2011-11-16, 07:39
Medlem
Hej!

Jag är 23 år gammal (ej markserilo, utan hans bror) och jag väger cirka 124 kilogram, vilket är jävligt mycket som ni kan förstå.

Nu är det så att jag har skärt ned på maten men det räcker inte om jag vill gå ned mer än 0.5kg per vecka, och det är det jag vill. Jag älskar att bada/simma, när jag väl är i en pool kan jag hålla på och simma i 4-5 timmar för att sedan gå upp och då märka hur trött jag verkligen är, det enda jag hatar med att bada är att gå ner och gå upp, för då ser alla mitt fläsk vilket jag är väldigt blygsam över.

Men när jag t.ex. igår gick och badade/simmade så tittade ingen och ingen verkade bry sig.. Tänker jag efter så har ingen någonsin brytt sig.. Då tänkte jag att det bara är jag som inbillar mig och det är min självsäkerhet som brister. Dessutom så blev jag superglad igår då en kvinna i poolen började prata med mig (i min ålder!) och frågade vad jag gör osv. Det är första gången en kvinna tar kontakt med mig! Och en snygg sådan!

Därför tänkte jag, fyfan, jag måste börja simma varje dag, vad gör jag egentligen med mitt liv? Sitter och spelar data 24/7, ser ut som en häst och är tjock som en gris..

Då undrar jag - är simning ett bra sätt att gå ned i vikt på? Jag tänkte även simma när jag väl nått mitt mål för att behålla vikten och kunna äta god mat istället för att bara äta grönsaker och hålla mig på samma vikt. Som vanliga människor alltså.

När jag t.ex. var utomlands så åt jag 10x mer än vad jag gör i Sverige (och jag åt typ 300-400gram choklad, 1 påse chips osv. utomlands) och jag badade också 2-4 timmar per dag, och ändå så gick jag ned ett och ett halvt kilo per vecka när jag var där! (Jag vet, det var dumt att äta så mycket godsaker)

Tack!
Citera
2011-11-16, 07:45
Medlem
sireminis avatar
Ja simning är en bra motions/träningsform och den blir ju ännu bättre om man tycker att det är roligt.

Du kan äta god mat fastän du vill gå ner i vikt. Att gå ner i vikt handlar om att ligga på ett energiunderskott och det kan man med fördel göra med t ex. kött, inte bara grönsaker.
Godis och chips är självklart livsmedel som får svårt att få plats då de innehåller mycket energi, och kan man inte behärska sig kan det dra iväg.
Citera
2011-11-16, 09:01
Medlem
Framtidsatlets avatar
Jag rekommenderar dig att ta det lugnt med viktnedgången. Det du har byggt upp har säkerligen inte gått över en natt, och det kommer inte gå över en natt att ta sig tillbaka heller.

Givetvis är det bra att simma, speciellt om man tycker att det är roligt. Du verkar ju gilla det, så klart att du ska köra på det.

Jag hade dock personligen lagt det mesta krutet på styrketräning, för att spara så mycket muskelmassa som möjligt under viktnedgången. Se till att hålla ett vettigt proteinintag under deffen också. 0.5kg i veckan är runt 25 kilo på ett år. Det är väl ett ganska shysst resultat?
Citera
2011-11-16, 09:08
Medlem
NeverArounds avatar
Simning är väldigt bra träning för att gå ner i vikt! Det är lätt och man märker knappt som du säger att man är trött förrän man går upp. Ifall du är väldigt otränad, som du förmodligen är så är simning bra då det inte sliter på kroppen lika mycket som tex att springa med tanke på att man kan simma i sitt eget tempo utan att släpa iväg med sin egen kropp!

Lycka till!
Citera
2011-11-16, 09:10
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Jag rekommenderar dig att ta det lugnt med viktnedgången. Det du har byggt upp har säkerligen inte gått över en natt, och det kommer inte gå över en natt att ta sig tillbaka heller.

Givetvis är det bra att simma, speciellt om man tycker att det är roligt. Du verkar ju gilla det, så klart att du ska köra på det.

Jag hade dock personligen lagt det mesta krutet på styrketräning, för att spara så mycket muskelmassa som möjligt under viktnedgången. Se till att hålla ett vettigt proteinintag under deffen också. 0.5kg i veckan är runt 25 kilo på ett år. Det är väl ett ganska shysst resultat?

Eftersom han väger 124 kg så borde han väl inte tänka på muskelmassan speciellt mycket förän han kommer under 100 kg, då borde han ta tag i styrketräning och börja forma upp sin kropp eftersom styrketräning inte kommer ge speciellt mycket utseende pga allt fett.

Kan dock mycket möjligt ha fel då jag varken är erfaren eller har läst på speciellt mycket på ämnet!
Citera
2011-11-16, 09:31
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Eftersom han väger 124 kg så borde han väl inte tänka på muskelmassan speciellt mycket förän han kommer under 100 kg, då borde han ta tag i styrketräning och börja forma upp sin kropp eftersom styrketräning inte kommer ge speciellt mycket utseende pga allt fett.

Kan dock mycket möjligt ha fel då jag varken är erfaren eller har läst på speciellt mycket på ämnet!

Muskelmassan är inte det största problemet, utan den töjda huden som ska anpassa sig.

En långsam viktnedgång kommer att ge dig mycket mer än att hetsa ner i vikt
Citera
2011-11-16, 10:21
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Muskelmassan är inte det största problemet, utan den töjda huden som ska anpassa sig.

En långsam viktnedgång kommer att ge dig mycket mer än att hetsa ner i vikt

Så genom att styrketräna så anpassar sig huden efter kroppen när man går ner i vikt?

Eller du kanske citerade fel?
Citera
2011-11-16, 11:04
Medlem
meganegerdases avatar
Simning är mycket bra träning, i synnerhet när man är överviktig eftersom det är väldigt skonsamt för leder och annat i kroppen som kan ta skada av exempelvis löpning.

Dessutom genererar simning i mer muskeltillväxt, och muskler förbrukar kalorier hela tiden.

You go guy!
Citera
2011-11-16, 12:02
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Så genom att styrketräna så anpassar sig huden efter kroppen när man går ner i vikt?

Eller du kanske citerade fel?

Nej, jag citerade rätt men uttryckte mig lite dåligt, självklart så är det inte styrketräningen som påverkar hur huden anpassar sig.
Han borde styrketräna under viktnedgången dock.
Jag menade bara att om han går ner i vikt långsamt så hinner huden anpassa sig bättre än om man svälter ner sig för snabbt
Citera
2011-11-16, 12:16
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Nej, jag citerade rätt men uttryckte mig lite dåligt, självklart så är det inte styrketräningen som påverkar hur huden anpassar sig.
Han borde styrketräna under viktnedgången dock.
Jag menade bara att om han går ner i vikt långsamt så hinner huden anpassa sig bättre än om man svälter ner sig för snabbt

Jaha, då förstår jag.
Jo, gå ner i vikt långsamt är det ju alltid som gäller ifall man inte är väldigt tränad och ska panikdeffa...
Citera
2011-11-16, 12:18
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu. Tror iofs att svaret ligger i din sista mening. Är 100 kg någon magisk gräns, så allt man tappar ner till 100 kilo är bara underhudsfett?

För absolut bästa resultat bör TS styrketräna och ligga på ett lagom stort energiunderskott hela vägen ner till målvikten. Punkt slut.
Citera
2011-11-16, 12:42
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu. Tror iofs att svaret ligger i din sista mening. Är 100 kg någon magisk gräns, så allt man tappar ner till 100 kilo är bara underhudsfett?

För absolut bästa resultat bör TS styrketräna och ligga på ett lagom stort energiunderskott hela vägen ner till målvikten. Punkt slut.

Jadå, har du inte hört om den magiska 100kg gränsen?

Skämt åsido, jag menar att 124 kg låter i mina öron som väldigt överviktig, alltså borde TS "tjäna" mer i utseende på att gå ner i fett först och sedan bygga muskler för att få ett slimare utseende. Dock kan han ju styrketräna för att gå ner i vikt + få mer muskler samtidigt! Tycker dock det låter mer lockande att gå ner i fett först och sedan styrketräna men antar att jag har fel och du rätt då jag som sagt inte är så insatt i ämnet.

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in