2011-11-21, 15:33
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Jaha så du tycker att det är klokare att tro att Gud skapade först cellen, sedan så fick livet utveckla sig självt? Då skulle jag ha väldigt svårt att tro på Gud överhuvudtaget.

Jag är ateist. Så, nu är det ur världen.

Och nej, vad jag reagerade mot var din urblåsta idé om att evolutionsteorin alltid måste bära alla organismer mot ständigt ökande komplexitet.

Men med tanke på att det stämmer oändligt mycket bättre med de fynd som gjorts så ÄR det klokare att tro att gud startade livsmaskineriet och lät det sedan utvecklas självt, om man nu måste tro på en gud överhuvudtaget.
Citera
2011-11-21, 20:14
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Varför inte svara på de frågor du struntat i i sina rätta trådar istället?

Det är bara glömma, korsspindeln tycker inte han behöver vara ärlig. Så han rymmer från frågor och fortsätter sprider lögner om evolution trots att han fått svar som motbevisar hans lögner.
Vet inte vilket bibelord som säger att man ska ljuga och sprida lögner...
Citera
2011-11-21, 21:25
Medlem
udons avatar
Hehe hade glömt Stavros Louca.

Jag blev lite nyfiken. Är det någon som har läst något i Sverige om hur kreationister förklarar ett fenomen som landhöjning?

För mig är hela geofysiken ett ganska komplext ämne, trots att jag pluggar en del inom det på uni. och det känns som, om en gud skapade världen, så har han lagt ner en jävla möda på att dölja sina spår. Vilken människa med normal intelligens som läst grunder i geologi fattar väl att det här inte går ihop. Har Gud tweakat radioaktiva isotoper bara för att lura oss?
Citera
2011-11-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag blev lite nyfiken. Är det någon som har läst något i Sverige om hur kreationister förklarar ett fenomen som landhöjning?

Hittar bara lite kort om istiden när jag kollade på http://www.genesis.nu/ ser ut att vara amerikanska artiklar som de har översatt.

Återkom om du hittar nått...
Citera
2011-11-21, 22:15
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Hittar bara lite kort om istiden när jag kollade på http://www.genesis.nu/ ser ut att vara amerikanska artiklar som de har översatt.

Återkom om du hittar nått...

Pandaartikeln är ju sjukt kul. De där nissarna har inte direkt någon vidare koll på evolutionsbiologi. Som att det skulle vara motstridigt att en organism inte ändras?
Citera
2011-11-21, 22:48
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jaha så du tycker att det är klokare att tro att Gud skapade först cellen, sedan så fick livet utveckla sig självt? Då skulle jag ha väldigt svårt att tro på Gud överhuvudtaget.
Tyvärr korspindeln. Evolution är ett faktum Tyvärr går det inte bara åt ett håll, att du har svårt att tro på gud om du tror på evolution. Du har svårt att tro på evolution eftersom du tror på gud. Där ligger problemet. Alla som har problem med evolutionsteorin har en religiös agenda. Fanns det tvivel skulle såklart folk från alla områden ifrågasätta, inte bara religiösa. Säger inte det någonting? tänk efter.... konspiration?
Citera
2011-11-22, 01:31
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Läste precis en artikel i dn http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nar-allt-liv-pa-jorden-nastan-utplanades

Jag vet att det finns kreationister här på forumet, men finns det på allvar folk som tror att jorden är 6000 år eller upp till under miljonen år gammal?

ja.

vetenskapsmännen älskar sina dateringsmetoder. bara för att de är etablerade metoder betyder det inte att de är att lita på.

skulle adam och eva tidsbestämma berg efter dagens metoder skulle de säkert också få resultatet att de är miljoner år gamla.
Citera
2011-11-22, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Tyvärr korspindeln. Evolution är ett faktum Tyvärr går det inte bara åt ett håll, att du har svårt att tro på gud om du tror på evolution. Du har svårt att tro på evolution eftersom du tror på gud. Där ligger problemet. Alla som har problem med evolutionsteorin har en religiös agenda. Fanns det tvivel skulle såklart folk från alla områden ifrågasätta, inte bara religiösa. Säger inte det någonting? tänk efter.... konspiration?
Nej evolutionsteorin är inget faktum, därför så heter det teori. Blev lite förvånad när det bara är ateister som svarar, var är dom religiösa evolutionisterna?

Och det är inte bara religiösa som kritiserar evolutionsteorin, här har vi en.
Dr Heribert Nilsson, professor i botanik vid universitetet i Lund i Sverige, år 1953:
Mina försök att visa evolution i ett experiment bedrivs i mer än 40 år har fullständigt misslyckats. Hursomhelst skulle jag knappast anklagas för att ha startat från en förutfattad anti-evolutionär ståndpunkt.

Det kan därför vara fast hävda att det inte ens möjligt att göra en karikatyr OT en utveckling av paleobiologiska fakta. Den fossila materialet är nu så klar att det har varit möjligt att konstruera nya klasser och avsaknaden av övergångsbestämmelser serien kan inte förklaras på grund av bristen på material. Bristerna är verkliga, kommer de aldrig att fyllas. Idén om en utveckling vilar på ren tro.

19. 19. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sweden, p. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sverige, s. 1185. 1185.
20. Ibid. , p. 20. Ibid., S. 1212. 1212.

Dr Heribert-Nilsson, sent direktör för Svenska Botaniska institutionen och så bekant som vem som helst med dessa avlagringar, säger om dem:

I bitar av bärnsten, som kan nå en storlek på 5 kilo eller mer, är särskilt insekter och delar av blommor bevaras, även de mest ömtåliga strukturer. Insekterna är av modernt slag och deras geografiska utbredning kan utrönas. Det är då ganska häpnadsväckande att finna att de tillhör alla regioner på jorden, inte bara till Paleoarctic regionen, som var att vänta .... De geologiska och paleobiological fakta om lager av bärnsten är omöjliga att förstå om det inte är accepterat att de är slutresultatet av en alloktona processen, inklusive hela jorden.

N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp. 1194-1195 N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp 1194-1195

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&prev=/search%3Fq%3Dheribert%2Bnilsson%26hl%3Dsv%26prmd%3 Divnso&rurl=translate.google.com&sl=en&u=http://rationalwiki.org/wiki/Nils_Heribert_Nilsson&usg=ALkJrhh2fViTO5Q2lLLeY3Iv GhiEeBLPeg
Citera
2011-11-22, 01:48
Medlem
Herr gurkas avatar
Det bor minst nio miljoner människor i Sverige. Troligt att ingen är en 'riktig' kreationist,. Vi kan antagligen börja med Carola.
Citera
2011-11-22, 03:58
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ignorans och skitsnack
HÅLL DIG TILL DE TRÅDAR DU REDAN FÖRPESTAR!

Kreationism är OT i denna tråd. Att kreationister finns i Sverige är nu bevisat.
Citera
2011-11-22, 08:53
Medlem
udons avatar
Citat:
Nej evolutionsteorin är inget faktum, därför så heter det teori. Blev lite förvånad när det bara är ateister som svarar, var är dom religiösa evolutionisterna?

Och det är inte bara religiösa som kritiserar evolutionsteorin, här har vi en.
Dr Heribert Nilsson, professor i botanik vid universitetet i Lund i Sverige, år 1953:
Mina försök att visa evolution i ett experiment bedrivs i mer än 40 år har fullständigt misslyckats. Hursomhelst skulle jag knappast anklagas för att ha startat från en förutfattad anti-evolutionär ståndpunkt.

Det kan därför vara fast hävda att det inte ens möjligt att göra en karikatyr OT en utveckling av paleobiologiska fakta. Den fossila materialet är nu så klar att det har varit möjligt att konstruera nya klasser och avsaknaden av övergångsbestämmelser serien kan inte förklaras på grund av bristen på material. Bristerna är verkliga, kommer de aldrig att fyllas. Idén om en utveckling vilar på ren tro.

19. 19. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sweden, p. Nilsson, H. 1953. Synthetische Artbildting [sic]. CWK Gleerup, Lund, Sverige, s. 1185. 1185.
20. Ibid. , p. 20. Ibid., S. 1212. 1212.

Dr Heribert-Nilsson, sent direktör för Svenska Botaniska institutionen och så bekant som vem som helst med dessa avlagringar, säger om dem:

I bitar av bärnsten, som kan nå en storlek på 5 kilo eller mer, är särskilt insekter och delar av blommor bevaras, även de mest ömtåliga strukturer. Insekterna är av modernt slag och deras geografiska utbredning kan utrönas. Det är då ganska häpnadsväckande att finna att de tillhör alla regioner på jorden, inte bara till Paleoarctic regionen, som var att vänta .... De geologiska och paleobiological fakta om lager av bärnsten är omöjliga att förstå om det inte är accepterat att de är slutresultatet av en alloktona processen, inklusive hela jorden.

N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp. 1194-1195 N. Heribert-Nilsson: Sunthetisch [sic] Artbildung, pp 1194-1195

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&prev=/search%3Fq%3Dheribert%2Bnilsson%26hl%3Dsv%26prmd%3 Divnso&rurl=translate.google.com&sl=en&u=http://rationalwiki.org/wiki/Nils_Heribert_Nilsson&usg=ALkJrhh2fViTO5Q2lLLeY3Iv GhiEeBLPeg

Hehe, teori förklarar fakta. Tror du blandar ihop det med hypotes. Evolotionsteori är Ingen hypotes.
Citera
2011-11-22, 08:57
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flow-
ja.

vetenskapsmännen älskar sina dateringsmetoder. bara för att de är etablerade metoder betyder det inte att de är att lita på.

skulle adam och eva tidsbestämma berg efter dagens metoder skulle de säkert också få resultatet att de är miljoner år gamla.

Lägg gärna till en källa som visar att det inte går att lita på dateringsmetoder (vilken du nu menar, det finns ett betydande antal).

Är en metod osäker finns det alltid med i presentationen av något rön. Men visst vi kan glömma dateringsmetoder på jordskorpan och istället titta mot stjärnorna. Vi skulle endast se ett fåtal stjärnor om jorden var 6000 år gammal. Eller menar du att ljusets hastighet också är felmätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in