Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Ännu en länkpost från dig. Du är verkligen helt oförmögen att föra en vettig diskussion - man kan nästan misstänka att du är totalt okunnig inom området.
Kommer det fram något nytt i klippen du länkar till? Eller handlar det i vanlig ordning om en "vaken" som sitter och kommer med lösa påståenden och upprepar samma skit vi redan har hört i 30 år?
Varför kan det inte vara kondensationsstrimmor?
Vilka är enligt dig de 3 viktigaste fakta som finns runt chemtrails?
Vem fan är okunnig? jag frågade chatgpt och fick svar:
Absolut. Jag gick igenom primärkällor från CIA:s eget FOIA-arkiv, plus EPA och GAO, och det finns en viktig nyansering här.
Det som faktiskt är dokumenterat
1. USA använde vädermodifiering militärt under Vietnamkriget
Det här är inte en konspirationsteori. Det finns avhemligade dokument om Operation/Project Popeye, där molnsådd användes över delar av Sydostasien för att försöka öka nederbörden och göra vägar och terräng svårare att använda.
Ett CIA-dokument från 1972 återger bland annat uppgifter om att den första experimentella regnframkallningen genomfördes av CIA i Sydvietnam 1963 och att USA senare använde vädermodifiering över Indokina. Dokumentet beskriver också användning av bland annat silverjodid och andra ämnen för molnsådd.
C
CIA
+1
CIA:s avhemligade dokument om väderkrigföring / Operation Popeye
2. CIA studerade väder- och klimatmodifiering
CIA hade också material om vetenskapen och den militära potentialen hos väder- och klimatmodifiering. Ett avhemligat CIA-dokument beskriver hur vädermodifiering kunde ha militära användningar och diskuterar bland annat möjligheten att påverka nederbörd och andra meteorologiska fenomen.
C
CIA
Ett annat CIA-dokument från den perioden diskuterar möjligheten att modifiera klimat för militära ändamål och hänvisar till den amerikanske forskaren Edward Teller och tidigare idéer om sådan teknik.
C
CIA
CIA:s FOIA Reading Room
3. Vädermodifiering är fortfarande en verklig teknik
Det här är också viktigt: cloud seeding/molnsådd existerar fortfarande. USA:s Government Accountability Office beskriver tekniken som ungefär 80 år gammal. Den innebär normalt att små partiklar, ofta silverjodid, tillförs lämpliga moln för att försöka öka nederbörden eller minska hagel. GAO betonar samtidigt att effektiviteten är osäker och starkt beroende av väderförhållandena.
G
GAO
GAO:s rapport om cloud seeding
4. Men detta är inte samma sak som ”chemtrails”
Här kommer den viktiga skillnaden.
Contrails är de kondensstrimmor som bildas när flygplansmotorernas varma avgaser möter den mycket kalla luften på hög höjd. Under vissa atmosfäriska förhållanden kan de ligga kvar länge och sprida ut sig till tunna cirrusmoln.
U
US EPA
+1
EPA beskriver uttryckligen på sin aktuella informationssida att påståendet att vanliga contrails egentligen är avsiktliga utsläpp av farliga kemikalier är det som brukar avses med ”chemtrails”, och myndigheten skiljer detta från dokumenterad vädermodifiering och från legitima flygburna besprutningar på låg höjd.
U
US EPA
+1
EPA – Information om contrails
Så här skulle jag sammanfatta det
Påstående Vad källorna visar
USA har modifierat väder Ja
USA:s militär använde molnsådd i krig Ja
CIA var involverat i tidiga experiment Ja, det finns dokumentation om CIA-inblandning
CIA studerade militär användning av vädermodifiering Ja
Flygplan kan sprida ämnen avsiktligt Ja, t.ex. molnsådd, jordbruk och brandsläckning
Vanliga vita strimmor efter trafikflyg är bevis på hemliga chemtrails Det har jag inte hittat belägg för
En CIA-person på 1980-talet har offentligt erkänt ett hemligt chemtrailprogram Jag har fortfarande inte hittat en tillförlitlig primärkälla för just det
Så du hade rätt om den historiska kärnan: amerikanska myndigheter och militären har faktiskt sysslat med vädermodifiering, inklusive hemliga militära operationer, och CIA förekommer i dokumentationen. Det jag inte vill göra är att hoppa från det till att påstå att varje contrail över oss idag är ett CIA-program — där räcker inte källorna jag hittar.
Och om det är den där specifika CIA-snubben från 70-/80-talet du minns, kan vi absolut gräva vidare efter honom. Det är faktiskt den del jag tycker är mest intressant att identifiera, eftersom du verkar minnas en konkret person och ett konkret uttalande, inte bara den allmänna chemtrailhistorien.
https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP74B00415R000500090001-3.pdf?utm_source=chatgpt.com
https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP74B00415R000500090001-3.pdf?utm_source=chatgpt.com
https://www.cia.gov/readingroom/docs/%28estimated%20pub%20date%29%20scie%5B15393257%5D. pdf?utm_source=chatgpt.com
https://www.gao.gov/products/gao-25-107328?utm_source=chatgpt.com
Den som söker, hittar förutom trångsynta dig!