2011-11-19, 20:40
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Hur definierar du "tidens hastighet"? Det borde vara derivatan av tiden med avseende på... vad då?
Tidens hastighet fortskrider oändligt fort i rummet för det som färdas så och står samtidigt stilla då rummet blir platt. Ungefär detsamma som borde gälla för ljusets hastighet (men tydligen gör den inte det enligt nya mätningar) med den hastighet vi mäter upp den i (vi som kan uppleva tid och rum kan ju även mäta tidens fortskridande och ljusets hastighet på vårt exakta sätt).
Senast redigerad av fillefilosof 2011-11-19 kl. 20:42.
Citera
2011-11-19, 20:45
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Jag menar om man någonsin räknar rent praktiskt med dessa siffror:
Ja det kan man göra

Citat:
E (energi) = massa (t.ex. 1 kilo äpplen) * c², alltså 299 792 458 * 299 792 458 meter (om vi tar millimeter eller mil så blir siffrorna annorlunda) per sekund (i ett relativt rum och i en relativ tid). Svaret är då att energin blir lika stor som att smälla en jäkla "massa" atombomber (vilket just släpper ut energin), men det blir ingen mer exakt värde än så när man räknar på dessa formler?
Det är ett exakt värde. Sedan om värdet är exakt rätt jämfört med verkligheten vet vi nog inte.

Hur som helst:
E = 1·299792458²
Är ett exakt värde.

Jag tror du missuppfattar likheter en aning. Vi kan börja från basic då, du verkar ju faktiskt vara rätt smart så antar att du kommer att förstå detta.

Två aritmetiska uttryck är lika med varandra om och endast om de representerar samma tal.

2+2 representerar talet 4. Det gör också siffran 4. Alltså är 2+2 = 4. Om vi väljer att skriva 2+2 eller att skriva 4 är upp till oss och det beror på uppgift. Talet dessa uttryck representerar är samma, vi behöver inte förenkla (försvåra) till det uttryck du kräver.

På samma sätt kräver du att om vi har 2·3 så måste vi skriva 6. Men det måste vi inte alls, dock kan vi utveckla (försvåra) uttrycket 2·3 till 6, om vi vill. Dock vill man alltid (nästan alltid ) spara faktoriserade uttryck eftersom de innehåller mer information (till sitt estetiska utseende) än utvecklade uttryck.

Alltså, hur vi väljer att representera E är upp till oss själva. Vi kan också välja en annan talbas om vi vill det. Vi hade lika gärna kunnat använda talbasen c, då hade vi istället skrivit E = 1·10².

Som sp3tt säger kan vi också använda andra enheter osv osv.

Alltså:
Vi är inte nödvändigtvis färdiga när vi har skrivit talet på ett sådant sätt att multiplikation och andra operatorer, för ett öga, verkar osynligt.
Citera
2011-11-19, 20:52
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Jag menar om man någonsin räknar rent praktiskt med dessa siffror:

E (energi) = massa (t.ex. 1 kilo äpplen) * c², alltså 299 792 458 * 299 792 458 meter (om vi tar millimeter eller mil så blir siffrorna annorlunda) per sekund (i ett relativt rum och i en relativ tid). Svaret är då att energin blir lika stor som att smälla en jäkla "massa" atombomber (vilket just släpper ut energin), men det blir ingen mer exakt värde än så när man räknar på dessa formler?

Alltså man blandar i en formel att energi är lika med massa gånger en hög hastighet. Jag bara undrar om man någonsin sätter in några värden i detta eller om man bara konstaterar att: Fy fan vilket högt tal det bli, ooooh det är "massa" energi i lite massa!!?

Citat:
Tidens hastighet fortskrider oändligt fort i rummet för det som färdas så och står samtidigt stilla då rummet blir platt. Ungefär detsamma som borde gälla för ljusets hastighet (men tydligen gör den inte det enligt nya mätningar) med den hastighet vi mäter upp den i (vi som kan uppleva tid och rum kan ju även mäta tidens fortskridande och ljusets hastighet på vårt exakta sätt).
Hur kan någon som vet så lite hävda så mycket?
För det första: SI
För det andra: Dimensionsanalys
Hastighet (generell benämns vanligen v, ljusets med c) mäts i meter per sekund (m/s)
Energi (E eller W) mäts i Joule (kg·m²/s²)
c·c = 299 792 458 m/s · 299 792 458 m/s = 8,98755179·10¹⁶ m²/s²
Multiplicera det med ditt äpple och du får:
1 kg · 8,98755179 · 10¹⁶ m²/s² = 8,98755179·10¹⁶ kg·m²/s² = 8,98755179·10¹⁶ J
Citera
2011-11-19, 21:13
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Tiden färdas normalt i ”c”, men det är tidens fortplantning som är en konstant och inte ljusets exakta hastighet, som mäts till en viss hastighet i ett relativt rum och i en relativ tid.

Tiden färdas normalt i c vad? Meter per sekund? Sekunder per sekund? Det är helt menlöst att prata om en hastighet om vi inte vet vilken enhet eller dimension det rör sig om. Om jag säger att en bil åker i 10 så säger jag ingenting. 10 vad? Meter per sekund? Kilometer per sekund? Kilometer per timme?
Citera
2011-11-19, 21:28
Medlem
adequates avatar
Citat:
Du har fortfarande inte svarat på mannes fråga.
Citera
2011-11-19, 21:34
Medlem
Bossiemans avatar
Tid är inget annat än vad klockor mäter, det är ett mänskligt påhitt. Vi hittade på begreppet tid för att enkelt kunna förklara skillnaderna mellan två tillstånd, t.ex. morgon-->dag.
Citera
2011-11-19, 21:38
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Är det inte det som kallas filosofi?
Citera
2011-11-19, 21:39
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Är det inte det som kallas filosofi?
Hörru!
Citera
2011-11-19, 22:08
Medlem
bjornebarns avatar
Nej, det finns ingen använding för uttrycket c^2, det är bara till för att fysiker skall kunna slänga runt lite bokstäver och leka coola

Hur som helst så skulle tex inte GPS, som du pratar om, att fungera om man inte orkade sätta in siffror i uttrycket c^2, då tidsdilation beror på lorentz-faktorn (1/sqrt(1-v^2 / c^2)). Men visst, det stämmer, teoretiska fysiker leker hellre med boktäver, medan ingenjörerna får stoppa in siffror och göra beräkningarna
Citera
2011-11-20, 09:04
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, det finns ingen använding för uttrycket c^2, det är bara till för att fysiker skall kunna slänga runt lite bokstäver och leka coola

Hur som helst så skulle tex inte GPS, som du pratar om, att fungera om man inte orkade sätta in siffror i uttrycket c^2, då tidsdilation beror på lorentz-faktorn (1/sqrt(1-v^2 / c^2)). Men visst, det stämmer, teoretiska fysiker leker hellre med boktäver, medan ingenjörerna får stoppa in siffror och göra beräkningarna
Jag var nog lite otydlig när jag frågade nedan. Det var endast energis transformation till materia och vice versa jag undrade om.

Citat:
Jag behöver inte veta mer om Lorentztransformationer eller Minkowskirummets geometri utan helt enkelt hur man sätter in kvadraten på c rent praktiskt i Einsteins formler.
Det var inte om att tidsdilationen är exakt och fungerar med dessa formler för då handlar det ju om hastigheter i tid och rum (sekunder och meter) och att GPS skulle haverera om man inte tog hänsyn till tidsdilationens effekter.
Citera
2011-11-20, 09:06
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
För det första: SI
För det andra: Dimensionsanalys
Hastighet (generell benämns vanligen v, ljusets med c) mäts i meter per sekund (m/s)
Energi (E eller W) mäts i Joule (kg·m²/s²)
c·c = 299 792 458 m/s · 299 792 458 m/s = 8,98755179·10¹⁶ m²/s²
Multiplicera det med ditt äpple och du får:
1 kg · 8,98755179 · 10¹⁶ m²/s² = 8,98755179·10¹⁶ kg·m²/s² = 8,98755179·10¹⁶ J
Det var snarare ett sådant svar jag menade angående 1 kg äpple.

Jag antar att detta ochkså är exakt verifierat? På annat sätt än att smälla av atombomber?
Senast redigerad av fillefilosof 2011-11-20 kl. 09:09.
Citera
2011-11-20, 09:18
Medlem
Citat:
Det där är ingen definition. Det där är bara flum.
"Tidens hastighet fortskrider"... Hur fortskrider en hastighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in