2011-11-16, 10:23
Medlem
Har sökt på Flashback som en galning nu i stort sett utan framgång vad gäller gatubarn eller hemlösa barn (inte i den bemärkningen man mest hittar ex vräkta barnfamiljer osv) utan att hitta något alls.
Det finns väldigt lite eller otroligt bristfälligt material att ta del av, har suttit och läst gamla tidningar på microfilm efter rapporten från Rädda Barnen i början av 90-talet som drogs tillbaka mer eller mindre. Då fanns åtminstone debatten något så när i media men politiker, organisationer mm förnekade att problemet ens existerade. Så sent som 2001 sa dåvarande borgarrådet Axén Olin att gatubarn inte förekom i Sverige, att det var en skymf mot barn i fattigare länder, städer mm att ens kalla dom för gatubarn. Det finns artiklar med poliser, enhetschefer mfl högt uppsatta personer inom div instanser som i stort sett sa "gatubarn finns inte - jag har aldrig sett några".
Då sa de också att de inte hade några som arbetade med ämnet alls - fenomenet fanns ju inte.

Finns problemet? Stadsmissionen, kyrkan och en del ideella organisationer kommer med siffror som kan gå upp emot 300+ i antal. Debatten fick ju en kickstart igen i och med författarduon Roslund & Hellströms bok "Flickan under gatan" som kom -07 och då gick politiker med på (i brist på bättre uttryck) att över huvud taget erkänna problemet, att säga att det existerade.
Frågan är ju nu hur stort problemet faktiskt är, hur många är medvetna om problemet?

Det finns så lite att hitta, man behöver tillgång till div databaser som inte har så gott som något, man måste hitta precis rätt personer för att få fram information.
Är samhället och regeringen så rädda för vad som kan komma fram?
Citera
2011-11-16, 10:40
Medlem
Fyllefyllots avatar
Med tanke på hur vårat skyddsnät i Sverige är så har jag väldigt svårt att tro att det finns och undantagen (som alltid finns) lär bestå av "barn" som har rymt hemifrån och är i typ sena tonåren och helt enkelt inte vill bli hittade.
Citera
2011-11-16, 10:50
Medlem
MadDog76s avatar
Tror lyckligtvis inte att det finns några gatubarn i Sverige i den benämningen.
Dock så vet jag att det finns en hel del campingar i Sthlms område där det sannerligen bor wt 24/7.
I dessa områden lär det juh födas upp barn som är på snudden att uppfylla dessa kriterier för att bli gatubarn. Jag har aldrig åkt till dessa platser själv men jag har "bekanta" som gör vissa affärer i dessa områden och har fått höra en del.
Jag är dock rädd att Sverige kommer att få gatubarn under min livstid
Sveriges politik är nämligen helt åt helvete..

I stället för att se över vår egen välfärd så riktar vi ögonen ut över världen och letar efter andra länder att rädda !!!
Citera
2011-11-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Med tanke på hur vårat skyddsnät i Sverige är så har jag väldigt svårt att tro att det finns och undantagen (som alltid finns) lär bestå av "barn" som har rymt hemifrån och är i typ sena tonåren och helt enkelt inte vill bli hittade.

Jag hade gärna sett att det var så som du beskriver det men det är inte längre något jag tror tyvärr. Siffrorna, som faktiskt finns att hitta med ganska små medel, säger något helt annat. Till och från blir ju vissa ämnen hypade och viss kartläggning görs vid de tillfällena, det är inte möjligt att ge exakta svar eller siffror men det visar på att problemen eller snarare situationen faktiskt existerar.
Socialtjänsten/socialstyrelsen ska inte i sig ha kritik men de medel de får för att utöva arbetet räcker helt enkelt ingen vart. Börjar kännas som om ju mer man får reda på desto värre blir det.
Har bara idag fått ta del av alldeles för mycket tror jag, men det visade sig vara enklare än jag trodde. Det gäller bara att hamna på rätt plats eller hos rätt person.
Det finns en enorm solidaritet i den delen av samhället och jag tror de flesta skulle dra sig för att prata med de som faktiskt kan veta.

De enda som inte lägger locket på eller är otrevliga är de ideella organisationerna, i övrigt får man många lurar i örat så att säga.
Citera
2011-11-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76

I stället för att se över vår egen välfärd så riktar vi ögonen ut över världen och letar efter andra länder att rädda !!!

Så är det absolut! Helt galet egentligen, fungerade det bättre här skulle det säkert gå att hjälpa andra lättare, men som vanligt börjas det i helt fel ände.

Vad som slår mig är hur otroligt dåligt vissa marknadsför sig själva som ska arbeta med den här typen av frågot, oavsett vad folk nu väljer att tro på angående det här. Man kan inte ens ställa frågor till de som ska kunna svara. Och om det nu vore så att det inte finns denna typ av problematik - rättfärdigar det att vara otrevlig och bete sig direkt illa när folk undrar? Ser på många instanser med nya ögon numera, tyvärr får jag väl tillägga.
Citera
2011-11-16, 18:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Vad handlar det om, importerade zigenarbarn från Rumänien och Bulgarien?

Blir det en sträng vinter så minskar de säkert snabbt i antal, troligen genom att de reser hem eller, mindre sannolikt, fryser ihjäl.
Citera
2011-11-16, 18:54
Medlem
Kanske en viss del, men nej jag menar ändå svenska barn, utkastade från sitt hem eller som inte stått ut med vad det nu kan vara (missbruk, övergrepp, psykisk sjukdom i familjen).
Efter några veckors intensivarbete med det är jag väl kanske färgad att tro något, men hittills har jag inte fått några anledningar till att misstro fenomenet.
Några exempel kanske? Tyvärr är inte allt direkt dagsfärskt, det finns inte så mycket alls men det är i alla fall något.
http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2002/5/Portrattet-Michaela-Sjogren-Westlund-jurist-pa-Radda-Barnen/
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stockholms_stad/pressrelease/view/46473

Har man tillgång till ex Stadsbiblioteket eller Mediearkivet (Retriever) finns det en del där att läsa också, som tar upp bl.a. politiker och deras åsikter om detta (de har ju erkänt att problemet finns!), däremot är det svårt att länka etc från de arkiven...
Jag vill inte heller förringa andra länders gatubarn och påstå att dom har det bättre eller sämre eller något sådant, men att problemet knappt existerar i folkmun på Sveriges gator är ju ganska intressant.
La ut det här för att jag var övertygad om att det fanns personer på flashback visste något eller var insatta. Förvisso ändå intressant att höra vad folk tycker/tror o.s.v., men jag blev faktiskt förvånad.
Citera
2011-11-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexingtonAvenue
Har sökt på Flashback som en galning nu i stort sett utan framgång vad gäller gatubarn eller hemlösa barn (inte i den bemärkningen man mest hittar ex vräkta barnfamiljer osv) utan att hitta något alls.
Det finns väldigt lite eller otroligt bristfälligt material att ta del av, har suttit och läst gamla tidningar på microfilm efter rapporten från Rädda Barnen i början av 90-talet som drogs tillbaka mer eller mindre. Då fanns åtminstone debatten något så när i media men politiker, organisationer mm förnekade att problemet ens existerade. Så sent som 2001 sa dåvarande borgarrådet Axén Olin att gatubarn inte förekom i Sverige, att det var en skymf mot barn i fattigare länder, städer mm att ens kalla dom för gatubarn. Det finns artiklar med poliser, enhetschefer mfl högt uppsatta personer inom div instanser som i stort sett sa "gatubarn finns inte - jag har aldrig sett några".
Då sa de också att de inte hade några som arbetade med ämnet alls - fenomenet fanns ju inte.

Finns problemet? Stadsmissionen, kyrkan och en del ideella organisationer kommer med siffror som kan gå upp emot 300+ i antal. Debatten fick ju en kickstart igen i och med författarduon Roslund & Hellströms bok "Flickan under gatan" som kom -07 och då gick politiker med på (i brist på bättre uttryck) att över huvud taget erkänna problemet, att säga att det existerade.
Frågan är ju nu hur stort problemet faktiskt är, hur många är medvetna om problemet?

Det finns så lite att hitta, man behöver tillgång till div databaser som inte har så gott som något, man måste hitta precis rätt personer för att få fram information.
Är samhället och regeringen så rädda för vad som kan komma fram?

Förra året minns jag att programmet efter 10 tog upp just frågan med hemlöshet och startade en insamling för sveriges hemlösa. Man fick skänka bort precis vad man ville men dom sa att skor var en bristfällig vara som dom uppskattade hemskt mkt eftersom att många hemlösa i Sverige fryser sönder sina tår och fötter under vintern och då tog dom även in människor som levt på sveriges gator i många år och en som fastnade för mig var en man i 30 års åldern som berättade att han som barn till ungdom levde i stockholms luftventiler Och han var heller inte ensam.
Citera
2011-11-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namnetblevida
Förra året minns jag att programmet efter 10 tog upp just frågan med hemlöshet och startade en insamling för sveriges hemlösa. Man fick skänka bort precis vad man ville men dom sa att skor var en bristfällig vara som dom uppskattade hemskt mkt eftersom att många hemlösa i Sverige fryser sönder sina tår och fötter under vintern och då tog dom även in människor som levt på sveriges gator i många år och en som fastnade för mig var en man i 30 års åldern som berättade att han som barn till ungdom levde i stockholms luftventiler Och han var heller inte ensam.

Det kommer ju upp på tapeten med jämna mellanrum men det verkar inte påverka på något vis. Några insamlingar och insamlingar där (missförstå mig rätt, tycker det är bra att folk faktiskt bidrar då, men vad hjälper det i långa loppet med hela situationen?) och så kan man sova med gott samvete sen, eller vadå? Inte heller någon kritik mot de som gör det, som sagt, att folk på vad för vis de kan engagerar sig är suveränt men det är inte hållbart i längden.
Hur kommer situationen se ut om insatserna förblir desamma?
Om insatserna från statliga organisationer m.m. dras in/förminskas?
Hur mycket skulle man tro att det behövs för att skapa en mer hållbar förändring?
Det är otroligt intressant hur få som över huvud taget vet något om situationen vad gäller hemlöshet, främst vad gäller ungdomar men också vuxna.
Citera
2011-11-18, 19:57
Moderator
skunkensunes avatar
//Inte Aktuella debatter.

PI-►PK

mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto