2011-11-17, 16:55
Medlem
Jag bara undrar om det som filosof går att tro på Platons Idévärld i en tid efter evolutionsbiologin. Jag menar det är väll ganska självklart att allt inte alltid har funnits. Eller?
Citera
2011-11-17, 17:48
Medlem
Grazpops avatar
Bror på vad du tror om allt :P
Citera
2011-11-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grazpop
Bror på vad du tror om allt :P

Själv är jag ren och skär ateist och förnekar all tanke på design osv. Vilket jag anser att varke tänkande människa också borde göra. Därav följer min undran.
Citera
2011-11-18, 03:26
Medlem
ChristerNs avatar
Det beror på tolkningen av begreppen.

För mig låter det korkat med en värld av ideer.

Men jag skulle tycka Platon vara klok om han menade att "ideevärlden"=mängden av perfekta begrep, som är tidlösa och universella. T.ex. matematiska parallella linjer, Pythagoras sats mm.
(En naturlag kanske alltid funnits, även innan jorden fanns.)

Det beror på vad han menade med ord som "Världen", idee, sinne, verkliga osv.
Jag vet ännu inte säkert vad han menade.
Betydelsen kan ha ändrats under mer än 2000 år, och översättningar kanske inte är perfekta.
Platon kanske inte kände till att tankarna är direkt beroende av nerver mm i hjärnan, kanske han föreställde sig tankar på annat sätt än vi gör?

Platon kan ändå stimulera oss intellektuellt.
Jag kan tolka grottliknelsen, som att Platon tvivlade på vad vi uppfattade via våra sinnen.
(Jmf. Hallucinationer, drömmar eller filmen Matrix). Med "ideevärlden" sökte han kanske nått annat än det vi fick via våra sinnen, nått säkrare, nått absolut sant?) (Jmf Descartes absoluta bevis).

Lite gran från olika filosofer kan vara intellektuellt utvecklande.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-11-18 kl. 03:52. Anledning: rättelse
Citera
2011-11-18, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SonofDostojevskij
Jag bara undrar om det som filosof går att tro på Platons Idévärld i en tid efter evolutionsbiologin. Jag menar det är väll ganska självklart att allt inte alltid har funnits. Eller?
Varför skulle det vara självklart? Triangelns form har ju alltid funnits, liksom människans form o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in