2011-11-21, 16:12
Bannlyst
Vad är hyperonymen till epistemologi? Kognition kanske?
Citera
2011-11-21, 16:40
Medlem
adequates avatar
Akademisk filosofi -> Språk

/Mod
Citera
2011-11-21, 17:52
Medlem
Fickludds avatar
Snarare kunskap.
Citera
2011-11-21, 18:44
Medlem
egon2bs avatar
Wordnet definierar filosofi som överordnat begrepp till epistemologi. Här är ett lätt redigerat klipp från mitt snabblexikon:
epistemology

n. (Philosophy) branch of philosophy dealing with the origins nature and extent of human knowledge

WordNet 2.0

epistemology ...
Noun
1. the philosophical theory of knowledge
(hypernym) philosophy (#2)
(hyponym) methodology, methodological analysis

philosophy (#2)
(the rational investigation of questions about existence and knowledge and ethics)
Ref. http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn
Dona lite med Display Options för att få lagom omfattning.

Finns också för fri nerladdning. Just nu är det långa svarstider för online-sökning.
* * *
NE om en hyponym till filosofi:
kunskapsteori, epistemologi, en huvudgren av filosofin som studerar grundläggande frågor om framför allt kunskapens natur, objekt och källor, t.ex.: Vad är kunskap? Vad kan vi ha kunskap om, en objektiv yttervärld eller bara våra egna upplevelser? Vad vilar vår kunskap ytterst på, sinnena eller förnuftet?
Senast redigerad av egon2b 2011-11-21 kl. 18:59.
Citera
2011-11-21, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Wordnet definierar filosofi som överordnat begrepp till epistemologi. Här är ett lätt redigerat klipp från mitt snabblexikon:
epistemology

n. (Philosophy) branch of philosophy dealing with the origins nature and extent of human knowledge

WordNet 2.0

epistemology ...
Noun
1. the philosophical theory of knowledge
(hypernym) philosophy (#2)
(hyponym) methodology, methodological analysis

philosophy (#2)
(the rational investigation of questions about existence and knowledge and ethics)
Ref. http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn
Dona lite med Display Options för att få lagom omfattning.

Finns också för fri nerladdning. Just nu är det långa svarstider för online-sökning.
* * *
NE om en hyponym till filosofi:
kunskapsteori, epistemologi, en huvudgren av filosofin som studerar grundläggande frågor om framför allt kunskapens natur, objekt och källor, t.ex.: Vad är kunskap? Vad kan vi ha kunskap om, en objektiv yttervärld eller bara våra egna upplevelser? Vad vilar vår kunskap ytterst på, sinnena eller förnuftet?

Vad har filosofi för hyperonym då?
Citera
2011-11-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhjalten
Vad har filosofi för hyperonym då?
Man kan nog inte säga att allt har hyperonymer. Då skulle det finnas en hyperonym till allt och vad skulle det vara i så fall?
Citera
2011-11-21, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Man kan nog inte säga att allt har hyperonymer. Då skulle det finnas en hyperonym till allt och vad skulle det vara i så fall?

Ja, det undrar jag också. Jag tror att det är kognition. För hela vår verklighet bygger på kognition/mentalitet.
Citera
2011-11-21, 20:47
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhjalten
Ja, det undrar jag också. Jag tror att det är kognition. För hela vår verklighet bygger på kognition/mentalitet.
Nu trampar vi väl in på filosofin, men då skulle alltså allt som går att sätta ett ord på vara en typ av kognition? Att filosofi skulle vara det kan jag väl motvilligt acceptera om du insisterar, men det känns svårare att gå med på att en mjölktetra skulle falla in under samma etikett.
Citera
2011-11-21, 20:54
Medlem
Hyperonymen till järnek är ek, hyperonymen till ek är träd, hyperonymen till träd är växt, hyperonymen till växt är organism, hyperonymen till organism är... kognition?!
Citera
2011-11-21, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Nu trampar vi väl in på filosofin, men då skulle alltså allt som går att sätta ett ord på vara en typ av kognition? Att filosofi skulle vara det kan jag väl motvilligt acceptera om du insisterar, men det känns svårare att gå med på att en mjölktetra skulle falla in under samma etikett.

Mjölktetran är väl ändå en idé i ditt huvud?

Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Hyperonymen till järnek är ek, hyperonymen till ek är träd, hyperonymen till träd är växt, hyperonymen till växt är organism, hyperonymen till organism är... kognition?!
Citera
2011-11-21, 21:32
Medlem
Crucifixions avatar
Skulle också säga filosofi.
Man brukar traditionellt räkna in fyra huvudsakliga områden dit: epistemologi (kunskapsteori), logik, etik/moral och metafysik.

Filosofi blir det nog värre med. Brukar inom biblioteks- och informationsvetenskap ju ofta dela plats med psykologi som inom DDC (Dewey Decimal Classification) och SAB-systemet som vi hittills använt här i Sverige, när man klassificerar. Vad skulle den yttersta hyperonymen vara som inte kan härledas ur något annat? Livet, universum, gud (om man nu är troende)?
Senast redigerad av Crucifixion 2011-11-21 kl. 21:40.
Citera
2011-11-21, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crucifixion
Skulle också säga filosofi.
Man brukar traditionellt räkna in fyra huvudsakliga områden dit: epistemologi (kunskapsteori), logik, etik/moral och metafysik.

Filosofi blir det nog värre med. Brukar inom biblioteks- och informationsvetenskap ju ofta dela plats med psykologi som inom DDC (Dewey Decimal Classification) och SAB-systemet som vi hittills använt här i Sverige, när man klassificerar. Vad skulle den yttersta hyperonymen vara som inte kan härledas ur något annat? Livet, universum, gud (om man nu är troende)?

Vår fulla verklighet är en tanke. Tankar i sig är tankar. Vad som finns utanför det är kanske inte meningsfullt, då det ligger utanför vår mentala verklighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in