2011-11-16, 00:31
Medlem
Quoters avatar
Följande fall handlar om 2 personer i huvudsak:
  • Krystian Bala. Författare från Polen. Debuterade 2003 med en kriminalroman kallad "Amok".
  • Dariusz Janiszewski. Affärsman från Polen. Hittades mördad 2000. Inga kända fiender och ingen kriminell figur.
Det började i december 2000 när ett par fiskare fick upp någonting tungt i fiskenäten i floden Oder, som ligger i närheten av Wroclaw i Polen. Det var ingen fisk som hade fastnat i nätet - det var ett lik som hade både händer och fötter fastbundna med rep, som slutade i en ögla vid nacken/halsen.

Polisen hade med andra ord fått ett mordfall på bordet. Kroppen visade sig tillhöra en man vid namn Dariusz Janiszewski. Affärsman som sysslade med reklam. Försvunnen sedan ungefär en månad tillbaka. Tydligen så trodde man att han hade varit fängslad ett bra tag, och under tiden blivit utsatt för tortyr.

Givetvis så tog polisen detta mord på stort allvar. Trots många utredare som ägnade sig åt fallet så hittade man ingen gärningsman, och då fanns det ingen annat val än att lägga utredningen på hyllan, tills vidare.

Något år senare blev fallet uppmärksammat i ett TV-program (Polens motsvarighet till "Efterlyst") och då fick producenterna in flera anonyma mail (som kom från Sydkorea och Indonesien), där avsändaren uttalade sig i positiva ordalag om mordet och kalla det för "ett perfekt brott".

Ett par mycket märkliga mail som man på goda grunder kunde anta kom från gärningsmannen själv, eller någon som stod denne nära. Polisen försökte hitta avsändaren men det gick inte speciellt bra. Han eller hon förblev okänd. Ännu en återvändsgränd, skulle man kunna säga.

Det dröjde till 2005 innan genombrottet kom. Då kom ett tips in via telefon. Tipsaren i fråga ville uppmärksamma polisen om boken "Amok", som hade släppts 2003. Författaren var ingen okänd typ i Polen, direkt.

Boken handlar tydligen om ett antal personer som lever ett destruktivt liv, ett liv som präglas av droger och grova brott. Det verkar som att boken ska vara någon sorts protest mot "snäva" miljöer som katolsk uppfostran, eller något sådant.

Här kommer vi till det riktigt intressanta, ett av de mord som boken handlar om beskriver i detalj just det som Dariusz Janiszewski blev utsatt för. Dessa detaljer har polisen inte gått ut med till allmänheten, så det ligger redan här väldigt starka misstankar om att det är gärningsmannen som skrivit boken - alltså beskrivit sitt egna brott.

Författaren, alltså Krystian Bala, blir omgående högintressant för de polska mordutredarna. Vad vet den här mannen om mordet egentligen, och varför?

Han nekar i förhör och säger sig inte känna till något om mordet på Dariusz Janiszewski. Han har aldrig träffat honom tidigare. Inspiration till just denna "mordberättelse" har han fått från diverse tidningsartiklar, i övrigt är källan hans egna fantasi, uppger han.

Det är allt polisen har att gå på just då, och efter ett par dagar släpps han från förvar, i brist på bevis.

Polsk polis är dock övertygad om att han ligger bakom mordet, och fortsätter att utreda honom. Nu sätter man allt fokus på författaren och hans förehavanden. Ganska snart får man nys om att han varit i Sydkorea vid den tid som TV-programmet tog emot de anonyma mailen som i princip glorifierade mordet. Han har även använt sig av pseudonymen "Chris" - namnet på den person som utför mordet i boken.

Ju längre utredningen mot Krystian Bala fortskrider, desto mer hittar polisen som talar emot honom. Bland annat hittar polisen ett telefonkort som använts för att ringa till den mördade mannen, samma dag som han försvann. Detta kort hade även använts för att ringa till Krystian Balas flickvän och föräldrar. Pengarna som använts för att köpa kortet kom från hans konto. Ytterligare en för honom besvärande omständighet var att offrets mobiltelefon hade sålts ett par dagar efter han försvann, från hans konto på en auktionssajt.

Till slut kommer det fram att den mördade affärsmannen haft ett förhållande med en kvinna som Krystian Bala tidigare varit gift med. Han hade även uppvisat ett svartsjukt beteende genom att skugga dem. Vittnesmål talar om att han var "sjukligt svartsjuk".

Det blir spiken i kistan. Nu har polis och åklagare så mycket på honom att han grips återigen. Han bryter ihop och erkänner mordet. Erkännandet varar dock inte speciellt länge, för han tar senare tillbaka det.

I den artikel jag läser nu som inte finns kvar på nätet längre så beskrivs den misstänkte gärningsmannen som intellektuell och narcissistisk. Samma drag som karaktären "Chris" i hans egna bok "Amok".

Det rådde inget tvivel om vem som låg bakom mordet enligt åklagaren och motivet var glasklart. Domstolen som avkunnade domen höll med till största delen. Visst fanns det tillräckliga bevis för att han hade planerat och varit hjärnan bakom brottet, men det fanns inte tillräckliga bevis som talade för att just han fört bort, torterat och dödat affärsmannen. Teoretiskt så hade han kunnat anlita någon att utföra gärningen.

Om det hade någon avgörande betydelse för straffet vet jag inte, han dömdes i alla fall till 25 års fängelse. Några tecken på känslor visade han inte när han fick domen uppläst för sig.

Enligt Wikipedia så togs rättegången om på nytt efter ett överklagande, men domen blev samma i den nya vändan. 25 års fängelse.

-

Personligen så tycker jag detta är en väldigt fascinerande story som inte liknar någon annan jag känner till. Gärningsmannen trodde antagligen att han begått det perfekta brottet, men som alla vet (eller borde veta) så går högmod före fall. Han föll på eget grepp. Det känns för övrigt svårt att föreställa sig hur många kopior av "Amok" som sålts, efter detta uppdagades. Best-seller är nog bara förnamnet.

Avslutningsvis, finns några luckor i fallet som jag ser det. Var tror polisen att Dariusz Janiszewski hölls fången? Hur miste han livet exakt? Fler gärningsmän? Läste i en artikel att offret var kraftig av sig, och kanske inte så lätt att övermanna om man agerar på egen hand.

Jag har försökt att hitta ett exemplar av "Amok" på nätet, men det verkar som att den inte är översatt från polska. Hur som helst, materialet till denna text kommer från diverse artiklar, ett par länkar finns här nedanför.

Wikipedia: Krystian Bala
Expressen: Författaren dömd till 25 år
Citera
2011-11-17, 08:05
Medlem
Midnights avatar
Framgår det någonstans hur polisen kunde tipsas om innehållet i boken? Jag menar om polisen inte hade gått ut med information om mordet hur kunde tipsaren känna igen likheter?
Citera
2011-11-18, 00:33
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Framgår det någonstans hur polisen kunde tipsas om innehållet i boken? Jag menar om polisen inte hade gått ut med information om mordet hur kunde tipsaren känna igen likheter?

Det var en väldigt bra fråga, som jag inte reflekterade över när jag knåpade ihop tråden.

Jag skulle kunna tänka mig att tipset till polisen såg ut ungefär på följande sätt: kolla upp författaren Krystian Bala och hans förehavanden, han hade viss kontakt med offret. Hans bok "Amok" handlar dessutom om bestialiska mord.

Det är min uppfattning om hur polisen troligtvis kom honom på spåren, någon annan kanske har en annan tanke om hur tipset var utformat?
Citera
2011-11-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Personligen så tycker jag detta är en väldigt fascinerande story som inte liknar någon annan jag känner till. Gärningsmannen trodde antagligen att han begått det perfekta brottet, men som alla vet (eller borde veta) så går högmod före fall. Han föll på eget grepp.[/b]

Mordet var väl ganska perfekt eller? Trots att han varit svartsjuk och förföljt offret etc, hade polisen ingen aning om att han var skyldig, innan han började ge sig till känna. Min slutsats är att om detta ovan är sant var det ett i realiteten nära "det perfekta mordet". Gärningspersonens narcissistiska sida förstörde dock detta då sådana lagda personer inte kan låta det perfekta mordet vara, utan vill att alla ska veta att det är de som har utfört det. Därför föll han, och vissa andra i historien (till viss del liknar detta Ulf Olssons beteende efter sina brott).

Olsson var ju t ex med i TV, i ett helt annat ärende förvisso, men det finns vissa teckningar på hans väggar som kan vara kopplat till hans brott. Han kommunicerade i omgångar även med utredande polis i fallet. Det blev ju inte hans direkta fall, men utan dessa återkommande samtal till polisen hade utredningen kanske lagts ner tidigare, och Olsson föll ju i utredningens sista försök (då 10, eller något sådant, män DNA-testades).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in