Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-19, 14:11
Medlem
bj4rvens avatar
Finns det några bra distributioner som man skulle kunna köra på en NAS-server?
Tänker mig en NAS-server för under 2000 kr som man skulle kunna lägga in någon Linux-distribution (är sugen på att testa opensuse men är öppen för andra distributioner, men man bör kunna köra no-ip t.ex. för att kunna lägga upp webbsidor och så via den tänker jag mig) finns det tro?

Vilka distributioner skulle ni rekommendera i så fall?
Citera
2011-11-19, 14:40
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bj4rven
Finns det några bra distributioner som man skulle kunna köra på en NAS-server?
Tänker mig en NAS-server för under 2000 kr som man skulle kunna lägga in någon Linux-distribution (är sugen på att testa opensuse men är öppen för andra distributioner, men man bör kunna köra no-ip t.ex. för att kunna lägga upp webbsidor och så via den tänker jag mig) finns det tro?

Vilka distributioner skulle ni rekommendera i så fall?
Måste det tvunget bygga på Linux? Annars finns det FreeNAS, vilket är det vanligaste när det gäller gratis NAS-server.
Citera
2011-11-19, 15:02
Medlem
Fleptuts avatar
FreeNas är bra, men det låter som du vill ha brandvägg, webserver och filserver på samma kärra. Test http://www.clearfoundation.com/

Den finns en fri version att tanka ner. Jag har kört den i ett par år och den är stabil och väldigt självgående. Har den som testserver för lite webside tester. Samt filserver och mail med spamfilter.

/Flep
Citera
2011-11-20, 21:25
Medlem
Annars så finns oxå Amahi vilket jag försöker installera vid skrivande stund, bygger på fedora 14 och ska vara stabilt och enkelt (vilket passar mig).
Citera
2011-11-26, 01:46
Medlem
NinjaSteves avatar
Själv kör jag Zentyal som jag tycker fungerar väldigt bra. Det bygger på Ubuntu och likt tidigare nämnda lösningar sköts allt via ett enkelt webbgränssnitt.

Jag har aldrig hört om Amahi och ClearOS, men blev sjukt sugen på att testa nu!
Senast redigerad av NinjaSteve 2011-11-26 kl. 01:47. Anledning: förtydliga
Citera
2012-05-03, 20:44
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaSteve
Själv kör jag Zentyal som jag tycker fungerar väldigt bra. Det bygger på Ubuntu och likt tidigare nämnda lösningar sköts allt via ett enkelt webbgränssnitt.

Jag har aldrig hört om Amahi och ClearOS, men blev sjukt sugen på att testa nu!

Och jag blev sjukt sugen på Zentyal. Jag skall gräva fram en gammal kärra i garaget och smälla i ett extra nätverkskort och sätta igång innan sommaren kommer

Har du hunnit titta på ClearOS nått? Tycker att Zentyal verkar smidigare när jag ser på skärmdumparna som finns på deras sida. Sen att den är byggd på Ubuntu gör att det anatagligen är lättare att hitta drivisar i forum.

/Flep
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in