2011-11-18, 19:27
Medlem
Hej. Har på senaste upplevt ganska mycket ångest, som jag inte vet vad det beror på samt nu den senaste veckan overklighetskänslor, konstant.
Får väl tillägga att mina ångestkänslor har börjat avta, fick ändå ångestdämpande medicin av min läkare idag. Biverkningar ska vara trötthet så väntar tills lite senare ikväll för att testa dom

Kortfattat så känns det som jag observerar allt, jag kan agera normalt och vara helt normal "ytligt" men inombords är det grymt obehagligt och det är som jag ser på en film i mina ögon, typ, haha.

Läst på en hel del om det, och hoppas att det ska gå över snarast. Vissa har ju haft det i flera, FLERA år, hoppas dock inte jag kommer ha det.

Skulle dock tycka det hade varit kul om folk kan dela med sig av sina erfarenheter med detta, kanske kan underlätta min väg till "tillfrisknande".

Ge också gärna råd och tips på hur man kan bli av med den tidigare och/eller leva med den lättare.

Tack på förhand <3

PS: Ber om ursäkt om det redan finns denna sortens tråd, letat lite men inte hittat någon. (Finns en hel del trådar där dom frågar vad det är, men inte någon "dela med sig" tråd) =)
Citera
2011-11-18, 19:45
Medlem
Snuskalass avatar
Citat:
Derealisation [...] Detta är vanliga symtom som någon gång drabbar 74 % av befolkningen
- Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation)

Väl medveten källan i fråga, men tror ändå att det är rätt vanligt vid kortare tillfällen. Hur länge har du varit såhär?

Själv kan jag säga att jag har upplevt någonting liknande, rökte cannabis för ett par år sedan och upplevde en "snedtripp". Kommer starkt ihåg hur jag några dagar efter upplevde allt som overkligt - som om jag var fast i en dröm, ångest på hög nivå alltså.
Citera
2011-11-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskalas
- Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation)

Väl medveten källan i fråga, men tror ändå att det är rätt vanligt vid kortare tillfällen. Hur länge har du varit såhär?

Själv kan jag säga att jag har upplevt någonting liknande, rökte cannabis för ett par år sedan och upplevde en "snedtripp". Kommer starkt ihåg hur jag några dagar efter upplevde allt som overkligt - som om jag var fast i en dröm, ångest på hög nivå alltså.

I lite över en vecka. Så inget extremt, men obehagligt och oroar mig om att jag kommer ha detta en längre tid, vilket bidrar lite till ångesten.

Som sagt, ångesten är inte lika farlig som tidigare.

Tror även jag kan lida av lite hypokondri, med tanke på att jag upplever en hel del läskiga symptomer såsom bröstsmärtor, muskelspänningar och ont i vissa delar av huvudet från tid till tid. Varit hos läkaren och dom har inte hittat något. Kan ju också bara bero på ångesten
Citera
2011-11-18, 19:51
Medlem
While im at it, någon som käkar atarax? Isåfall, hur bra funkade det för er?
Citera
2011-11-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pnojj
While im at it, någon som käkar atarax? Isåfall, hur bra funkade det för er?

1. jag upplever grova overklighetskänslor till och från. men nu har jag inte haft en "episod" på länge sen jag började med antipsykotisk medicin igen.

2. jag har ätit atarax. bara skit, jävla sockerpiller. man blir lite sömnig om man slänger i sig en karta, men inte ens så man somnar. helt värdelöst.
Citera
2011-11-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
1. jag upplever grova overklighetskänslor till och från. men nu har jag inte haft en "episod" på länge sen jag började med antipsykotisk medicin igen.

2. jag har ätit atarax. bara skit, jävla sockerpiller. man blir lite sömnig om man slänger i sig en karta, men inte ens så man somnar. helt värdelöst.

Haha jahopp, låter mindre lockande. Men har googlat runt på det och det verkar grymt stora skillnader hos vissa, vissa känner ingen effekt alls och vissa mår MYCKET bättre och slocknar efter 50mg~

Får se hur de blir för mig, ska ta 25-50mg 3 gånger per dag max.
Citera
2011-11-19, 21:13
Medlem
Inte mycket svar här inte. Antar att jag får ta i tu med problemet själv på egen hand, tack ändå.
Citera
2011-11-19, 21:17
Medlem
Citat:
Inte mycket svar här inte. Antar att jag får ta i tu med problemet själv på egen hand, tack ändå.

om det var erfarenheter du ville höra så har jag mångårig erfarenhet av derelisation/overklighetskänslor. har det så till den grad att jag tex kan se en stol och inte veta om bara jag ser stolen eller inte. prova gå till en läkare och få antipsykotisk medicin, det brukar kunna hjälpa overklighetskänslor. har gjort för mig iallafall.
Citera
2011-11-20, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
om det var erfarenheter du ville höra så har jag mångårig erfarenhet av derelisation/overklighetskänslor. har det så till den grad att jag tex kan se en stol och inte veta om bara jag ser stolen eller inte. prova gå till en läkare och få antipsykotisk medicin, det brukar kunna hjälpa overklighetskänslor. har gjort för mig iallafall.

Mjo det var väl erfarenheter och tips/råd jag var ute efter, samt lite bekräftelse att detta är hyffsat normalt som jag hört.

Har fått Atarax som sagt, hjälper dock inte jätte mycket haha. Blir lite små trött av det och dämpat ångesten lite, men overklighetskänslorna blir typ bara värre... och det är som jag hellre blir av med.
Citera
2011-11-20, 05:05
Medlem
SuckMyNuttzs avatar
Jag har haft det så där i 3 år nu lite drygt, 24/7, rätt intensivt till och från, ibland slår det till utav helvete, snacka om ångest, fyfan.
Har inte sökt hjälp än även fast jag borde ha gjort det tidigare, så dum som man är...
Började med ett flertal snedtändningar på cb innan det började, slutade röka direkt efter det..
Citera
2011-11-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuckMyNuttz
Jag har haft det så där i 3 år nu lite drygt, 24/7, rätt intensivt till och från, ibland slår det till utav helvete, snacka om ångest, fyfan.
Har inte sökt hjälp än även fast jag borde ha gjort det tidigare, så dum som man är...
Började med ett flertal snedtändningar på cb innan det började, slutade röka direkt efter det..

Fyfan. Nog tanken av att man aldrig kommer bli av med det som är värst, att man kanske kommer ha denna känslan livet ut som skrämmer mig något fruktansvärt.
Citera
2011-11-20, 16:48
Medlem
Hexagonics avatar
Citat:
Fyfan. Nog tanken av att man aldrig kommer bli av med det som är värst, att man kanske kommer ha denna känslan livet ut som skrämmer mig något fruktansvärt.

Jag tror inte du behöver oroa dig för det!
Jag får ofta overklighetskänslor tillsammans med ångest. Oftast när ångesten trappar uppåt och är på väg mot panik. Men jag kan även få dom tidigare, trots att ångesten är ganska dämpad.
När väl ångesten är borta så är dom där känslorna också borta!
Jag har varit helt fri från både ångest och dom där känslorna i flera år! Nu har jag ett litet "återfall" men det har med all sannolikhet med justeringar i medicineringen att göra.

Har du använt några droger? I så fall kan dom vara roten till det du upplever. Var ärlig med din läkare och lägg korten på bordet i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in