sista lyftet, då är det tamigfan enklare att dra ner vikten om man håller andan.
I början brukar jag andas hela tiden, men mot slutet när det blir jobbigare så brukar jag hålla andan när jag drar ner vikten, och så andas jag ut och in när vikten är påväg upp. Detta hinner jag lätt göra då jag strätar emot lite när vikten vill upp.
Dock så har jag löst problemet: Igår kväll stretchade jag nacken, och idag när jag var och gymmade så kände jag ingenting i nacken, trots att jag körde på hårt!
Jag känner mig lite stel i axlarna (från halsen och ut till axlarna), så därför undrar jag om ni har några tips på hur man stretchar
den delen.
Dessa har jag provat, och jag tycker att Rhomboids tog på axlarna mest, men jag skulle gärna prova på en till stretchövning för axlarna.