2011-11-22, 08:59
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Nej evolutionsteorin är inget faktum, därför så heter det teori. Blev lite förvånad när det bara är ateister som svarar, var är dom religiösa evolutionisterna?

Jo det är ett faktum, första lägger man fram en sk hypotes. Man testar den och kollar om den går att bevisa och observera, gör den det så blir det en teori. En teori är alltså en sak som är bevisa och observerad.
Om jag minns så har du fått det förklarat flera gånger...

Vad är det för bevis isåfall:
https://www.flashback.org/sp31791994

Svara på dessa i länken här istället:
https://www.flashback.org/t1088622

Lite bakgrundshistoria, Korsspindeln kräver att vi ska svara på alla hans påståenden. Vi gör det och han ignorerar dem.
I flera månader har jag bett honom svarat på 10 frågor som handlar om evolution, han ignorerar dessa. Han låtsas som de aldrig har postas, kan det vara för att dessa 10 frågor inte går att motbevisa?

Citat:
Och det är inte bara religiösa som kritiserar evolutionsteorin, här har vi en.
Dr Heribert Nilsson, professor i botanik vid universitetet i Lund i Sverige, år 1953:
Mina försök att visa evolution i ett experiment bedrivs i mer än 40 år har fullständigt misslyckats. Hursomhelst skulle jag knappast anklagas för att ha startat från en förutfattad anti-evolutionär ståndpunkt.

Det kan därför vara fast hävda att det inte ens möjligt att göra en karikatyr OT en utveckling av paleobiologiska fakta. Den fossila materialet är nu så klar att det har varit möjligt att konstruera nya klasser och avsaknaden av övergångsbestämmelser serien kan inte förklaras på grund av bristen på material. Bristerna är verkliga, kommer de aldrig att fyllas. Idén om en utveckling vilar på ren tro.

19. 19. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sweden, p. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sverige, s. 1185. 1185.
20. Ibid. , p. 20. Ibid., S. 1212. 1212.

Dr Heribert-Nilsson, sent direktör för Svenska Botaniska institutionen och så bekant som vem som helst med dessa avlagringar, säger om dem:

I bitar av bärnsten, som kan nå en storlek på 5 kilo eller mer, är särskilt insekter och delar av blommor bevaras, även de mest ömtåliga strukturer. Insekterna är av modernt slag och deras geografiska utbredning kan utrönas. Det är då ganska häpnadsväckande att finna att de tillhör alla regioner på jorden, inte bara till Paleoarctic regionen, som var att vänta .... De geologiska och paleobiological fakta om lager av bärnsten är omöjliga att förstå om det inte är accepterat att de är slutresultatet av en alloktona processen, inklusive hela jorden.

N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp. 1194-1195 N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp 1194-1195

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&prev=/search%3Fq%3Dheribert%2Bnilsson%26hl%3Dsv%26prmd%3 Divnso&rurl=translate.google.com&sl=en&u=http://rationalwiki.org/wiki/Nils_Heribert_Nilsson&usg=ALkJrhh2fViTO5Q2lLLeY3Iv GhiEeBLPeg

1953...
Citera
2011-11-22, 09:12
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Nej evolutionsteorin är inget faktum, därför så heter det teori. Blev lite förvånad när det bara är ateister som svarar, var är dom religiösa evolutionisterna?

Dr Heribert Nilsson, professor i botanik vid universitetet i Lund i Sverige, år 1953:
Mina försök att visa evolution i ett experiment bedrivs i mer än 40 år har fullständigt misslyckats. Hursomhelst skulle jag knappast anklagas för att ha startat från en förutfattad anti-evolutionär ståndpunkt.

Det kan därför vara fast hävda att det inte ens möjligt att göra en karikatyr OT en utveckling av paleobiologiska fakta. Den fossila materialet är nu så klar att det har varit möjligt att konstruera nya klasser och avsaknaden av övergångsbestämmelser serien kan inte förklaras på grund av bristen på material. Bristerna är verkliga, kommer de aldrig att fyllas. Idén om en utveckling vilar på ren tro.

19. 19. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sweden, p. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sverige, s. 1185. 1185.
20. Ibid. , p. 20. Ibid., S. 1212. 1212.

Dr Heribert-Nilsson, sent direktör för Svenska Botaniska institutionen och så bekant som vem som helst med dessa avlagringar, säger om dem:

I bitar av bärnsten, som kan nå en storlek på 5 kilo eller mer, är särskilt insekter och delar av blommor bevaras, även de mest ömtåliga strukturer. Insekterna är av modernt slag och deras geografiska utbredning kan utrönas. Det är då ganska häpnadsväckande att finna att de tillhör alla regioner på jorden, inte bara till Paleoarctic regionen, som var att vänta .... De geologiska och paleobiological fakta om lager av bärnsten är omöjliga att förstå om det inte är accepterat att de är slutresultatet av en alloktona processen, inklusive hela jorden.

N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp. 1194-1195 N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp 1194-1195

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&prev=/search%3Fq%3Dheribert%2Bnilsson%26hl%3Dsv%26prmd%3 Divnso&rurl=translate.google.com&sl=en&u=http://rationalwiki.org/wiki/Nils_Heribert_Nilsson&usg=ALkJrhh2fViTO5Q2lLLeY3Iv GhiEeBLPeg

http://rationalwiki.org/wiki/Nils_Heribert_Nilsson

Du citerar en text som är 50 år gammal, skriven av en författare som trodde enzymer var gener och att welteislehre var troligt. (http://rationalwiki.org/wiki/Hans_H%C3%B6rbiger).

Förstår du nu var du kanske tänkt fel?
Citera
2011-11-22, 12:40
Medlem
wootens avatar
Citat:
Evolution är ett faktum och evolutionsteorin förklarar detta faktum. Det finns väldigt många religiösa som köper evolutionsteorin.
Citat:
seriöst? 1953? Han lär ju vara död nu hutsomhelst
Citera
2011-11-22, 13:03
Medlem
udons avatar
Det är fan skandal att kreationister (intelligent-designförespråkare) fortfarande inte fattat vad begreppet "teori" innefattar. Det är lika pinsamt varje gång de ger sig in i debatten.
Citera
2011-11-22, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det är bara ditt beteende, att argumentera mot evolutionsteorin trots att du uppenbarligen inte vet ett dyft om vad som driver evolution, som är helidiotiskt.
Vad är det här för aggressivt personangrepp? Användaren du attackerar har knappt sagt något alls.

I det här klimatet så låter jag det vara osagt huruvida jag är kreationist eller inte.
Men du super-smarta evolutionsanhängare kan ju gissa.
Citera
2011-11-22, 18:23
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Vad är det här för aggressivt personangrepp? Användaren du attackerar har knappt sagt något alls.

I det här klimatet så låter jag det vara osagt huruvida jag är kreationist eller inte.

Ett mildare uttryck är väl att de allra flesta kreationister verkar ha lite, eller mycket lite kunskap i ämnet evolutionsbiologi, eller geofysik för den delen. Trots detta lyckas de dra de mest spektakulära slutsatser. Lika löjeväckande är det om jag som en ingenjörsstudent utan några större matematikförmågor går in och kritiserar avancerade, matematiska teorem. Jag har helt enkelt inte den kompetensen.

Varför tror sig religiösa kunna mäta sig så bra i just evolutionsbiologi?
Citera
2011-11-22, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Ett mildare uttryck är väl att de allra flesta kreationister verkar ha lite, eller mycket lite kunskap i ämnet evolutionsbiologi, eller geofysik för den delen. Trots detta lyckas de dra de mest spektakulära slutsatser. Lika löjeväckande är det om jag som en ingenjörsstudent utan några större matematikförmågor går in och kritiserar avancerade, matematiska teorem. Jag har helt enkelt inte den kompetensen.

Varför tror sig religiösa kunna mäta sig så bra i just evolutionsbiologi?

Då kanske det intresserar dig att jag är också är ingenjör (maskinteknik) och inte har några problem att tro på bibelns skapelseberättelse.
Citera
2011-11-22, 18:38
Medlem
bestammer-senares avatar
Ja Stavros ja! Har någon en länk med honom där han beskriver lite mer om sin kritik mot evolutionen? Det skulle vara väldigt intressant.

Citat:

Korsspindeln har en lång bekantskap med Snorlyktan. Eller ja, alla vi "evolutionister" har någon gång debatterat med korsspindeln. Hans debatteknik går att beskriva i tre steg:
1. Copypasta in något från en kreationistsida.
2. Försvinna ett par veckor efter att ha fått förklaringen.
3. Copypasta in exakt samma sak då han kommer tillbaks.

Detta gör det oerhört frusterande att debattera med honom. Dessutom har hejsantest gjort en sammanställning med frågor för honom angående evolutionen, som han i flera månader vägrat svara på. Om man vill debattera evolution/kreationism så kan man inte hålla på som han gör, varför ens göra sig mödan till en början isåfall?
Citera
2011-11-22, 18:41
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Då kanske det intresserar dig att jag är också är ingenjör (maskinteknik) och inte har några problem att tro på bibelns skapelseberättelse.

En ärlig fråga:

Om Bibeln hade saknat en skapelseberättelse, hade du haft svårt att tro på evolution då också? Eller råkar det vara just att den inte överensstämmer med Bibeln som gör att du måste motarbeta och förkasta den?
Citera
2011-11-22, 18:43
Medlem
udons avatar
Citat:

Nej inte nämnvärt måste jag erkänna.
Citera
2011-11-22, 18:48
Medlem
udons avatar
Jag nämnde att vi ser stjärnorna och att om världen skapades för 6000 år sedan så skulle vi bara se ett fåtal stjärnor. Vad säger kreationisterna om det?

Fanns universum innan jorden?
Citera
2011-11-22, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nej inte nämnvärt måste jag erkänna.
Jaha, din uppfattning om jordens skapelse i kombination med din utbildning är intressant för trådens läsare, men min är det inte... Okej. Då får jag väl önska dig lycka till att debattera om du hittar någon som gillar att debattera med en självcentrerad besserwisser. Jag gör det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in