Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-17, 22:59
Medlem
Jag har en hel bunke med illustrator-filer där jag vill byta ut ett antal specifika färger och typsnitt mot andra specifika dito. Ett alternativ är att öppna alla fyrahundra filerna och manuellt byta färg för färg och bokstav för bokstav.

ELLER så tänkte jag att det måste gå att göra ett script som automatiserar detta. Scriptet ska:

1) Öppna filen
2) Byta ut typsnitt A mot typsnitt B
3) Byta ut alla objekt med fyllningsfärg X mot fyllningsfärg Y
4) Byta ut alla objekt med linjefärg Z mot linjefärg W
5) Spara filen som...

Problemet är bara att jag är helt rudis på att göra script och alltså inte klarar av det.

Någon som har tips?

---------------

Nästa problem: Jag behöver göra ett script som tvättar text på en InDesign-sida, typ byter ut alla "-" mot "–" och alla dubbla mellanslag mot enkla mellanslag och liknande.

Hjälp?
Citera
2011-11-17, 23:07
Medlem
systems avatar
Indesign: använd sök och ersätt istället för skript.
Citera
2011-11-18, 07:05
Moderator
Rassas avatar
Kan man inte spela in manus? Har för mig att det går i Photoshop, kanske även i Illustrator och Indesign. Man öppnar en fil, startar manusinspelning och gör alla justeringar med filen. Sen sparar man manuset och kan köra det på resten av filerna.
Citera
2011-11-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Indesign: använd sök och ersätt istället för skript.

Nej, inte om du har 30-40 olika standardfel som du vet brukar förekomma och som du vill ha bort.
Citera
2011-11-22, 22:15
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annors
Nej, inte om du har 30-40 olika standardfel som du vet brukar förekomma och som du vill ha bort.
I Fönster > Verktyg > Skript har du en start om du vill sätta dig in i AppleScript eller JavaScript.
Där finns en del färdigt, en del beskrivningar och – inte minst – en hel del att klia sig i huvudet för.
Citera
2011-11-22, 22:49
Medlem
ei96byods avatar
Eller om du är beredd att betala för en plugin så är denna helt suverän:
http://www.automatication.com/index.php?id=12

Detta är en funktion som många frågat efter, så jag misstänker att den ligger i önskelistan hos Adobe redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in