2019-02-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doedsknarkaren
Beror på vilka tider du jobbar, för vilket bolag, vad din bil har för prissklass, vad du har för anställningsvillkor etc. men du borde klara det utan problem på 8-12 tim/veckan om du jobbar helgkvällar. Det är kvällar och helger som gäller om du vill jobba extra, och helger ger mest per timme, främst fredag och lördag kväll en bit in på natten. Om du jobbar vardagskvällar måste du jobba mycket mer för samma lön. Det är inte så vanligt att man får jobba extra på dagen på vardagar.

Okej, bra svar. Ska nog ta taxileg. Men tycker synd om de skötsamma förarna som får mindre i plånboken då konkursen ökar. Taxiverksamheten borde regleras bättre. Men jag behöver lite pengar så ska jobba lite i någon månad och så.
Senast redigerad av CharlieFoxtrot01 2019-02-06 kl. 11:19.
Citera
2019-02-06, 11:18
Medlem
och en annan fråga, syn och läkartest i Stockholm, billigaste vart hittar man det? Alla tar typ 1000kr.
Citera
2019-02-06, 13:52
Medlem
Vilket hade ni valt?
Köra lastbil som anställd 8 tim/dag 5dgr/vecka och tjäna ca 28 papp/mån före skatt eller köra egen taxi jobba 9-13 timmar 6dgr/vecka och dra in allt mellan 40-80 papp/mån före alla kostnader och skatter.

Fördelar lastbil: - tryggheten med lönen - jobbar kortare tid - man har råd att sjukskriva sig - lasten är tyst och sköter sig
Nackdelar lastbil: - låst vid samma runda - man kör olika bilar - ibland tom tank vid arbetsdagens början - måste samarbeta och komma överens med chefen och kolleger

Fördelar taxi (egen bil) - man vet att bilen är ok när man sticker - Friheten att kunna ta en längre rast om man känner för det - man kan köpa den bil man trivs med - BOM..ibland smäller det till med en kanonkörning till tex örebro 7 papp - styra sin inkomst genom att jobba mera eller mindre - FRIHET..man sköter sig själv och kan skita i andra

Nackdelar taxi - man får den där körningen som man inte vill ha - lasten spyr eller pissar på sig i bilen (arrghh) - man får en körning i tjottahejtti mitt inne i nån skog och fastnar med bilen - väntetid mellan körningarna (flera timmar juli månad) - böter från färdtjänst
Citera
2019-02-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
...köra egen taxi jobba 9-13 timmar 6dgr/vecka och dra in allt mellan 40-80 papp/mån före alla kostnader och skatter.

Lycka till!

EDIT: Trodde det stod att du skulle jobba 9-13 varje dag
Citera
2019-02-06, 23:00
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Vart fastnade du?
Bil?

Min åkare har V klass med 4matic men den bilen stid upptagen. Jag insåg att merca e220 som han äger inte är någon kung på vägen i kramsnö blandat med slask. Då man lätt spinner/gräver ner skg på en liten psrkering med 1dm snö. Det är slasket eller moddet som gör det.

Åkte v90 6h igår fungera perfekt.

Båda gångerna utanför entrén till kund. Första gången så var det närmare 4dm snö. Skulle göra en u-sväng, men var påväg att fronta en snöhög så fick lägga i backen. Fick lite fart sen tugga däcken ner sig.

Andra gången var liknande. En liten backe upp & för lite fart. Fick jucka fram och tillbaka nån kvart sen var det bara att backa tillbaka i samma hjulspår. Såg sen att fronten hade tagit med sig ca 20 meter snö.

Volvo v90. Riktigt nöjd med bilen, synd bara att den är så låg.
Citera
2019-02-07, 00:45
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Vilket hade ni valt?
Köra lastbil som anställd 8 tim/dag 5dgr/vecka och tjäna ca 28 papp/mån före skatt eller köra egen taxi jobba 9-13 timmar 6dgr/vecka och dra in allt mellan 40-80 papp/mån före alla kostnader och skatter.

Fördelar lastbil: - tryggheten med lönen - jobbar kortare tid - man har råd att sjukskriva sig - lasten är tyst och sköter sig
Nackdelar lastbil: - låst vid samma runda - man kör olika bilar - ibland tom tank vid arbetsdagens början - måste samarbeta och komma överens med chefen och kolleger

Fördelar taxi (egen bil) - man vet att bilen är ok när man sticker - Friheten att kunna ta en längre rast om man känner för det - man kan köpa den bil man trivs med - BOM..ibland smäller det till med en kanonkörning till tex örebro 7 papp - styra sin inkomst genom att jobba mera eller mindre - FRIHET..man sköter sig själv och kan skita i andra

Nackdelar taxi - man får den där körningen som man inte vill ha - lasten spyr eller pissar på sig i bilen (arrghh) - man får en körning i tjottahejtti mitt inne i nån skog och fastnar med bilen - väntetid mellan körningarna (flera timmar juli månad) - böter från färdtjänst

Eller så skiter du i att jobba sommarmånaderna.
Lägg om de o mygla med körtiderna kör som satan under höst vinter jul nyår och vår
Citera
2019-02-07, 00:46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Båda gångerna utanför entrén till kund. Första gången så var det närmare 4dm snö. Skulle göra en u-sväng, men var påväg att fronta en snöhög så fick lägga i backen. Fick lite fart sen tugga däcken ner sig.

Andra gången var liknande. En liten backe upp & för lite fart. Fick jucka fram och tillbaka nån kvart sen var det bara att backa tillbaka i samma hjulspår. Såg sen att fronten hade tagit med sig ca 20 meter snö.

Volvo v90. Riktigt nöjd med bilen, synd bara att den är så låg.

V70 jämfört med v90 öhhhh
Mer last i bakluckan.
Sen vettefan körmässigt om ja märker nån skillnad. Mest prislappen
Citera
2019-02-07, 08:58
Medlem
Köra för uber eller taxibolag,vilka ger högst provision?
Ska ta taxileg!
Citera
2019-02-07, 13:02
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
V70 jämfört med v90 öhhhh
Mer last i bakluckan.
Sen vettefan körmässigt om ja märker nån skillnad. Mest prislappen

Har ingenting emot v70, tyckte v70 var ”riktig” taxi när jag började. Sen har jag hoppat in & kört Vito konstant i 2-3 år. Tröttnade på alla fyllegäng och att inte vara så pengakåt, så chefen berättade att jag skulle kunna få börja köra v90 på heltid.

Skötte om den bilen som min egna, tvättade fast jag var ledig osv. Gillar v90 mer än V70. Vet inte riktigt varför men tycker den är skön som fan att köra bara.
Citera
2019-02-07, 23:11
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Har ingenting emot v70, tyckte v70 var ”riktig” taxi när jag började. Sen har jag hoppat in & kört Vito konstant i 2-3 år. Tröttnade på alla fyllegäng och att inte vara så pengakåt, så chefen berättade att jag skulle kunna få börja köra v90 på heltid.

Skötte om den bilen som min egna, tvättade fast jag var ledig osv. Gillar v90 mer än V70. Vet inte riktigt varför men tycker den är skön som fan att köra bara.

Aha, eller har det kanske med att den är nyare?

Ja V klass är ju som en jävla skåpbil de dundrar o skakar satan likaså Toyota bussen vw multivan . Som sagt personbilar är ju mer taxi som sagt.
Tror att man får bättre ryggergonomi i volvo jämfört med e klass som känns hård efter ett tag
Citera
2019-02-08, 16:41
Medlem
Citat:
Aha, eller har det kanske med att den är nyare?

Ja V klass är ju som en jävla skåpbil de dundrar o skakar satan likaså Toyota bussen vw multivan . Som sagt personbilar är ju mer taxi som sagt.
Tror att man får bättre ryggergonomi i volvo jämfört med e klass som känns hård efter ett tag

Hej,

Den absolut skönaste taxin jag kört är Subaru, tog sig fram överallt och lagom hög att kliva i/ur 🙂
Citera
2019-02-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Köra för uber eller taxibolag,vilka ger högst provision?
Ska ta taxileg!

Halloj,

Jag hade valt något av de stora bolagen.
Sverigetaxi, Kurir eller Taxi Stockholm.
Kör Du helgnätter kvittar det vilket bolag Du kör för, alla har att göra.

Kör Du för Uber är det mycket inom tull, även mer och mer i förorten, och efter ett arbetspass är man rätt mör i skallen.

Taxiiii
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in