2011-11-15, 16:13
Medlem
xequters avatar
Behöver en dator och har tänkt att köpa en MacBook PRO.
Cdon har en deal som innebär att jag får hem datorn nu men betalar fakturan först den 28 februari, vilket passar mig bättre än att betala den nu, jag vet att jag kommer kunna betala för den då, jag vill bara inte behöva snåla in nu och det är därför jag mycket hellre betalar för den i februari.

Frågan är, finns det någon hake? Det är klarna som står för själva finansieringen, är det så att man plötsligt får ett kreditkort att betala för genom denna deal?

Någon som har erfarenhet av denna typ av betalning? Är inte intresserad av huruvida det är smart att skjuta upp betalningar eller ej, endast hur "avbetalningen" fungerar.

Tacksam för svar!
Citera
2011-11-15, 16:17
Medlem
Herrtrosas avatar
Gissar bara fritt: Det är precis som det står, nämligen att du skjuter upp betalningen till februari, och att det inte finns någon speciell hake. Möjligen för att folk ska haka på erbjudandet och därigenom säljs det mer, men det är som sagt bara min gissning.

I annat fall kan du ju alltid kontakta CDON och fråga.
Citera
2011-11-15, 21:06
Medlem
Diablo1118s avatar
Smart nej men vi är alla olika.
Själv skulle jag inte köpt saker som jag inte kan betala direkt. Ena undantaget är boende och i vissa fall om det är nödvändigt bil.
Citera
2011-11-15, 21:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Smart nej men vi är alla olika.
Själv skulle jag inte köpt saker som jag inte kan betala direkt. Ena undantaget är boende och i vissa fall om det är nödvändigt bil.

Kreditbolagen och inkassoföretagen (som ofta har samma ägare...) skall också leva.

Det är rätt låga odds på att folk som utnyttjar ett sådant "erbjudande" inte kommer kunna betala i februari heller.
Citera
2011-11-16, 13:40
Medlem
persiflages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kreditbolagen och inkassoföretagen (som ofta har samma ägare...) skall också leva.

Det är rätt låga odds på att folk som utnyttjar ett sådant "erbjudande" inte kommer kunna betala i februari heller.

Säg inte det, allt kan hända. Människor tenderar väl att tro på en gratis dator i några månader men faktumet och samma pris kvarstår och är därför bara ett säljarknep eftersom många är blinda för framtiden och endast koncentrerar sig på ekonomin 1 månad i taget och inte i det långa loppet.

TS det skadar verkligen inte att börja betala i februari men betalningsperioden blir bara i en större utsträckning än om du börjar betala från och med denna månad.
Citera
2011-11-16, 14:24
Medlem
BorgeHs avatar
De brukar luras med:

1) "Räntefritt", men då har de avgifter som skall betalas istället. De små parasit-ekonomerna är kreativa, de kallar det avi-avgift, aviseringskostnad, inbetalningsavgift. Räknar du ihop de här avgifterna skall du se att det blir en saftig ränta!

Pröva och köpa kontant! Säga att: "Ni får pengarna direkt i näven. Ni tjänar räntan till i februari. Får jag lägre pris nu?". Jag gissar att det blir nobben...

2) De utgår att folk inte har pengar när det skall betalas. Då "erbjuder" de ett "generöst" avbetalningserbjudande, med räntor som skulle ge straff för ocker i ett rättssamhälle. Det tycker jag är mycket lågt. De parasiterar på folks oförstånd.

Bästa rådet är att betala direkt. Har du inte råd nu, har du inte råd när räkningen kommer...
Citera
2011-11-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xequter
Behöver en dator och har tänkt att köpa en MacBook PRO.
Cdon har en deal som innebär att jag får hem datorn nu men betalar fakturan först den 28 februari, vilket passar mig bättre än att betala den nu, jag vet att jag kommer kunna betala för den då, jag vill bara inte behöva snåla in nu och det är därför jag mycket hellre betalar för den i februari.

Frågan är, finns det någon hake? Det är klarna som står för själva finansieringen, är det så att man plötsligt får ett kreditkort att betala för genom denna deal?

Någon som har erfarenhet av denna typ av betalning? Är inte intresserad av huruvida det är smart att skjuta upp betalningar eller ej, endast hur "avbetalningen" fungerar.

Tacksam för svar!

Jag har själv haft en räntefri kredit via klarna och sålänge du betalar när du ska så är det mkt riktigt räntefritt, även om det för mig tillkom en årsavgift på typ 200spänn vill jag minnas.

Om du inte betalar i tid läggs det däremot på ränta om jag inte missförståt det helt och hållet.

Men annars ingen hake de skickar dock hem nya kort till mig stup i kvarten men de är ju bara att slänga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in