2011-11-16, 11:34
Medlem
Har 100k i på mitt bankkonto samt 60k i fonder som jag ärvt, har ingen vidare koll på dem.
Men planerar att göra mitt första aktie köp men är helt ny på allt detta.
Tips på bra sidor att läsa på? Har börjat kika lite på http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/

Jag är alltså 20år, bor hemma så kan spara iaf 10 000 i månaden. Målet är att kunna köpa en lägenhet i Stockholm.

Folk verkar vara lite delande om att gå in nu när markanden är lite svajjig, men enligt mig så verkar det vara lite rea just nu.

Kanske lite dumt att gå in med 100k direkt men har funderat på kanske köpa 10-15k i HM för att lära sig följa upp och få det som rutin, HM verkar ju vara en bra och rätt stabil aktie med bra P-E tal (!?).
Fritt fram att hjälpa mig

-If you hesitate, you mastrubate.
Citera
2011-11-16, 11:46
Medlem
Mod får gärna flytta den här till "ny på aktier tråden" ovanför om jag satt den här fel
Citera
2011-11-16, 11:46
Medlem
jag hade då väntat något år
Citera
2011-11-16, 11:53
Medlem
Du får gärna komma med en motivering varför. Om inte det är världens bästa tid att gå in nu så tycker jag ändå att man kan testa på lite för att sedan vara lite mer redo när det gyllene åren slår till
Citera
2011-11-16, 11:53
Medlem
annanmedlems avatar
"bra PE-tal" vet jag inte, Caparzo brukar ju klaga på priset, men aktien handlas väl till så pass högt pris för att folk förväntar sig tillväxt antar jag.

Om man går till stockcharts och kollar veckograf på DAX har den ju varit nere på samma nivå som efter typ första uppstudsen efter fallet runt 2008, så visst var det rätt billigt beroende på hur man ser på saker och ting. Skumt att det blev så billigt på 2-3 veckor bara. Skall det verkligen inte bli billigare? Snabb paniksälj och det är allt? Inget värre?
Citera
2011-11-16, 11:56
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.malmgren
Du får gärna komma med en motivering varför. Om inte det är världens bästa tid att gå in nu så tycker jag ändå att man kan testa på lite för att sedan vara lite mer redo när det gyllene åren slår till
Du får ju nya pengar så om det hade varit så hade du ju kunnat gått in med alla 100.000 och gick det helt åt helvete hinner du ju ändå få ihop 120.000 till på ett år till och kan köpa mer då så sålänge du tänker fylla på med 10.000 i månaden så är det väl lugnt .. Du är ju ung med.

Annars är det väl bara att du köper för dina 10.000 varje månad och fyller på efterhand, visst blir det både dyrt och billigt men. Kunde ju ha kvar de 100.000 till ett gyllene tillfälle eller använda lite av dem nu om du tycker att priset är bra och sedan kanske stoppa in säg 7.000 i månaden och spara 3.000 till när du nu tycker att det är grymma tillfällen.

Eller hur som helst

Är nog svårt att totalt misslyckas om man får handla hela tiden över tiden och väljer när man vill sälja .. Köper man alltid och säljer dyrt borde det ju bli vinst
Citera
2011-11-16, 12:02
Medlem
Argrashs avatar
Ja visst är det rea på aktier idag om du jämför med för 1 år sen. Men går vi 3 år tillbaka så är det fortfarande dyrt. Jag hade varit försiktig om jag var du. Jag har själv daytradat i snart 2 år och jag är övertygad om att vi är på väg in i en lågkonjuktur och så har vi piigs där jag varken litar på att Spanien eller Italien fixar sina problem i tid.

Men man måste ju börja någonstans och du kommer aldrig lära dig något om du inte försöker. Mitt råd är att börja försiktigt använd inte mer än 50% av ditt kapital och fokusera inte på för många aktier i början. Lägg alla du tycker är intressanta i din bevakningslista men försök lära dig när du ska köpa och sälja vissa och hur dem påverkas av olika nyheter.

Håll dig borta i från derivat i början. Kom i håg att alltid ligga likvid så du har pengar om klipp skulle dyka upp samma sak gäller vid ras du vill ha så mycket kapital som möjligt för att kunna köpa mycket billigt vid sådana tillfällen.

Jag skulle kunna ge dig hundra tips till men du måste lära dig själv och kom ihåg att det oftast handlar om sunt förnuft och ibland är det magkänsla!
Citera
2011-11-16, 13:45
Medlem
Lägg 2 månader på att lära dig allt om företag, och vad som driver värdet i aktierna.
Citera
2011-11-18, 10:19
Medlem
Tips på bra sidor att bevaka? Det där att kunna lägga i en bevakningslista verkar bra.
Är www.di.se något att följa eller är det mer en skvallerblaska-wannabe-crap grej.
Tror att jag kommer öppna min depå i Nordnet. Och starta en prenumeration hos unga aktiesparare.

Tips på bra sidor att både lära sig aktier och följa, nyheter osv. önskas.
Citera
2011-11-18, 10:48
Medlem
95% "säkra" kort - Stabila svenska företag, utdelning, klarar kriser etc.
5% osäkra - Kursraketer, plattfall. Försök hitta några fina.

Inga fonder, varför ge bort pengar när du kan köpa samma innehav själv??

Skulle just nu tipsa om stabila som handlas näst intill 2009-nivåer och har potential på att dubblas inom 1-2 år: Stora Enso, SSAB

osäkra: (SAS??? - osäker på den, vinna eller försvinna), Fingerprint, Precise, Epicept, finns fler.
Citera
2011-11-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.malmgren
Tips på bra sidor att bevaka? Det där att kunna lägga i en bevakningslista verkar bra.
Är www.di.se något att följa eller är det mer en skvallerblaska-wannabe-crap grej.
Tror att jag kommer öppna min depå i Nordnet. Och starta en prenumeration hos unga aktiesparare.

Tips på bra sidor att både lära sig aktier och följa, nyheter osv. önskas.

Avanza Mini med 9 kr courtage på affärer på upp till 15 000 kr. Kan NordNet matcha det?
https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/
Citera
2011-11-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Avanza Mini med 9 kr courtage på affärer på upp till 15 000 kr. Kan NordNet matcha det?
https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/

Nordnet-direkt har 9 kr courtage. Men skitful sida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in