Nu i jule- eller snart nyårstider skulle jag vilja "bumpa" denna tråd. Jag vill en gång för alla klart och tydligt klargöra att
god jul,
gott nytt år,
gott slut på det gamla året,
god fortsättning (på julhelgen/på nyårshelgen/på det nya året) samt andra julhälsningar allihop skrivs med
gemener! (Små bokstäver - okej?)
Kalla mig en sabla formalist, men det är bekymmersamt när folk tror att de stavas med versaler blott för att det heter så i tidningar och på julkort. Detta är inte ens en fråga värd argumentation. En usel anglicism är vad det är och det är galet hur någon kan finna någon logik i versalisering av uttrycken på svenska. Svenska språknämnden och liknande språkvårdsorgan talar ofta om att man måste bli bättre på att informera allmänheten om vilka regler som finns - men vad gör de åt saken? Inte ett smack. Tomma ord från myglande byråkrater som verkar ha som mål att luckra upp svenskan.
Ja, tidningarna känner inte till detta - eller så gör de det, men struntar i det alternativt försöker framstå som mer "folkliga" - och ja, man kan veta mer än välbetalda skribenter eller korrekturläsare. Vi är ju ändå alla människor. Skrivregler är sannerligen en delikat företeelse, men eftersom detta berör så många är dags att göra något åt saken.
Okej, då har jag ventilerat mina känslor. Gott nytt år på er!