2011-11-20, 19:42
Medlem
Hejsan, jag undrar vad som händer när NaOH och vatten blandas. Jag vet att en exoterm reaktion sker och vad det innebär. Det jag söker efter är om det finns mer intressanta teorier då jag skriver en labb-rapport. Syftet med rapporten är att observera temperatur skillnaden som sker när man tillägger NaOH i vatten.

Så vad kan man ta med för intressanta teorier?
Citera
2011-11-20, 20:06
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Hejsan, jag undrar vad som händer när NaOH och vatten blandas. Jag vet att en exoterm reaktion sker och vad det innebär. Det jag söker efter är om det finns mer intressanta teorier då jag skriver en labb-rapport. Syftet med rapporten är att observera temperatur skillnaden som sker när man tillägger NaOH i vatten.

Så vad kan man ta med för intressanta teorier?

NaOH -(H2O)-> Na+(aq) + OH- (aq)

-(H2O)-> betyder att H2O står ovanför pilen!

Natriumjonerna och hydroxidjonerna solvatiseras i vattnet.
Citera
2011-11-20, 20:13
Medlem
jag vet redan allt detta vill ha lite mer fördjupade teorier / tankar osv
Citera
2011-11-20, 20:35
Medlem
jovhans avatar
Vad menar du med intressanta teorier osv? väldigt oklart

Det du ska skriva om är ju den exoterma processen, vad den beror på och hur/varför den sker.
Detta är ju inte rocket science liksom
Citera
2011-11-20, 22:07
Medlem
nej vet men det känns som om jag inte har särskilt mkt att skriva. Har skrivit om den exoterma processen och hur&varför den sker, men vad mer för intressant fakta kan det möjligtvis finnas som kan anses vara relevant till min undersökning. (temperatur skillnaden när man lägger NaOH i vatten)
Citera
2011-11-20, 22:19
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
nej vet men det känns som om jag inte har särskilt mkt att skriva. Har skrivit om den exoterma processen och hur&varför den sker, men vad mer för intressant fakta kan det möjligtvis finnas som kan anses vara relevant till min undersökning. (temperatur skillnaden när man lägger NaOH i vatten)

Det hade underlättat om du skrev vilken nivå det var på... Det är ganska så svårt för oss att veta vad du har skrivit/inte skrivit och det känns som waste of time att ge dig en massa ideer som du kanske ändå redan har kommit på själv...

Förklara termodynamiskt varför det blir varmt och inte kallt. Ta ammoniumklorid som jämförelse och förklara varför det blir kallt. Ha med entropi i diskussionen.
Citera
2011-11-20, 22:38
Medlem
sant, ursäkta att jag nte var helt utförlig. Jag har bara haft med den exoterma processen, inte mycket mer. bra idéer du ger, vet dock inte vad den termodynamiska aspekten innebär. vore snällt om du kunde förklara den. (kom gärna med fler ideer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in