2011-11-21, 20:08
Medlem
Diremasts avatar
Hej!

Under en lång tid så har jag tittat på youtube videos med longboard åkare som kör downhill med förundran och respekt. På senare tiden så har jag blivit mer och mer intresserad av just downhill longboarding. Jag har åkt lite skateboard tidigare då jag bott i drygt ett år i Barcelona men jag lärde mig aldrig många tricks då jag mest ville åka runt på brädan, gärna så snabbt jag kunde!

Men nu har jag äntligen bestämt mig att jag skall börja med denna underbara sport, men jag kan inte så mycket om den! Jag har sett att det finns relativt många kunniga longboardåkare här på flashback så jag tänkte lägga ut en tråd med hopp om lite tips för en nybörjare som vill börja åka longboards, är mest intresserad av downhill då det ser ut som en jäkla härlig kick!

Jag kan förstå att det kanske är fel årstid att bestämma sig att börja då det är relativt kallt ute och snart blir det väl halt som attan också! Men vad brukar ni göra på vintern, tränar ni på något sätt eller är det helt enkelt uppehåll? Kanske åker utomlands?

Alla svar uppskattas!
Citera
2011-11-21, 20:17
Avslutad
Snowboard!

Sommartid så bor jag på brädan, vart jag än ska. Just i sommar så har jag jobbat väldigt mycket, men förra sommaren åkte jag runt i mitt landskap och sökte backar.
Citera
2011-11-21, 21:05
Medlem
Diremasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Snowboard!

Sommartid så bor jag på brädan, vart jag än ska. Just i sommar så har jag jobbat väldigt mycket, men förra sommaren åkte jag runt i mitt landskap och sökte backar.

Tack för svaret! Ja, kan tänka mig det! Men brukar du åka själv ut och leta backar eller åker ni i en grupp? Har du fått kontakt inom kretsarna för longboarding och åker tillsammans eller är det för det mest själv eller med någon vän?

Jag bor i eskilstuna, jag vet inte om det finns mycket aktivitet runt omkring detta område, men det är ju relativt nära flera stora städer där det lär finns rättså mycket åkare?

Har du något tips, hur kom du in i sporten? Hade du mycket vänner som åkte redan eller träffade du mer och mer vart efter tiden gick?
Citera
2011-11-21, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diremast
Tack för svaret! Ja, kan tänka mig det! Men brukar du åka själv ut och leta backar eller åker ni i en grupp? Har du fått kontakt inom kretsarna för longboarding och åker tillsammans eller är det för det mest själv eller med någon vän?

Jag bor i eskilstuna, jag vet inte om det finns mycket aktivitet runt omkring detta område, men det är ju relativt nära flera stora städer där det lär finns rättså mycket åkare?

Har du något tips, hur kom du in i sporten? Hade du mycket vänner som åkte redan eller träffade du mer och mer vart efter tiden gick?

I backar åker jag aldrig själv, det är så jävla jobbigt att gå upp igen
Nästan alltid är (var.. ) vi 3 som åkte. 2 åt gången och 1 tog bilen. Dock tröttnade mina polare lite.
De köpte lite sämre brädor, och just därför blev det svårt/tråkigt.

Jag bor i Linköping, och runt mig finns det mycket. Så spontant kunde vi dra iväg ganska mycket förr.

Jag kom in genom min kusin, som köpte en bräda för länge sen. Jag köpte en med tanken om att bara cruisa, men köpte av "misstag" en downhill-bräda. Det har jag dock inte ångrat en sekund.
Det är en sector 9 - 9star jag har, med mjukare bearings och hårda däck.
I Linköping så har vi sommartid en liten grupp som arrangerar olika meetings, cruise, downhill och liknande, så många har jag träffat inom sporten. Riktigt kul!
Försök starta upp nåt liknande i Eskilstuna i sommar. Ett event på facebook bara och hoppas på respons
Citera
2011-11-22, 12:49
Medlem
lugna ner digs avatar
Helt fel årstid ja! Jag lägger ner över vintern för fartvinden gör det ovärt. Finns många som kör ända till det blir sandat dock..
Citera
2011-12-06, 12:26
Medlem
Kadde1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Helt fel årstid ja! Jag lägger ner över vintern för fartvinden gör det ovärt. Finns många som kör ända till det blir sandat dock..
Körde mitt sista åk i Fredags, sen kom frosten : /

Barcelona ska väll vara ganska najs att åka i... vet många som sticker till Spanien för att åka men jag har inte vart där ännu.

Bestämt dig för någon setup ännu?

Du har PM
Senast redigerad av Kadde1 2011-12-06 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in