• 3
  • 4
2003-07-09, 00:38
Bannlyst
Logiskt sett r alla processer reversibla, s logiskt r det enkla svaret ja. Tekniskt r svaret troligen nej.
Citera
2003-08-06, 10:55
Medlem
crawlys avatar
Paradoxen som Azaroth beskriver finns ganska bra frklarad i boken "Einsteins universum" om jag inte minns fel. Har sjlv slarvat bort boken men om ngon har den kan ni kanske dra den frklaringen.
Citera
2003-08-11, 17:03
Awaiting Email Confirmation
Tillbaka till tidresor, jag tror inte att man kan resa till baka i tiden, men frammt r vll inte fr svrt (relativt sett). Om man lyckas frysa ner ngon helt och tina upp den igen s borde det ju knnas som att man frdats i tiden. eller?
Citera
2003-08-11, 18:48
Bannlyst
Man frdas stndigt framt i tiden. Nr man kar hastigheten frdas man dessutom "snett" framt i tiden. Man kan teoretiskt mycket vl frdas bakt i tiden, men det skulle innebra att man t.ex. skulle kunna mta sig sjlv, eftersom den person som reser bakt i tiden r genidentisk (har ej med genetik att gra utan identitet) men inte "tidsidentisk" med en sjlv. F r "identitet", "existens" mm inte alls sdana sjlvklarheter som folk tror att de r med "vanligt sunt frnuft". :idea:
Citera
2003-08-11, 19:39
Medlem
Stockos avatar
Tnkte bara terknyta till det som skrevs om tid och gravitation. De satelliter som anvnds fr gps-navigering anvnder Einsteins utrkningar fr att hlla deras klockor synkroniserade med tiden p jorden. Fel p nanosekunder skulle gra att systemet slutade fungera.
Ngon som knner till andra "vardagliga" tillmpningar?
Citera
2003-08-11, 19:43
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azaroth
eftersom matematik r rimlig, logisk och mtbar

Ls p om Gdels ofullstndighetsteorem innan du skriver s dumma saker igen.
Citera
2003-08-15, 16:01
Bannlyst
En kort reflektion ang denna "debatt"..

Frst och frmst s har vl inte Azaroth klankat p Einstein fr att han var jude? Han motsatte sig Einsteins teorier bara..
Personligen s tror jag att kre Albert har rtt i de flesta teorier, men dom r ju trots allt enbart teorier!

Kortfattat kan man sga att allt vi tror oss veta idag kan vara morgondagens humor, det har hnt frrut och kommer med 99,99% hnda igen!

Jag tror att tidsresor r mjliga, men jag tror inte att vra hjrnor r tillrckligt utvecklade fr att komma p hur!
Citera
2003-08-15, 22:56
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
En kort reflektion ang denna "debatt"..

Frst och frmst s har vl inte Azaroth klankat p Einstein fr att han var jude? Han motsatte sig Einsteins teorier bara..

Azaroth har "editerat" bort de nedsttande ord han sade ( ungefr: Man skall inte tro p en simpel jude med stor nsa).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in