Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-17, 21:05
  #1
Medlem
Quoters avatar
En livsmedelshandlares föräldrar utsattes sommaren 1994 för ett år som slutade med att fadern avled efter misshandel. Detta var upprinnelsen till vad som kom att resultera i ett olöst dödsfall, när sonen till mannen som avled gjorde slag i saken och själv "fixade" gärningsmannen.

5 medlemmar från ett gäng (Fittja boys) erhöll det "hedersvärda" uppdraget att söka upp den som låg bakom rånet och på något sätt vedergälla gärningen. Gänget hittade en 35-årig man som de kom fram till var skyldig. Vad som senare hände i detalj är något oklart, men teorin var att mannen fördes till en lägenhet. (Vems lägenhet det var framgår inte.) Där ska han ha misshandlats till döds. Där bands han av killarna och på något sätt miste han livet. Kroppen stoppades i en plastsäck och dumpades någonstans i skogen öster om Norrtälje. När kroppen hittades (framgår inte heller) var den starkt förruttnad. Den var i så dåligt skick att rättsläkaren inte kunde uttala sig om dödsorsak.

Åklagaren tyckte att så pass mycket talade för att "dödsligan" uppsåtligt haft ihjäl honom att killarna åtalades för mord.

21 mars 1996 meddelade Huddinge tingsrätt sin dom. Ingen fälldes för mord. Eftersom ingen dödsorsak fastställts så går det inte att säga att han utsatts för uppsåtligt dödande. Att han skulle ha avlidit för egen maskin är dock uteslutet, det måste vara gänget som på något sätt orsakat dödsfallet. Alltså; vållande till annans död. Det blev ett antal års fängelse för många inblandade.

Som brukligt så överklagades fallet till hovrätten.

I huvudsak resonerade hovrätten på samma sätt som tingsrätten, ingen kan fällas för mord eftersom det inte kan bevisas att det rör sig om ett uppsåtligt dödande. Ingen kan heller fällas för att ha vållat mannens död, ansåg man. Sammantaget blev det ett antal års fängelsestraff som dömdes ut, ungefär så här:

Uppdragsgivaren var skyldig till medhjälp till olaga frihetsberövande och olaga tvång, grovt brott. 5 års fängelse i tingsrätten men hovrätten sänkte till 3 år bakom lås och bom och ändrade rubriceringen till medhjälp till olaga frihetsberövande. Man kan tycka att han borde blivit dömd för anstiftan men antagligen har han varit så pass involverad i 35-åringens öde att han skulle anses som delaktig, till en viss grad.

Ledaren i gänget var också skyldig till olaga frihetsberövande och olaga tvång, grovt brott. 7 års fängelse i tingsrätten men hovrätten sänkte till 5 år.

Förutom huvudfiguren i gänget så blev även 3 andra från gänget dömda för brott mot griftefrid då de gömt kroppen någonstans i skogen. Det är lite oklart, men ett antal personer fick fängelsestraff mellan 2 och 4 år, okänt för vad. Alla i dussinet som åtalades fick sänkta straff utom en stackare.

-

Det är som Linda Chen-fallet (och flera andra liknande fall); man vet att offret levde och man vet att offret på något sätt avlidit. Man kan gissa sig till hur händelseförloppet som lett fram till döden sett ut, men det går inte att leda i bevis.

Jag är beredd att erkänna att rubriken på tråden är aningen missledande, de friades ju inte helt, men från alla former av uppsåtligt (och oaktsamt) dödande.

Detta fall har berörts i ett par trådar här på Flashback, men det hade ingen egen tråd vad jag vet - förrän nu.

Någon som kan fylla i de luckor som finns? Som jag skrev i tråden om rånmordet så var det fler än en rånare, vad hände med den eller de övriga? Var 35-åringen som dog den som hade anstiftat rånet? Vad hade de inblandade i gänget att säga i förhör om det som inträffat? Skulle vara intressant att veta om det fanns några tekniska bevis. Det var i alla fall distriktsåklagare Ronnie Jacobsson som hade hand om fallet.

Relaterad tråd som behandlar ursprungsbrottet:
Ett äldre par rånades brutalt sommaren 1994, mannen avled
__________________
Senast redigerad av Quoter 2011-11-17 kl. 21:07.
Citera
2011-11-18, 11:48
  #2
Medlem
Quoters avatar
En hel del ny information har framkommit om detta fall, nu tror jag mig även veta identitet på offret, ni hittar den nedan. Ska ta och sammanställa texten innan jag pytsar ut den i tråden, men det var en av killarna från gänget som visade polisen till fyndplatsen där kroppen hade dumpats, någon gång under första halvåret av 1995. Offret gick för övrigt under smeknamnet "Nail".

Info från Sveriges dödsbok
Citera
2011-11-21, 00:45
  #3
Medlem
Morrissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
En livsmedelshandlares föräldrar.......

Intressant fall, jag har aldrig tidigare hört talas om det. Vem var sonen och hans kompanjoner och var är alla idag? Låg det mer bakom att dom mördade 35-åringen, eller var det enbart pga rånmordet?

Jag förstår att du inte vet mer, just nu, men kanske dyker det upp någon som vet. Så frågorna är inte direkt riktade till dig.

Bra trådstart!
Citera
2011-11-22, 13:28
  #4
Medlem
Herr Lindholms avatar
Men lägg ned! Försökte man inte ens få dom fällda för dråp? Bind någon i hogtie och denne kan få fatala andningsproblem, även om det är under aldrig så bra BDSM-förutsättningar.
Citera
2013-05-21, 10:53
  #5
Medlem
Gabriel Hanna heter jag är äldsta sonen till den 35 åringen som vart misshandlad till döds helt oskyldig. Vill nån veta mer info så får ni gärna kontakta mig...
Citera
2022-09-12, 19:30
  #6
Medlem
Hej, hur kan du vara säker på att din far var oskyldig?
Jag påstår inte på nåt sätt att han var skyldig, jag har ingen aning men är nyfiken på om du har nåt som friar honom?
Och vem mördade i så fall 75-åringen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback