2011-11-17, 18:24
Medlem
Tränar kampsport och fick en hyffsat hård spark igår i på vänster sida av kroppen, ungefär i höjd med de revbenen som sitter längst ner.

Idag har jag lite ont i sidan när jag rör på mig eller hostar.. kan det vara så att mjälten är sprucken och ligger där och läcker ut blod och att jag sakta men säkert förblöder här hemma medans mina barn desperat undrar varför pappa sover?

Hur mycket kraft krävs det för att det ska bli en skada på mjälten? Skulle en mindre skada på mjälten(dvs en liten blödning) kunna orsaka dödsfall? Skulle ni ta er till läkare så snabbt som möjligt eller vänta lite och se vad som händer?

Jag har blivit väldigt rädd för att dö sen jag fick mina barn, kanske har lite med det att göra också
Citera
2011-11-17, 18:27
Avslutad
Hade du krossat mjälten så tror jag du hade mått sämre än så. Kan vara som så att du istället fått spricka i revbenen eller liknande.

Är du orolig ska du självklart kolla upp det. Men njae, att du förblöder just nu tror jag inte på.
Citera
2011-11-17, 18:28
Medlem
usb3s avatar
Har en kompis som fick en krossad mjälte en gång. Det var på en fotbollsmatch som han råkade få ett knä mot magen. Han gick runt och ojjade sig under dagen tills han slutligen åkte ner till sjukhuset. De tog bort mjälten eftersom den var trasig och onödig.

För övrigt tycker jag du ska slå en signal till sjukvårdsupplysningen (1177) och höra vad de tycker. Rapportera sen här vad de tyckte
Citera
2011-11-17, 18:29
Medlem
Antevantes avatar
Jag har haft blödningar (alltså inte sprucken)från mjälten och kan säga att det gör satans ont. Hög feber, enorm törst, svimningskänslor och helt oförmögen att göra något. Mår du så bör du givetvis kolla upp detta.
Hade mjälten varit sprucken hade du nog redan varit avliden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in