2011-11-15, 20:25
Medlem
Tjenare, är det någon här som vet om det är olagligt att beställa rent kaliumnitrat från ebay? Ifall att det är olagligt, hur stor är risken att paketet fastnar i tullen? Tack på förhand.
Citera
2011-11-16, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paradoxen
Tjenare, är det någon här som vet om det är olagligt att beställa rent kaliumnitrat från ebay? Ifall att det är olagligt, hur stor är risken att paketet fastnar i tullen? Tack på förhand.

Vad jag vet får man inte utan tillstånd importera kemikalier. Det var längesen jag kollade upp detta, men tror att det stämmer ganska bra.
Citera
2011-11-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banalrepublik
Vad jag vet får man inte utan tillstånd importera kemikalier. Det var längesen jag kollade upp detta, men tror att det stämmer ganska bra.

Där ser man... Kan jag lätt hamna i trubbel ifall jag försöker beställa kaliumnitrat från något annat land i europa?
Citera
2011-11-16, 18:13
Bannlyst
Citat:
Där ser man... Kan jag lätt hamna i trubbel ifall jag försöker beställa kaliumnitrat från något annat land i europa?

Kan mycket väl gå igenom om det är inom EU. Men var beredd på att i värsta fall förlora det och få böter. För den som redan är skuldsatt så är det ju skit samma.

Tullen kontrollerar brev med hund, och kaliumnitrat luktar vad jag vet ingenting. Absolut inget som hundarna reagerar mer än något annat trivialt på. Dock scannar de inkommande post, och kan få uppmärksamhet av att se ett pulver av något slag.

Ta den beställningen i så fall inom EU och på en person som är skuldsatt. Dagsböter tror jag i värsta fall.
Senast redigerad av Banalrepublik 2011-11-16 kl. 18:24.
Citera
2011-12-11, 16:12
Medlem
Citat:

Alltså kaliumnitrat kan du ju köpa i kryddhyllan på Coop.
Eller ska du ha flera ton eller?
Ett annat namn för KNO³ är Saltpeter eller Kalisaltpeter

Och är det egentligen framställning av ammoniumnitrat du är ute efter så går det också att köpa. Men jag säger inte var och hur. För vet du inte ens att saltpeter och HNO³ är samma sak så ska du inte syssla med smällare alls.
Då kommer du snart att sakna fingrar eller händer. I värsta fall någon annans fingrar eller händer.
Senast redigerad av Depprikula 2011-12-11 kl. 16:18.
Citera
2011-12-11, 16:22
Medlem
flukkes avatar
http://www.svenskakemi.nu/ är en klassiker.
Numera har de en ny shop som jag inte har testat, men är samma kille bakom så borde funka hur bra som helst!
Citera
2011-12-11, 16:28
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Alltså kaliumnitrat kan du ju köpa i kryddhyllan på Coop.
Eller ska du ha flera ton eller?
Ett annat namn för KNO³ är Saltpeter eller Kalisaltpeter

Och är det egentligen framställning av ammoniumnitrat du är ute efter så går det också att köpa. Men jag säger inte var och hur. För vet du inte ens att saltpeter och HNO³ är samma sak så ska du inte syssla med smällare alls.
Då kommer du snart att sakna fingrar eller händer. I värsta fall någon annans fingrar eller händer.

Det är så många fel i ditt inlägg att jag är osäker på om du trollar eller inte.

Till att börja med. Nej, du kan inte köpa kaliumnitrat i kryddhyllan på ICA. Det som finns där är natriumnitrat som är kraftigt utblandat. Kaliumnitrat och Natriumnitrat är inte samma kemikalie även om du vill tro det. Och varför ska han ha det för framställning av ammoniumnitrat när det lätt kan köpas över disk i Sverige?

Och hur kan man vara så inkompetent att skriva att salpeter är samma sak som HNO3? Salpeter och salpetersyra är inte samma sak, smaka på de båda i koncentrerad form så förstår du vad jag menar.

Att börja med den salpeter som finns på ICA är en bra start för de oerfarne då det är relativt harmlöst och största risken är att man får några brännskador. Dock är skaderisken betydligt större om folk ger sig in på pyroteknik efter att ha läst ditt inlägg.

/Fieldleaf
Senast redigerad av Fieldleaf 2011-12-11 kl. 16:33.
Citera
2011-12-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banalrepublik

Tvivlar på att det är olagligt att beställa kemikalier i allmänhet. Måste bero på ämnet och dess klassifikation.

Däremot är inte alla ämnen tillåtna att transportera per post! Transportklassifikationen är avgörande för om det får transporteras per post eller ej.

Innan köp av kemikalier: titta i säkerhetsdatablad (eng material safety data sheet, MSDS). Är ämnet klassificerat som farligt gods får det inte skickas per post. Speciell frakt för sådant gods är dyrt, kostar mer än det smakar.

Exempel på MSDS för kaliumnitrat: http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9927232

Section 14: Transport Information
DOT Classification: CLASS 5.1: Oxidizing material.
Identification: : Potassium nitrate : UN1486 PG: III
Special Provisions for Transport: Not available.

Så det får inte skickas i vanligt paket.

Har själv svurit ve och förbannelse när man hittat någon rolig kemikalie men tvingas avstå från köp enbart på grund av transportklassifikationen.

Om ett ämne klassificeras som "not hazardous for transportation" eller "not dangerous goods" så föreligger åtminstone inget förbud att transportera ämnet via post.
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-12-13 kl. 19:55.
Citera
2011-12-13, 19:53
Bannlyst
Det är surrealistiskt att kaliumnitrat klassas som farligt gods. Det finns ingen som helst möjlighet att det skulle kunna reagera på egen hand.
Citera
2011-12-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är surrealistiskt att kaliumnitrat klassas som farligt gods. Det finns ingen som helst möjlighet att det skulle kunna reagera på egen hand.
Nej, men det är ett starkt oxidationsmedel och får därför inte samfraktas med vad som helst. Det innebär att det måste gå som farligt gods vilket bara vissa bilar sköter vilket förklarar den högre kostnaden. Med andra ord allt annat än surrealistiskt utan snarare väldigt sunt!

Tänk själv vad som skulle kunna hända vid en brand på en lastbil eller i en container där man samfraktar reaktiva bränslen och kraftiga oxidationsmedel...
Citera
2011-12-13, 23:33
Medlem
Lite om transportregler

Ett ypperligt, dock ej tillämpbart, verk är amerikanska USPS Publication 52.

Verket utgör transportregler avseende USA, gäller liknande inom EU.

Se t.ex:
http://pe.usps.com/text/pub52/welcome.htm
http://pe.usps.com/cpim/ftp/pubs/pub52/pub52.pdf
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-12-13 kl. 23:56.
Citera
2011-12-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Det är så många fel i ditt inlägg att jag är osäker på om du trollar eller inte.

Till att börja med. Nej, du kan inte köpa kaliumnitrat i kryddhyllan på ICA. Det som finns där är natriumnitrat som är kraftigt utblandat. Kaliumnitrat och Natriumnitrat är inte samma kemikalie även om du vill tro det. Och varför ska han ha det för framställning av ammoniumnitrat när det lätt kan köpas över disk i Sverige?

Och hur kan man vara så inkompetent att skriva att salpeter är samma sak som HNO3? Salpeter och salpetersyra är inte samma sak, smaka på de båda i koncentrerad form så förstår du vad jag menar.

Att börja med den salpeter som finns på ICA är en bra start för de oerfarne då det är relativt harmlöst och största risken är att man får några brännskador. Dock är skaderisken betydligt större om folk ger sig in på pyroteknik efter att ha läst ditt inlägg.

/Fieldleaf

HNO³ skulle vara KNO³ jag skrev fel bokstav. Kanske en intelligent person kunde misstänka då jag skrev KNO³ i början av inlägget.
Och det går visst att köpa kaliumnitrat i livsmedelsbutiker. Det är inte alla "salpeter" fabrikat som är natriumnitrat. De som har beteckningen e252 är kaliumnitrat. Jag har då köpt massor. Visserligen inte senaste 20åren. Och slutprodukterna fungerade då utmärkt.
http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27737

För övrigt diskuterar du som ett barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här