2004-12-31, 15:39
Medlem
Broines avatar
Kan man skriva första bokstaven i varje ord med versaler när man önskar någon god jul eller gott nytt år?

Man ser ju ofta att det står så. Skriver man så för att det ser snyggare ut eller ska det verkligen stå så?
Citera
2005-01-02, 23:28
Bannlyst
Man kan göra en massa ting, men det enda korrekta ur svenskspråkig synvinkel är att skriva båda fraser för sig, eller ihop, med genomgående gemener:

Citat:
Ord I flerordiga hälsningsfraser vid högtider och liknande skriv gement.

Jag vill önska dig glad påsk!

Vi önskar alla våra kunder en god jul och ett gott nytt år!
(Stor eller liten bokstav?, I tidsuttryck, 122, s. 93, Svenska skrivregler, 2000, Svenska språknämnden.)

Fenomenet att skriva varje ord med versaler, förutom verb, artiklar, konjunktioner och prepositioner, kommer från engelskan och kan numer betraktas som någonting av en anglicism. Anledningen till varför folk skriver så på svenska är främst brist på kunskap i ämnet samt att det möjligtvis skrevs så förr, liksom veckodagar.
Citera
2005-12-26, 15:33
Bannlyst
Nu i jule- eller snart nyårstider skulle jag vilja "bumpa" denna tråd. Jag vill en gång för alla klart och tydligt klargöra att god jul, gott nytt år, gott slut på det gamla året, god fortsättning (på julhelgen/på nyårshelgen/på det nya året) samt andra julhälsningar allihop skrivs med gemener! (Små bokstäver - okej?)

Kalla mig en sabla formalist, men det är bekymmersamt när folk tror att de stavas med versaler blott för att det heter så i tidningar och på julkort. Detta är inte ens en fråga värd argumentation. En usel anglicism är vad det är och det är galet hur någon kan finna någon logik i versalisering av uttrycken på svenska. Svenska språknämnden och liknande språkvårdsorgan talar ofta om att man måste bli bättre på att informera allmänheten om vilka regler som finns - men vad gör de åt saken? Inte ett smack. Tomma ord från myglande byråkrater som verkar ha som mål att luckra upp svenskan.

Ja, tidningarna känner inte till detta - eller så gör de det, men struntar i det alternativt försöker framstå som mer "folkliga" - och ja, man kan veta mer än välbetalda skribenter eller korrekturläsare. Vi är ju ändå alla människor. Skrivregler är sannerligen en delikat företeelse, men eftersom detta berör så många är dags att göra något åt saken.

Okej, då har jag ventilerat mina känslor. Gott nytt år på er!
Citera
2005-12-26, 16:27
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Gott nytt år på er!
Tack detsamma. En fråga bara: Är inte 'Jul' ett egennamn dvs något som bör inledas med versal? Eller är det ett artnamn? Hmm... (jag är förvirrad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in