2011-11-16, 23:10
Medlem
HurtigeHanss avatar
Hej! Har under senaste året fått riktigt torr hud. Det hela började med att efter ett besök på solariumet så fick jag en vit fläck i svanken som kliade ganska mycket. Tänkte inte så mycket på det för under sommaren så har de varit helt "okej", några små fläckar.

Nu sedan en månad tillbaka så har de spridit sig och blivit mer, de kliar ibland otroligt mycket. Fast smörjer mig med olja och cortison på de mest utsatta områdena. De flagnar dock inte (som jag läst att psoriasis ska göra). Har varit hos läkaren som enbart skriver ut cortisonsalvor, som egentligen bara hjälper för stunden.

Äter även certizin mot klådan.

Postar två bilder på hur det ungefär ser ut. Syns inte så tydligt. Men det är som vita fläckar som blir lätt rodnade efter dusch eller om man kliat på dem.

http://i42.tinypic.com/ftmozl.jpg
http://i42.tinypic.com/p97k2.jpg

Har även beställt Aloe Vera Gel, en dryck som ska hjälpa mot torr hud. Ska även vara bra mot psoriasis.

Även bokat tid hos en hudläkare, men med lång väntetid hoppas jag på ett svar av någon som kanske har en aning vad det kan röra sig om.

Mvh
Citera
2011-11-16, 23:13
Bannlyst
Skulle kunna vara seborreisk dermatit (mjälleksem).

Det är vanligt med hudproblem vid brist på en del vitaminer, som t.ex D, B12 och zink.
Senast redigerad av Rhododendron 2011-11-16 kl. 23:15.
Citera
2011-11-16, 23:24
Medlem
HurtigeHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Skulle kunna vara seborreisk dermatit (mjälleksem).

Det är vanligt med hudproblem vid brist på en del vitaminer, som t.ex D, B12 och zink.

Försöker hitta på google om detta är en problem som kan botas eller om den är kronisk och jag kommer ha det livet ut. Men hittar inget. Om det är de jag har.

Tack för svaret! Uppskattas!
Citera
2011-11-17, 01:05
Medlem
Hur mycket duschar du? Vid torr hud brukar det hjälpa om man drar ner radikalt. Att det blir värre på vintern sammanfaller ofta med kyla och torr luft, och då tål hunden inte lika mycket vatten som på sommaren.
Citera
2011-11-17, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HurtigeHans
Försöker hitta på google om detta är en problem som kan botas eller om den är kronisk och jag kommer ha det livet ut. Men hittar inget. Om det är de jag har.

Tack för svaret! Uppskattas!

Det går ofta att dämpa symptomen då det är hormonrelaterade problem.

Blir det värre på vintern?
Citera
2011-11-17, 11:14
Medlem
HurtigeHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Hur mycket duschar du? Vid torr hud brukar det hjälpa om man drar ner radikalt. Att det blir värre på vintern sammanfaller ofta med kyla och torr luft, och då tål hunden inte lika mycket vatten som på sommaren.

Har senaste 3 veckorna dragit ner på duschandet enormt mycket, i min mening. Innan det duschade jag 1 till 2 gånger om dagen, vet att de är dåligt för huden men hade som inget problem innan
Citera
2011-11-17, 11:15
Medlem
HurtigeHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Det går ofta att dämpa symptomen då det är hormonrelaterade problem.

Blir det värre på vintern?

Jo, på sommaren har jag inte haft något eksem, de kom först nu senaste månaden
Citera
2011-11-17, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HurtigeHans
Jo, på sommaren har jag inte haft något eksem, de kom först nu senaste månaden

S kulle kunna ha med D-vitaminbrist att göra, det är extremt vanligt här uppe på våra breddgrader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in