2011-11-17, 14:05
Medlem
Eftersom jag snart fyller 20 har staten postat ett brev där de erbjuder regelbunden tandvård. Ni vet kanske vilket erbjudande jag talar om, det står att kostnaden är 480 kr om året och att jag skulle förbinda mig över 2 år.

Det står dock ingenting om hur många gånger de skulle kalla mig och det står inte vilket service som ingår i detta avtal.

Tycker ni att jag bör acceptera avtalet? Finns det någon här som gjort det och kan berätta om effekterna av beslutet?
Citera
2011-11-17, 14:14
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.I
Eftersom jag snart fyller 20 har staten postat ett brev där de erbjuder regelbunden tandvård. Ni vet kanske vilket erbjudande jag talar om, det står att kostnaden är 480 kr om året och att jag skulle förbinda mig över 2 år.

Det står dock ingenting om hur många gånger de skulle kalla mig och det står inte vilket service som ingår i detta avtal.

Tycker ni att jag bör acceptera avtalet? Finns det någon här som gjort det och kan berätta om effekterna av beslutet?

Det är väl det vanliga frisktandvårdsavtalet? Om det bara kostar 480,- så är det lätt värt det. Du blir väl kallad för undersökning en gång om året som det brukar vara.
Citera
2011-11-17, 15:32
Medlem
Larhoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.I

Jag tycker du ska acceptera avtalet med tanke på vad tandvård kostar i vanliga fall.
Har själv samma och har haft det i många år. Till en början blir du kallad en gång om året som vanligt och om jag inte minns fel så är man då i den lägsta "riskgruppen" vilket såklart är den billigaste.
Observera att detta kan komma att ändras med tiden om dom bedömmer att det behövs. Hur dom bedömmer detta har jag inte en aning om men jag började i samma riskgrupp som dig, dvs 1, där man betalar 40:-/mån och nu betalar jag ca 100:-/mån. Jag har inte speciellt dåliga tänder.
Men det är ändå billigare än vad det hade kostat annars.
Citera
2011-11-17, 16:12
Medlem
Beror givetvis på hur din tandhälsa ser ut och hur du tror att den kommer att utvecklas.

Räkna efter helt enkelt. Jag går för tillfället på 18 månaders intervall vad gäller tandkoll och det kostar mig mindre än vad en försäkring skulle. Så länge jag ser till att hålla efter tänderna, att inte dra på mig hål eller liknande som behöver åtgärdas.
Citera
2011-11-17, 16:34
Medlem
Detta frisktandvårdsavtal täcker alla problem du kan få med dina tänder och mun, förutom tandställning och självförvållade skador. (t.ex. slå ut tänderna unden extremsport så som airsoft, bergsklätring osv.)

Får du t.ex. hål i en eller flera tänder så kostar det dig inget att laga de. (Laga tänder utan detta avtal kan kosta flera tusen kroner att laga, beroende på hur många komplicerat det är.

Så att bara betala 480kr per år är att föredra då man vet aldrig när man får problem med sina tänder. Bara för att man alltid borsta tänderna förblir de inte alltid hela, ibland händer det olyckor. Då vill du inte stå där med en räkning på 5000kr för ett par lagade tänder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in