2009-12-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
så vart du får världsomspännande konspiration ifrån vet jag inte riktigt.
Har du läst den här tråden?

I vilket fall, om du är en sansad person så är det gott och väl med det. Att man har gjort försök och genomfört sprayningar i olika syften är inget jag ifrågasätter. Däremot ifrågasätter jag dom som tror att kondenstrimmor är någon form av besprutning i mer eller mindre sinistert syfte.
Citera
2009-12-13, 21:08
Medlem
Bulawayos avatar
Hmm Powerless verkar det inte vara någon större mening i att besvara. Lite väl många förutfattade meningar. Kanske kan han börja med att läsa igenom hela tråden och ibland klicka sig vidare via olika länkar, om han nu är intresserad av ämnet.
Citera
2009-12-13, 21:12
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord

I vilket fall, om du är en sansad person så är det gott och väl med det. Att man har gjort försök och genomfört sprayningar i olika syften är inget jag ifrågasätter. Däremot ifrågasätter jag dom som tror att kondenstrimmor är någon form av besprutning i mer eller mindre sinistert syfte.
Till och från under en lång tid, ja. Det som ifrågasätts är väl om alla kondensstrimmor verkligen är sådana på riktigt.

Jag tror varken du eller jag kan besvara det med visshet.
Citera
2009-12-13, 21:14
Medlem
Citat:

Jag tänker inte begränsa mig med att klaga på Bulwayo, för helvete discord. Sinistert måste vara den värsta svengelskan jag sett i år. Det är ju inte direkt så att det saknas en bra svensk översättning? Ondskefullt.

F.ö. titta på följande youtjobfilm och jämför med den som postades tidigare. Tydligen flygplan som fäller bränsle.
Citera
2009-12-13, 21:26
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Jadu, jag tror inte på någon ond världsordning som sprejar på himlen iaf. Det krävs för många inblandade, antigen flyger man specialplan från specialflygplatser. Men då borde flygbränsletransportörerna undra varför de kör ut i obygden (de drar ju bra med soppa). Dessutom borde flygledarna notera märkliga plan som flyger från ingenstans till ingenstans. Flyger man med vanliga flygplan från vanliga flygplatser så krävs det att markpersonal så som mekaniker och bagagelastare håller tyst. Dessutom ska man få med sig flygbolagen på det hela. Båda varianterna växer väldigt fort med väldigt många inblandade. Däremot att man vid vissa tillfällen (Ryssland, första maj t.ex.) har sprejat för att bli av med moln är jag ju medveten om men det är ju något helt annat.

Jag förstår varken hur det skulle gå till eller vad man vill få ut helt enkelt.

Jag gissar att du bor i Stockholmsområdet, du får säga till nästa gång du tycker himlen är extradisig så ska jag se om jag tycker likadant.
Men för att jämföra med CIA:s flygplan som transporterar fångar runtom mellan olika tortyrläger världen runt så går det att ställa samma frågor som du gör, utan att komma fram till vad de egentligen gör eller hör hemma. Jag tror att tillstånd för flygningar kan ges från högre ort än flygledartornet, och att flygledarna i sådana fall inte ges någon information om vad planen sysslar med. Jag säger inte att det är så, men jag tror definitivt att regelverket är mer flexibelt än vad du medger.
Citera
2009-12-13, 21:29
Medlem
Citat:
Men för att jämföra med CIA:s flygplan som transporterar fångar runtom mellan olika tortyrläger världen runt så går det att ställa samma frågor som du gör, utan att komma fram till vad de egentligen gör eller hör hemma. Jag tror att tillstånd för flygningar kan ges från högre ort än flygledartornet, och att flygledarna i sådana fall inte ges någon information om vad planen sysslar med. Jag säger inte att det är så, men jag tror definitivt att regelverket är mer flexibelt än vad du medger.

Fast de flygplanen är ju rätt välkända. Flygplansnummrena finns ju tom på Wikipedia (jag har även sett samma nummer på 60 minutes har jag för mig)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rendition_aircraft

Visst kan andra ge tillstånd, men planet syns fortfarande på radar.

Bara för referens, tror du på Climategate? Om vi nu har global uppvärmning, vore det inte då en bra sak att försöka sänka temperaturen? Jag förstår inte varför man skulle behöva hålla tyst om en sådan sak. Det skulle ju vara hur bra som helst sett ur klimatdårarnas perspektiv? Eller?
Citera
2009-12-13, 21:39
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Jag tänker inte begränsa mig med att klaga på Bulwayo, för helvete discord. Sinistert måste vara den värsta svengelskan jag sett i år. Det är ju inte direkt så att det saknas en bra svensk översättning? Ondskefullt.

F.ö. titta på följande youtjobfilm och jämför med den som postades tidigare. Tydligen flygplan som fäller bränsle.
Äsch torden, sinister är inte så hemskt här på flashback faktiskt. Ordet kombinerar både ondskefullt och vänster, något av ett kinderägg på fb skulle man kunna säga

Jo, jag såg klippet. Läste även vidare kommentarer om "fuel dumps". Någon ifrågasatte om det verkligen var nödsituationer, för man använder väl ändå inte flygfotogen som allmän ballast? Själv har jag ingen aning faktiskt.
Citera
2009-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Sinister är ett fullt användbart ord även i svenskan.

Direkt från SAOL 11 upplagan:
sinist|er (-ist'-) -ert -ra adj.
olycksbådande; dyster; kuslig
Betydelsen ondskefull har kommit och gått i svenskan men är definitivt inte oanvänd.
Citera
2009-12-13, 21:46
Medlem
Citat:
Äsch torden, sinister är inte så hemskt här på flashback faktiskt. Ordet kombinerar både ondskefullt och vänster, något av ett kinderägg på fb skulle man kunna säga

Jo, jag såg klippet. Läste även vidare kommentarer om "fuel dumps". Någon ifrågasatte om det verkligen var nödsituationer, för man använder väl ändå inte flygfotogen som allmän ballast? Själv har jag ingen aning faktiskt.

Haha, jag tror jag ska börja använda ordet med den betydelsen. Jag kan få användning för det och jag spar dessutom tangenttryckningar.

Ett plan kan inte landa med lika mycket vikt som det lyfte, man designar inte landningsställ för det helt enkelt. I normalfallet används ju flygfotogenet upp under flygningen men vid en nödsituation är det ju kvar och man kan ju varken dumpa passagerare eller frakt, så tyvärr får man fälla bränslet. Man kan ju undra hur miljön mår när man dumpar ut 100 ton flygfotogen i luften.

Kolla t.ex. skillnaden på MTOW och MLW för en Boeing 747-400
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airliners_by_Maximum_Takeoff_Weight
Citera
2009-12-13, 21:46
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Fast de flygplanen är ju rätt välkända. Flygplansnummrena finns ju tom på Wikipedia (jag har även sett samma nummer på 60 minutes har jag för mig)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rendition_aircraft

Visst kan andra ge tillstånd, men planet syns fortfarande på radar.

Bara för referens, tror du på Climategate? Om vi nu har global uppvärmning, vore det inte då en bra sak att försöka sänka temperaturen? Jag förstår inte varför man skulle behöva hålla tyst om en sådan sak. Det skulle ju vara hur bra som helst sett ur klimatdårarnas perspektiv? Eller?
Jo, men min poäng var att det trots den information som finns ändå inte går att säga vad ett specifikt flygplan sysslar med.

Hur är det med radarn då? Jag har fått för mig att civil flygplatsradar bara registrerar plan med påslagna transpondrar. Jag kan ha helt fel, och ser i så fall fram emot att bli rättad.

Climategate var det jag konkret tänkte på när jag skrev om att sänka temperaturen. De som påstår sig veta säger ju nämligen att det är solen som påverkar den globala temperaturen just nu, och om det stämmer ter det sig logiskt att sänka den med att reflektera bort just solljuset.
Citera
2009-12-13, 21:47
Medlem
Citat:
Men för att jämföra med CIA:s flygplan som transporterar fångar runtom mellan olika tortyrläger världen runt så går det att ställa samma frågor som du gör, utan att komma fram till vad de egentligen gör eller hör hemma.
Förvisso brukar drivna journalister ganska snabbt kunna fastställa om ett flygplan ägs och flygs av den amerikanska underättelsetjänsten. Så skedde även med kärran som flög folk från sverige till egyptien.

Citat:
Jag tror att tillstånd för flygningar kan ges från högre ort än flygledartornet, och att flygledarna i sådana fall inte ges någon information om vad planen sysslar med. Jag säger inte att det är så, men jag tror definitivt att regelverket är mer flexibelt än vad du medger.
En flygning kan påbörjas lite vart som helst ifrån, speciellt om man flyger VRF. Men ska man flyga IFR så är det bara att anmäla in flight plan till ett FCC och be om clearence.

Regelverket är allt annat än flexibelt, vilket du själv kan läsa in dig på.
Citera
2009-12-13, 21:50
Medlem
Citat:
Sinister är ett fullt användbart ord även i svenskan.

Direkt från SAOL 11 upplagan:
sinist|er (-ist'-) -ert -ra adj.
olycksbådande; dyster; kuslig
Betydelsen ondskefull har kommit och gått i svenskan men är definitivt inte oanvänd.

Se där, jag får inte en vettig träff i google med det.
Kul, då har man lärt sig något nytt idag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in