2011-11-16, 16:23
Medlem
Finns det någon som tycker att denna serie är rolig eller på något sätt bra? Och varför får den så stort utrymme i tidningarna (daglig strip i DN, GP etc.).

diskutera..
Citera
2011-11-16, 16:44
Medlem
Käg Malaxs avatar
Jag tycker att den kan ha sina poänger, men den uppskattas säkert allra mest av dem som är i den åldern själva och känner igen sig, och eftersom det antagligen gäller rätt många tidningsläsare går den i flera tidningar.

Den är väl för sin tilltänkta publik ungefär vad Rocky och Nemi är för sin. Samma klass som Rocky håller den knappast "absolut sett", men Nemi slår den.
Senast redigerad av Käg Malax 2011-11-16 kl. 16:47.
Citera
2011-11-16, 17:20
Medlem
fritjofkonkass avatar
Jag tycker det är en ypperlig serie som ofta är väldigt "på pricken" med sina iakttagelser ur äldres perspektiv.
Kan tänka mig att den främst riktas till 40-talister, men även en yngre publik kan ta den till sig.
Kort sagt, en klockren skildring av ett äldre gemytligt par.
Jag läser den i DN. Skaparen heter Sven-Bertil Bärnarp om jag inte missminner mig.

Sedan finns det ju gott om skitserier i dagstidningarna. Den här hör till de bättre, helt klart. Exempel på miserabelt dåliga seriestrippar är Knasen, Hagbard, Tuula (I DN ibland) och Fantomen (följetänger i dagstidningar är dömt att misslyckas). Samt Hälge. Extremt tråkig.
Senast redigerad av fritjofkonkas 2011-11-16 kl. 17:25.
Citera
2011-11-16, 20:24
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag gillar den helskarpt, som vi kids av idag säger, och jag tror att den också är oerhört populär bland dagstidningsläsarna - av Fredrik Strömbergs intervju med Bärnarp i ett nyligt nummer av Bild & Bubbla framgår att folk "ringde som galna" till redaktionen när de första gäststripparna trycktes där 2002. Sedan dess har ju serien blivit ordinarie i DN, Bulls tagit upp agenturen och flera samlingsalbum utkommit. Ur intervjun:

Citat:
Min mor läser inte serier. Men när jag gav den första samlingsvolymen till henne i julklapp så tyckte hon att den var mycket rolig. Vad får du för reaktioner på din serie?

- Det är väldigt mycket reaktioner. Jag måste säga att det låter i skrytkant, men 99 procent av dem är oerhört positiva. Jag har en tjock bunt med trevliga brev, och mejl. De skriver: "Det är dagens trevligaste stund, precis så där har vi det hemma; men vi är bara fyrtio år så vi blev lite oroliga, för vi pratar precis så hemma hos oss", och så vidare.

Jämför man med t.ex. den tama amerikanska senior-serien The Sunshine Club så vinner Medelålders plus stort.
http://www.gocomics.com/the-sunshine-club
Citera
2011-11-16, 21:55
Medlem
Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Jämför man med t.ex. den tama amerikanska senior-serien The Sunshine Club så vinner Medelålders plus stort.
http://www.gocomics.com/the-sunshine-club

Jag kan inte påstå att jag finner Medelålders Plus särskilt rolig överhuvudtaget, men i förhållande till The Sunshine Club framstår den förra som det bästa som någonsin skapats. The Sunshine Club är bannemig slöseri med energi!

http://www.gocomics.com/the-sunshine-club/2011/10/15

Oh, hilarious!
Citera
2012-01-24, 14:56
Medlem
Spurrs avatar
Tänker inte attackera någon som faktiskt tycker om den här serien, alla har vi olika humor.

Min åsikt är att den är helt värdelös. En "rolig" poäng på femton, ungefär.
Den är tecknad mycket, mycket dåligt. Det är svårt att avgör vilken karaktär som pratar och den ser helt enkelt inte speciellt bra ut. Detta är någon som jag sällan klagar på, men personen som gör denna serie verkar inte ha någon koll på hur man får till flöde alls, bara med en sån enkel sak som placeringen av pratbubblorna.

Kanske borde skriva "pratbubblor" istället, eftersom det egentligen inte är några bubblor, vilket mer än en gång har gjort det svårt att tolka vem som säger vad, då "svansen" inte syns så tydligt. Textningen är värdelös, men det kan man kanske skylla på att jag inte läser skrivstil (eller vad det är för något), speciellt bra.

Den försvann från den lokala tidningen för någon vecka sedan. Kunde inte vara gladare över detta.

Peace.
Citera
2026-09-15, 21:10
Medlem
https://www.dn.se/kultur/tecknaren-sven-bertil-barnarp-ar-dod/
Citat:
Tecknaren, journalisten och den grafiske formgivaren Sven-Bertil Bärnarp har avlidit. Han blev känd för många läsare genom serien ”Medelålders plus”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in