2011-11-18, 04:53
Medlem
stipkovics avatar
Har länge funderat på hur en stealth portabel cannabisodling kan se ut, och har kommit fram till att högtalare kan funka. För att få en optimal odling är det bäst att konstruera högtalarna själv.

För att få en överblick över hur det kan se ut har jag gjort en 3D-modell i google sketchup. Vet inte hur/var jag laddar upp modellen men här är några bilder.

Det är tänkt att det ska vara två högtalare, en till blom (den på bilderna) och en till mammor/vegg. Den med mammor/vegg kommer se ungefär likadan ut som den till blom (som e på bilderna) förutom att den kommer att vara uppdelad i två våningar, en hög nedre våning till mammorna och en låg övervåning till kloner/vegg.

Material som används till själva chassi-konstruktionen är MDF 19mm (byggmax), och "reglarna" är läst 45*20 (byggmax)

Bakplattan som inte finns med på bilderna kommer helt enkelt bestå även den av en MDF-skiva, och fästas med något enkelt (förslag mottas gärna) som till exempel skruvar med vingmuttrar.

Högtalarelement kan man ju ta vad som helst men i modellen har jag anpassat den efter de billigaste på ljudia.se;
bas: MGR A1708 (110kr)
horndiskant: MGR DTH-1 (218kr)
mellanregister: MGR A-4805 (98kr)

Vid luftintaget längst ner på framsidan är det tänkt att det ska ligga några lager fläktfiltermatta (finns på jula)

Högst upp på baksidan ska det sitta två 120mm 12V datorfläktar. Dessa kanske kan köras på lägre spänning för att göra systemet mer stealth. Bakom dessa i hålet i mitten ska ett runt kolfilter modell köksfläkt (clas ohlsson) sitta (120mm).

Lysrören är vanliga 895mm T8 och det finns av märket OSRAM som är specifikt framtagna som växtbelysning.

Längst ner på baksidan sitter reaktorerna till lysrören. Kanske kan täckas över med ett tygstycker eller sån där filtermatta? Synpunkter på värme-bildningen i där? Det är ju trots allt "öppet" om man bara täcker över det med tygstycke/filtermatta, men reaktorerna ligger på 30W styck så det blir ju ändå 180W.

I taket tänkte jag hänga en reflektor med en LE lampa i, kanske en 125W om det får plats och värmeutveckligen inte blir för hög.

Bästa sättet att odla stealth är i ett fast odlingsmedium, så det blir cocos eller jord.

Kom med synpunkter och förbättringar!
Jag tycker ritningen är klockren och delar gärna med mig av sketchen om någon är intresserad/kan förklara hur jag laddar upp den.

Vad tror ni om värmeutvecklingen och ventilationen? Kan man ha en 125W LE hängandes i taket utan att det blir för mycket? Eller bör man ha ett 90W LED UFO istället kanske?

Behövs det aktiv ventilation till reaktorerna? De sitter ju lite när varandra. Först tänkte jag sätta dem på insidan av fronten, mellan högtalarelementen, men sen tänkte jag att det är bättre att ha dom mer externt för att minska värmeutvecklingen i lådan.

EDIT:
Fick inte med måtten:
höjd: 1239mm
bredd: 295mm
djup: 414mm
Har räknat ut att det behövs tre MDF-plattor (byggmax) (drygt 300kr) för bägge högtalarna
Senast redigerad av stipkovic 2011-11-18 kl. 04:59.
Citera
2011-11-18, 11:08
Medlem
stipkovics avatar
Ingen pallar läsa/är intresserad verkar det som efter 200 visningar...
Hur som helst verkar det inte som att en 125W LE får plats i taket, så det får nog bli ett 50W LED UFO från ebay.
Citera
2011-11-18, 11:17
Medlem
ishqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stipkovic
Ingen pallar läsa/är intresserad verkar det som efter 200 visningar...
Hur som helst verkar det inte som att en 125W LE får plats i taket, så det får nog bli ett 50W LED UFO från ebay.

Hinner ej att läsa då jag har bråttom men det ser bra ut tkr jag.

Annars finns det LED Ufo här också: http://www.professionalgrow.se/sv/led-lampa-50w?XBLG17746=28036303e4f8155f43788f82deb8b53d
Citera
2011-11-18, 11:21
Medlem
stipkovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ishq
Hinner ej att läsa då jag har bråttom men det ser bra ut tkr jag.

Annars finns det LED Ufo här också: http://www.professionalgrow.se/sv/le...788f82deb8b53d
Kul att du gillar det. Håller på att sketcha vegg/mammor lådan nu =)
Angående UFO:t så är det så pass mkt billigare att beställa av chipparna på ebay att det inte lönar sig att betala 3-dubbelt för lite bättre våglängder tror jag.
Citera
2011-11-18, 15:47
Medlem
stipkovics avatar
Är klar med vegg/blom sketchen också nu.
Den största frågan är:
Hur mycket värme producerar 5 reaktorer (ballaster) som sammanlagt blir 180W?
Om det inte är värre än en hps ballast på 400W så e de ju lungt. Det ända som kan vara problem är att de sitter för nära varandra eller att värmen sprids in i boxen. Vad tror FB?
Citera
2011-11-18, 17:09
Medlem
stipkovics avatar
Uppdatering: video
Animering som visar konstruktionen.
Citera
2011-11-19, 00:34
Medlem
ishqs avatar
Tror det kan bli värmt med en 125w LE i det lilla utrymmet men ej 100% på det. LED låter som bättre alternativ men jag skulle inte köpa en chippat modell hört att dom ska suga.

Sen undrar jag hur du gör ritningarna så fint, vad är det för program du använder dig av?

Konstigt f.ö. att ingen skriver i din tråd
Citera
2011-11-19, 00:58
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Tror det kan bli värmt med en 125w LE i det lilla utrymmet men ej 100% på det. LED låter som bättre alternativ men jag skulle inte köpa en chippat modell hört att dom ska suga.

Sen undrar jag hur du gör ritningarna så fint, vad är det för program du använder dig av?

Du har helt rätt men det beror mycket på hur temperaturen är utanför också. Att köra en 125w LE i en högtalare som står i ett rumstempererat rum innebär att temperaturen i högtalaren kommer ligga över 30 grader om man har god ventilation inuti. Heta sommardagar lär det vara omöjligt att hålla temperaturen under 35 grader och då växer plantan inte en millimeter.
Citera
2011-11-19, 14:25
Medlem
stipkovics avatar
Citat:

Har också hört/läst det med LEDsen, + att de är svindyra i kr/Watt (den ger säkert bättre PAR-värde/W än en LE men tror ändå inte det lönar sig)

Modellerna är gjorde i google sketchup, mycket enkelt och lättanvänt, detta är mitt första 3D-projekt och jag behövde inte läsa nån tutorial eller nånting.

Jag har tänkt vidare på det här med belysningen ur både ekonomisk och ventilations (stelth) synpunkt, och kommit fram till att det billigaste/enklaste är att helt enkelt hänga in ett flertal 15W LE 2700K e27 från biltema (3 * 15W för 49,90 -> 1,1kr/W). Då blir det enklare att veta hur mycket belysning som behövs, får plats och kan ventileras, genom att hänga in 3st åt gången. Låt oss säga att man börjar med 6st i en låda, det blir 90W. Ligger temperaturen på säg < 25C kan man ju hänga in 3st till och se, osv.

Tillägg:
här (video) ser kontruktionen ut som det är nu, utan belysning.
Senast redigerad av stipkovic 2011-11-19 kl. 14:55.
Citera
2011-11-19, 20:39
Medlem
ishqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stipkovic
Har också hört/läst det med LEDsen, + att de är svindyra i kr/Watt (den ger säkert bättre PAR-värde/W än en LE men tror ändå inte det lönar sig)

Modellerna är gjorde i google sketchup, mycket enkelt och lättanvänt, detta är mitt första 3D-projekt och jag behövde inte läsa nån tutorial eller nånting.

Jag har tänkt vidare på det här med belysningen ur både ekonomisk och ventilations (stelth) synpunkt, och kommit fram till att det billigaste/enklaste är att helt enkelt hänga in ett flertal 15W LE 2700K e27 från biltema (3 * 15W för 49,90 -> 1,1kr/W). Då blir det enklare att veta hur mycket belysning som behövs, får plats och kan ventileras, genom att hänga in 3st åt gången. Låt oss säga att man börjar med 6st i en låda, det blir 90W. Ligger temperaturen på säg < 25C kan man ju hänga in 3st till och se, osv.

Tillägg:
här (video) ser kontruktionen ut som det är nu, utan belysning.

Tack ska använda det nästa gång!
Ja det är iallafall ett billigare alternativ. Sen kan man alltid uppgradera till nästa odling om du vill.
Citera
2011-11-19, 20:51
Medlem
någon som kan räkna ut eller ge en kvalificerad gissning på innerdiameter och ytterdiameter (med innerdiameter menar jag diameter på det som kan gå in ) på det här kolfiltret.
Senast redigerad av zikac 2011-11-19 kl. 21:01.
Citera
2011-11-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zikac
någon som kan räkna ut eller ge en kvalificerad gissning på innerdiameter och ytterdiameter (med innerdiameter menar jag diameter på det som kan gå in ) på det här kolfiltret.
EDIT: Undrar även om en 120mm datorfläkt kan dra luft genom den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in