2011-11-15, 23:59
Medlem
snyggturbans avatar
Min katt spydde ner hela min matta för några dagar sedan . Jag fick bort det mesta med diskmedel och vatten men idag märker jag att den luktar Mattan är för stor för att köra i maskin och jag tänker inte lägga pengar på att gå till kemtvätten med tanke på att mattan förmodligen var billigare än vad det skulle kosta.

Gillar dock mattan och skulle gärna rengöra den själv. Men jag vet inte hur det skulle gå till? Gärna på ett billigt sätt. För annars kan jag ju lika gärna köpa mig en ny matta... Men något måste man väl ändå kunna göra?
Citera
2011-11-16, 00:01
Medlem
bowlingjockes avatar
Testat låta mattan ligga i diskvatten ett tag och skölja av?
Citera
2011-11-16, 00:03
Medlem
snyggturbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Testat låta mattan ligga i diskvatten ett tag och skölja av?

har tyvärr inget badkar så har ingen möjlighet till det. Finns inte något tillräckligt stort kar i tvättstugan heller :/
Citera
2011-11-16, 00:11
Medlem
Snurrens avatar
Luktar det verkligen av spyan? Kattspy brukar inte lukta annat än mat. Det kanske är vått ylle som luktar. Så där allmänt brukar jag säga att textilrengöringsmedel avsett för bilar är bättre än det som säljs till möbler. Kolla närmsta mack.
Citera
2011-11-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Luktar det verkligen av spyan? Kattspy brukar inte lukta annat än mat. Det kanske är vått ylle som luktar. Så där allmänt brukar jag säga att textilrengöringsmedel avsett för bilar är bättre än det som säljs till möbler. Kolla närmsta mack.

Håller med. Det är det bästa som även jag har testat på när katten har gjort något.
Citera
2011-11-17, 03:02
Medlem
ArmeCykels avatar
Häng satatyget på lämpligt plats utomhus och spola av den.
Citera
2011-11-17, 07:11
Bannlyst
på vissa kemtvättar kan man hyra matttvättmaskiner

de är egentligen avsedda för heltäckningsmatta men fungerar till de flesta sorters textilier
Citera
2011-11-17, 07:18
Moderator
evilhoneys avatar
Köp möbel/mattvätt på affären.
Man brukar kunna lägga en handduk under mattan, följa instruktionerna på flaskan (typ, dutta på fläcken med medlet blandat med vatten och låt torka) och sen ska det vara klart.

Google hjälper till med följande:
Citat:
Min hund har bajsat på min vardagsrumsmatta, av luggmodell. Har gnuggat med rengöringsmedel 3 ggr samt dammsugt den, ändå luktar det illa i rummet. Är förtvivlad eftersom mattan är ny och för stor för att tvättas,kan tillägga att den är svart så jag är rädd att använda medel som kan bleka den. Vad gör jag???
Från: Emma

Hej Emma! Fukta fläcken lätt med vatten. Häll på flytande koncentrerad Galltvål, gnid in rejält. Låt verka ca 15 minuter. Gnid igen tills fläcken är borta. Badda på med vattenoch ättiksyra 24% tills allt är borta. Till 5 liter vatten tar du 2 deciliter ättiksyra. Tryck vattnet ur mattan med hushållspapper. Glöm inte att täcka golvet under mattan meed tex tidningspapper. När mattan är tvättad ställ något under mattan så den kommer upp från golvet och torkar.
http://www.dopguiden.se/gordetsjalv/husmorstips.html#733
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in