2011-11-19, 16:39
Medlem
christerys avatar
Stekt inlagd ... sill eller strömming eller vadsomhelst ... är alltså saftigare, mer smakrik?
Vad gör den bättre?, jag har aldrig råkat ut för fenomemnet trots otaliga köpes (bjud då förstås ) och hemlagade julabord.

Kan tänka mig att man driver ut vatten som sedan ersätts av smakerna från inläggningen. Men då ska den vara spot on. Annars går det åt pipsvängen eller? Går den att köpa i norrbotten? Måste ju testa innan jag provar nåt själv, så jag kan jämföra. Har aldrig sett den i fiskhyllan i alla fall. Eller är det nåt special som bara görs hemma?

Jag blir lite nyfiken, fisk är ju så gott. Och billigt att leka med.
Citera
2011-11-21, 21:55
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Ovanligt sa du. 1-2-3 lag plus wasabi.
Citera
2011-11-22, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Ovanligt sa du. 1-2-3 lag plus wasabi.

Jävlar. Wasabi är gott mos! Fördelen är ju att jag helt klart får all sill för mig själv . Ingen som är speciellt förtjust i stark mat i släkten.

Nu till en helt annan fråga. Jag har några vegetarianer i familjen också, så jag funderar på att köpa en bit omarinerad tofu och "lägga in" på samma sätt som sillen. Tror ni det fungerar? Vegetarisk tofu- sill.

Har tyckt mig läsa att man ska frysa in tofun över en natt, sedan tina den - då kan man pressa ut vattnet ur den och den suger sedan åt sig smaker och vätska mycket bättre... men tror ni att tofun suger åt sig det sura i lagen om jag lägger in den, eller tror ni att den tar upp de goda smakerna som sillen gör?
Citera
2011-11-22, 10:00
Medlem
bigglezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klutsch
Nu till en helt annan fråga. Jag har några vegetarianer i familjen också, så jag funderar på att köpa en bit omarinerad tofu och "lägga in" på samma sätt som sillen. Tror ni det fungerar? Vegetarisk tofu- sill.

Har tyckt mig läsa att man ska frysa in tofun över en natt, sedan tina den - då kan man pressa ut vattnet ur den och den suger sedan åt sig smaker och vätska mycket bättre... men tror ni att tofun suger åt sig det sura i lagen om jag lägger in den, eller tror ni att den tar upp de goda smakerna som sillen gör?

Jag har tillrett veganskt julbord vid ett tillfälle, och skulle rekommendera aubergine. Skala, dela i lagom bitar och koka i välsaltat vatten tills den är lite lagom sillslemmig. Häll av vattnet och låt den svalna något innan du häller på lagen.

Kan alltid passa på att tipsa om lutlök samtidigt, perfekt istället för lutfisk! Purjo i stora bitar kokas i saltvatten och serveras med päror och senapssås. Mums!
Citera
2011-11-22, 12:18
Medlem
Zvis avatar
Sill, ättika och salt. Mums!
Citera
2011-11-22, 17:31
Medlem
Luffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klutsch
Jag tänkte att även jag som ung studerande skulle bidra med någonting till morsans dignande julbord och att det skulle vara kul att ta med sig en burk egeninlagd sill. När jag googlar så hittar jag mest de "vanliga" smakerna (citron, lök, vitlök osv) men skulle nu vilja ha tips och recept på lite mer ovanliga smaker.

Vad är ditt favoritrecept på inlagd sill, och hur lyder det? Ju mer ovanligt, desto bättre!

Vill du ha ovanliga smaker, testa Tandorisill. Godare än det låter. Se http://www.expressen.se/mat/recept/julmat/1.493624/tandoorisill
Citera
2011-11-22, 17:36
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarn
Vill du ha ovanliga smaker, testa Tandorisill. Godare än det låter. Se http://www.expressen.se/mat/recept/julmat/1.493624/tandoorisill

Det måste testas!
Citera
2011-11-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigglez
Jag har tillrett veganskt julbord vid ett tillfälle, och skulle rekommendera aubergine. Skala, dela i lagom bitar och koka i välsaltat vatten tills den är lite lagom sillslemmig. Häll av vattnet och låt den svalna något innan du häller på lagen.

Kan alltid passa på att tipsa om lutlök samtidigt, perfekt istället för lutfisk! Purjo i stora bitar kokas i saltvatten och serveras med päror och senapssås. Mums!

Tack som fan! Hur många minuter ska auberginen kokas ungefär?
Citera
2011-11-22, 23:29
Medlem
Bedragens avatar
Stekt inlagd sill förvirrar mig en smula.

Är det inlagd sill man panerar och steker för att sen lägga in igen eller är det färsk sill man panerar, steker och sen lägger in?

Ursäkta för den dumma frågan men det skulle kännas rätt så tråkigt att göra tokfel bara för att man inte frågade först.

För att vara extra tydlig så kan jag spalta upp precis hur jag TROR det ska vara så får ni gärna säga om eller vart jag gör fel.
  • Jag köper färska sillfiléer som jag skär i önskad storlek (klassisk sillstorlek)
  • Panerar den enkelt med ströbröd o salt.
  • Steker den i smör tills den är färdig.
  • Låter den svalna (här är jag osäker om det ska vara varm fisk eller kall fisk när jag slår på lagen).
  • Lägger den i ett fat med höga kanter varvat med rödlök och ev lite slantad morot.
  • Slår på 1-2-3 lag så att det täcker (en del ättika, två delar socker och tre delar vatten).
  • Täcker den med plastfilm eller lock.
  • In i kylen ett eller fler dygn.
  • Smakar av den med en nubbe.
Citera
2011-11-23, 00:33
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Stekt inlagd sill förvirrar mig en smula.

Är det inlagd sill man panerar och steker för att sen lägga in igen eller är det färsk sill man panerar, steker och sen lägger in?

Ursäkta för den dumma frågan men det skulle kännas rätt så tråkigt att göra tokfel bara för att man inte frågade först.

För att vara extra tydlig så kan jag spalta upp precis hur jag TROR det ska vara så får ni gärna säga om eller vart jag gör fel.
  • Jag köper färska sillfiléer som jag skär i önskad storlek (klassisk sillstorlek)
  • Panerar den enkelt med ströbröd o salt.
  • Steker den i smör tills den är färdig.
  • Låter den svalna (här är jag osäker om det ska vara varm fisk eller kall fisk när jag slår på lagen).
  • Lägger den i ett fat med höga kanter varvat med rödlök och ev lite slantad morot.
  • Slår på 1-2-3 lag så att det täcker (en del ättika, två delar socker och tre delar vatten).
  • Täcker den med plastfilm eller lock.
  • In i kylen ett eller fler dygn.
  • Smakar av den med en nubbe.

Det är färsk strömming som man steker och sedan lägger in. Lämpligen gör man en extra stor sats och äter stekt strömming med potatismos och lägger in det som blir över. Det blir inte mycket godare än så.

Ett recept i mängden: Stekt inlagd strömming Bilden visar hur strömmingsflundran ser ut.
Citera
2016-12-12, 03:03
Medlem
JerryCottons avatar
Dags att återuppliva denna tråd!

Vilken sill är er favorit och hur lägger ni in den?

Jag har tappat bort det godaste sillreceptet jag någonsin hittat! Hann bara lägga in en gång.
Handlade om en citronsill med purjolök, resten av ingredienserna har fallit i i glömska!

Receptet hittades i en fisketidning, vilken av dem kommer jag inte ihåg.
Alla som åt av sillen sa att det var den godaste de någonsin ätit!
Den var riktigt, riktigt god. Någon som kan hjälpa mig på traven och vet vilken recept jag pratar om?

Två frågor i ett. Lite som ett Kinderägg!
Citera
2016-12-12, 22:45
Medlem
Har inte en aning.
Personligen har jag Brantevikssill som en av mina favoriter.I den ingår citronpeppar och lite purjo också.Söt och god.

Inlagd strömming är också för jäkla gott..måste köpa ett par byttor nu till julbordet.Kosterfiskarens variant är den jag tycker är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in